Schuttevaer Motoren: Op de drempel van een revolutie

De scheepvaart staat aan de vooravond van een revolutionaire ontwikkeling. Na kolen en olie lijkt LNG (aardgas) de dominante scheepsbrandstof te worden. Uit de 24 interviews die deze week in ‘Motoren 2012′ van Weekblad Schuttevaer staan, blijkt dat vrijwel alle scheepsmotorenbouwers inzetten op aardgasmotoren.

Schuttevaer Motoren 2012

Motorfabrikanten zetten in op overschakeling naar LNG

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • in de jaren 1960 en 1970 brons motomen op aard gas draien

    Geplaatst door: j schokker op
  • Uiteraard is gas een schonere brandstof, in Thailand rijden al jaren vele vrachtwagens op lpg, wat dat aangaat lopen ze in Europa heel ver achter bij Azië, maar reken je niet rijk wegens dat gas goedkoper is als olie, want zodra het gebruik van gas als brandstof een vlucht gaat nemen in de binnenvaart, dan zal de prijs in no time de pan uit rijzen wegens dat het verlies aan olieinkomsten door de olie maatschappijen gecompenseerd moet worden en anders doet den Haag het wel met mega energieheffingen. de lol van een “goedkope” brandstof zal van heel korte duur zijn.

    Geplaatst door: Arno op
  • Er rijden ook al een 10 tal jaren vrachtwagens met dual fuel (LPG) rond. LNG is het nieuwe modewoord. LNG uit aardgas maken is ook niet zo simpel, er zit veel vocht in en kost ook aardig wat energie om te filteren en te comprimeren.

    Het grootste probleem gaat de infrastructuur worden om het spul overal te bunkeren.

    Om nu al over een revolutie te spreken lijkt mij een beetje voorbarig.
    LNG of aargas is gewoon brandstof en net zo eindig als olie. En diegene die denkt dat er straks bloemetjes uit de uitlaat komen.. Droom lekker verder!

    Geplaatst door: Duh! op
  • @M. Bouwknegt
    Wat ze dus bij brommertjes ook doen, om de uitstoot omlaag te brengen? (extra lucht de uitlaat in pompen “zie je wel, valt best wel mee per kuub uitlaatgas”)

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • @Bert
    Op de argonon wordt de LNG als verbrandingslucht toegepast, de diesel is dus de ontstekingsbron. Ergens op de Pon-site staat een uitleg met filmpje over de werking.

    Toepassing van waterstof wordt, voor zover ik weet, vooralsnog toegepast om de uitstoot van de schadelijke stoffen te reduceren. Schijnt ook een subsidie potje voor te zijn. Berichten dat het brandstofverbruik omlaag zou gaan is niet bewezen. Uitstoot reductie overigens ook nog niet.

    Geplaatst door: M. Bouwknegt op
  • @h leegwater
    Nogmaals waterstof is _geen_ brandstof. Waterstof is een energiedrager, en net als batterijen en accu’s moet je er dus eerst energie instoppen voor je het eruit kan halen..
    Zeggen dat de oliemaatschappijen er niet in zitten raakt kant nog wal, want de oliemaatschappijen zijn juist de grootste producenten van waterstof (bijproduct van de raffinage van aardolie en aardgas) dus die zitten er vuistdiep in.
    Andere manier om waterstof te maken is door electrolyse.. Kost wel 50kwh aan electriciteit voor een kilootje waterstof, maar dan heb je ook niks.
    En gooien ze dat dan gewoon in de antieke zuigermotor? Of hebben ze die er al uitgehaalt om vervangen te worden door een brandstofcel en electromotor?

    Ik hoop niet dat ze daar subsidie voor krijgen, ik had toch echt de indruk dat we besloten hadden niks meer aan de visserijvloot te doen en de boel gewoon af te laten sterven (zeker sinds de consument erachter is gekomen dat Chinezen veel goedkoper vis vangen, en gekweekte vis uit Afrika en Z-O Azie veel lekkerder is, en het eten van een broodje paling net zo crimineel is als een broodje walvis-kebab)

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • Offshore teun toch zijn ze er mee bezig en niet de oliemaatschappijen op urk was ik laatst en daar kreeg ik te horen dat ze het gaan proberen op verschillende visserschepen het komt uit Amerika.
    De man die er mee bezig zat gaf ik aan ja maar waarom niet op gas lng hij zij dan zitten we nog vast aan osiele brandstoffen.
    ik denk dat het echt de volgende stap is waterstof en de besparing is op dit moment tussend e 15% en 30%.
    En wat bereft veiligheid zit het gewoon in de groep van het gas zopals lng daar moet je ook grote tanks voor aanleggen dus waarom niet wachten tot het echt losgaat de oliemaatschappijen zien het liever niet waterstof dan klapt de hele olie markt in elkaar.
    Nee heb er wel vertrouwen in dat het er doorheen komt nu.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • @ Jan

    Het voordeel van LNG is eigenlijk dat het gas lichter is dan lucht,waardoor ophoping van gas niet zo’n probleem is,een goede ontluchting boven de tank zou genoeg zijn.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • By Shell hidden wij 30 jaar geleden al Cat’s op Nat. Gas Draaien, geen probleen en niet nieuw en ook geen Pon uitvinding

    Geplaatst door: Hans op
  • Ben ook benieuwd wat de mogelijkheden voor bestaande schepen zijn.
    Op een tanker plaats je nog met gemak een flinke tank op het dek en je bent klaar met onluchtingen en veiligheden bij gasophopingen ed maar wat als je een bestaand schip om wil bouwen?
    Daar hoor ik maar weinig van terwijl dat misschien de grootste markt is.
    Ook hoor ik tot nu toe weinig over hoeveel gas kost per liter of m3.
    Iedereen is er mee bezig hoor ik en ik geloof ook wel dat er veel motoren zijn maar hoe zit het hele plaatje eromheen?
    Net zo belangrijk denk ik zo

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Waterstof is een energiedrager, geen brandstof. Je moet er eerst heel veel energie in stoppen voordat je het eruit kan halen.
    Maar oliemaatschappijen willen ons graag doen geloven dat waterstof ’the next thing’ is omdat zij degenen zijn die waterstof maken.. Kan de petroljunk na een beetje afkicken gelijk terug naar de dealer voor de volgende verslaving.
    Qua economisch rendement kunnen we net zo goed direct weer stoommachines terugzetten.

    LNG is al stukken beter, maar pak het dan direct goed aan. Weg met die loeizware, inefficiente zuigermotoren, en plaats lichte, compacte gasturbines die een generator aandrijven, etc.
    Enige minpuntje dat ik zou zien is dat aardgas doorgaans uit Rusland komt, dus van afhankelijkheid van een Afrikaans despoot gaan we naar afhankelijkheid van een Aziatisch despoot.

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • Wordt dat gas nu met bougies tot ontsteking gebracht of moet het vanzelf ontbranden zoals in een dieselmotor gebruikelijk is? Waarin wijkt zo’n dual-fuel motor af van de “traditionele” scheepsmotor?

    Geplaatst door: Bert Thomas op
  • Ik denk dat er zat ondernemers op het puntje van stoel zitten,maar zolang de ccr achterover leunt en niet met de bouw,en vaarvoorschriften komt,wordt het erg gevaarlijk investeren.
    Stel voor dat ze beslissen dat je met LNG alleen maar op kegelplaatsen mag lossen of laden,dan heb je mooi pech als je er een vrachtschip voor hebt omgebouwd.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • dit is mischien een tussenfase lng we gaan naar totaal waterstof motoren dus ondernemers wachten het is er al mengen met waterstof op urk in de visserij wordt het binnenkort geinstaleerd.
    in de eerste instantie naar een toevoeging van 15% uitbouwend naar 30% en uiteindelijk wordt de totale fosiele verbruik te niet gedaan.
    het is mogelijk maar we worden weer ergens naar toe gedrongen waar we niet moeten zijn wat betreft brandstof.

    Geplaatst door: hpietje chemietje op

Reageer

Schuttevaer Motoren: Op de drempel van een revolutie | Schuttevaer.nl

Schuttevaer Motoren: Op de drempel van een revolutie

De scheepvaart staat aan de vooravond van een revolutionaire ontwikkeling. Na kolen en olie lijkt LNG (aardgas) de dominante scheepsbrandstof te worden. Uit de 24 interviews die deze week in ‘Motoren 2012′ van Weekblad Schuttevaer staan, blijkt dat vrijwel alle scheepsmotorenbouwers inzetten op aardgasmotoren.

Schuttevaer Motoren 2012

Motorfabrikanten zetten in op overschakeling naar LNG

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • in de jaren 1960 en 1970 brons motomen op aard gas draien

    Geplaatst door: j schokker op
  • Uiteraard is gas een schonere brandstof, in Thailand rijden al jaren vele vrachtwagens op lpg, wat dat aangaat lopen ze in Europa heel ver achter bij Azië, maar reken je niet rijk wegens dat gas goedkoper is als olie, want zodra het gebruik van gas als brandstof een vlucht gaat nemen in de binnenvaart, dan zal de prijs in no time de pan uit rijzen wegens dat het verlies aan olieinkomsten door de olie maatschappijen gecompenseerd moet worden en anders doet den Haag het wel met mega energieheffingen. de lol van een “goedkope” brandstof zal van heel korte duur zijn.

    Geplaatst door: Arno op
  • Er rijden ook al een 10 tal jaren vrachtwagens met dual fuel (LPG) rond. LNG is het nieuwe modewoord. LNG uit aardgas maken is ook niet zo simpel, er zit veel vocht in en kost ook aardig wat energie om te filteren en te comprimeren.

    Het grootste probleem gaat de infrastructuur worden om het spul overal te bunkeren.

    Om nu al over een revolutie te spreken lijkt mij een beetje voorbarig.
    LNG of aargas is gewoon brandstof en net zo eindig als olie. En diegene die denkt dat er straks bloemetjes uit de uitlaat komen.. Droom lekker verder!

    Geplaatst door: Duh! op
  • @M. Bouwknegt
    Wat ze dus bij brommertjes ook doen, om de uitstoot omlaag te brengen? (extra lucht de uitlaat in pompen “zie je wel, valt best wel mee per kuub uitlaatgas”)

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • @Bert
    Op de argonon wordt de LNG als verbrandingslucht toegepast, de diesel is dus de ontstekingsbron. Ergens op de Pon-site staat een uitleg met filmpje over de werking.

    Toepassing van waterstof wordt, voor zover ik weet, vooralsnog toegepast om de uitstoot van de schadelijke stoffen te reduceren. Schijnt ook een subsidie potje voor te zijn. Berichten dat het brandstofverbruik omlaag zou gaan is niet bewezen. Uitstoot reductie overigens ook nog niet.

    Geplaatst door: M. Bouwknegt op
  • @h leegwater
    Nogmaals waterstof is _geen_ brandstof. Waterstof is een energiedrager, en net als batterijen en accu’s moet je er dus eerst energie instoppen voor je het eruit kan halen..
    Zeggen dat de oliemaatschappijen er niet in zitten raakt kant nog wal, want de oliemaatschappijen zijn juist de grootste producenten van waterstof (bijproduct van de raffinage van aardolie en aardgas) dus die zitten er vuistdiep in.
    Andere manier om waterstof te maken is door electrolyse.. Kost wel 50kwh aan electriciteit voor een kilootje waterstof, maar dan heb je ook niks.
    En gooien ze dat dan gewoon in de antieke zuigermotor? Of hebben ze die er al uitgehaalt om vervangen te worden door een brandstofcel en electromotor?

    Ik hoop niet dat ze daar subsidie voor krijgen, ik had toch echt de indruk dat we besloten hadden niks meer aan de visserijvloot te doen en de boel gewoon af te laten sterven (zeker sinds de consument erachter is gekomen dat Chinezen veel goedkoper vis vangen, en gekweekte vis uit Afrika en Z-O Azie veel lekkerder is, en het eten van een broodje paling net zo crimineel is als een broodje walvis-kebab)

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • Offshore teun toch zijn ze er mee bezig en niet de oliemaatschappijen op urk was ik laatst en daar kreeg ik te horen dat ze het gaan proberen op verschillende visserschepen het komt uit Amerika.
    De man die er mee bezig zat gaf ik aan ja maar waarom niet op gas lng hij zij dan zitten we nog vast aan osiele brandstoffen.
    ik denk dat het echt de volgende stap is waterstof en de besparing is op dit moment tussend e 15% en 30%.
    En wat bereft veiligheid zit het gewoon in de groep van het gas zopals lng daar moet je ook grote tanks voor aanleggen dus waarom niet wachten tot het echt losgaat de oliemaatschappijen zien het liever niet waterstof dan klapt de hele olie markt in elkaar.
    Nee heb er wel vertrouwen in dat het er doorheen komt nu.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • @ Jan

    Het voordeel van LNG is eigenlijk dat het gas lichter is dan lucht,waardoor ophoping van gas niet zo’n probleem is,een goede ontluchting boven de tank zou genoeg zijn.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • By Shell hidden wij 30 jaar geleden al Cat’s op Nat. Gas Draaien, geen probleen en niet nieuw en ook geen Pon uitvinding

    Geplaatst door: Hans op
  • Ben ook benieuwd wat de mogelijkheden voor bestaande schepen zijn.
    Op een tanker plaats je nog met gemak een flinke tank op het dek en je bent klaar met onluchtingen en veiligheden bij gasophopingen ed maar wat als je een bestaand schip om wil bouwen?
    Daar hoor ik maar weinig van terwijl dat misschien de grootste markt is.
    Ook hoor ik tot nu toe weinig over hoeveel gas kost per liter of m3.
    Iedereen is er mee bezig hoor ik en ik geloof ook wel dat er veel motoren zijn maar hoe zit het hele plaatje eromheen?
    Net zo belangrijk denk ik zo

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Waterstof is een energiedrager, geen brandstof. Je moet er eerst heel veel energie in stoppen voordat je het eruit kan halen.
    Maar oliemaatschappijen willen ons graag doen geloven dat waterstof ’the next thing’ is omdat zij degenen zijn die waterstof maken.. Kan de petroljunk na een beetje afkicken gelijk terug naar de dealer voor de volgende verslaving.
    Qua economisch rendement kunnen we net zo goed direct weer stoommachines terugzetten.

    LNG is al stukken beter, maar pak het dan direct goed aan. Weg met die loeizware, inefficiente zuigermotoren, en plaats lichte, compacte gasturbines die een generator aandrijven, etc.
    Enige minpuntje dat ik zou zien is dat aardgas doorgaans uit Rusland komt, dus van afhankelijkheid van een Afrikaans despoot gaan we naar afhankelijkheid van een Aziatisch despoot.

    Geplaatst door: OffshoreTeun op
  • Wordt dat gas nu met bougies tot ontsteking gebracht of moet het vanzelf ontbranden zoals in een dieselmotor gebruikelijk is? Waarin wijkt zo’n dual-fuel motor af van de “traditionele” scheepsmotor?

    Geplaatst door: Bert Thomas op
  • Ik denk dat er zat ondernemers op het puntje van stoel zitten,maar zolang de ccr achterover leunt en niet met de bouw,en vaarvoorschriften komt,wordt het erg gevaarlijk investeren.
    Stel voor dat ze beslissen dat je met LNG alleen maar op kegelplaatsen mag lossen of laden,dan heb je mooi pech als je er een vrachtschip voor hebt omgebouwd.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • dit is mischien een tussenfase lng we gaan naar totaal waterstof motoren dus ondernemers wachten het is er al mengen met waterstof op urk in de visserij wordt het binnenkort geinstaleerd.
    in de eerste instantie naar een toevoeging van 15% uitbouwend naar 30% en uiteindelijk wordt de totale fosiele verbruik te niet gedaan.
    het is mogelijk maar we worden weer ergens naar toe gedrongen waar we niet moeten zijn wat betreft brandstof.

    Geplaatst door: hpietje chemietje op

Reageer