Smeermiddel WD-40 wereldwijd verkrijgbaar dankzij goede marketing

WD-40 is een bekende spuitbus onder monteurs en andere sleutelaars in Nederland. De fabrikant claimt dat het smeerproduct zo ongeveer alles wat vast zit losmaakt, roest oplost en piepen en kraken van bewegende delen verhelpt. Aan het middel zelf verandert niet veel, maar WD-40 Benelux in Utrecht komt wel met innovatieve accessoires.

Door Jacques Kraaijeveld
WD-40 werd in 1953 opgericht als de Rocket Chemical Company in San Diego in de Noord-Amerikaanse staat Californië. Norm Larsen ontwikkelde na 39 mislukte pogingen een bijzonder corrosie-preventiemiddel dat hij WD-40 (Water Displacement), ofwel waterverdringer 40ste formule noemde. Omdat de vraag naar het product groot bleek, besloot Larsen in 1958 om WD-40 in spuitbussen te gaan verkopen. In 1969 werd naam van de onderneming veranderd naar haar bekendste merk van de onderneming en ontstond de WD-40 Company. De ontwikkeling van de onderneming voerde van een klein bedrijf tot een wereldspeler met een omzet van 308 miljoen dollar in het boekjaar 2007. De onderneming wordt vanuit San Diego in de Verenigde Staten aangestuurd, het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Groot-Brittannië.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Smeermiddel WD-40 wereldwijd verkrijgbaar dankzij goede marketing | Schuttevaer.nl

Smeermiddel WD-40 wereldwijd verkrijgbaar dankzij goede marketing

WD-40 is een bekende spuitbus onder monteurs en andere sleutelaars in Nederland. De fabrikant claimt dat het smeerproduct zo ongeveer alles wat vast zit losmaakt, roest oplost en piepen en kraken van bewegende delen verhelpt. Aan het middel zelf verandert niet veel, maar WD-40 Benelux in Utrecht komt wel met innovatieve accessoires.

Door Jacques Kraaijeveld
WD-40 werd in 1953 opgericht als de Rocket Chemical Company in San Diego in de Noord-Amerikaanse staat Californië. Norm Larsen ontwikkelde na 39 mislukte pogingen een bijzonder corrosie-preventiemiddel dat hij WD-40 (Water Displacement), ofwel waterverdringer 40ste formule noemde. Omdat de vraag naar het product groot bleek, besloot Larsen in 1958 om WD-40 in spuitbussen te gaan verkopen. In 1969 werd naam van de onderneming veranderd naar haar bekendste merk van de onderneming en ontstond de WD-40 Company. De ontwikkeling van de onderneming voerde van een klein bedrijf tot een wereldspeler met een omzet van 308 miljoen dollar in het boekjaar 2007. De onderneming wordt vanuit San Diego in de Verenigde Staten aangestuurd, het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Groot-Brittannië.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer