Reuzenploeg IHC-EB in bedrijf

Offshoreaannemer Saipem gaat een 200 ton wegende onderwaterploeg inzetten om delen van de Nord Stream gasexportleiding de zeebodem in te werken. De superploeg, gebouwd door de IHC Engineering Business (IHC-EB), kan 2,50 meter diepe sleuven graven.

Superploeg

Aan het ontwerp en de bouw van de ruim 22 meter lange PL3 superploeg is meerdere jaren gewerkt. Dit project is uitgevoerd in opdracht van offshoreaannemer Saipem, die ook hoofdaannemer is voor de aanleg van de twee 1224 kilometer lange Nord Stream pijpleidingen. Deze gaan dwars door de Baltic van Vyborg in Rusland naar Greifswald in Noord-Duitsland lopen. De aanleg van de eerste leiding, waardoor straks Russisch gas naar West-Europa wordt getransporteerd, vordert gestaag. Een deel van deze leiding moet in Deense en Zweedse wateren de zeebodem worden ingewerkt. Hiervoor wordt, naast de superploeg, ook de Far Samson ingezet. Dit grote Noorse offshoresupportvaartuig kan 423 ton trekken en is hiermee de allersterkste sleper ter wereld. De Far Samson, in 2010 uitgeroepen tot Schip van het Jaar, heeft voldoende spierballen om de 200 ton wegende IHC-superploeg over de zeebodem te trekken. De ploeg wordt over de pijpleiding heen geplaatst. In de ploeg zitten zogeheten rollerboxen waar de pijpleiding tussendoor loopt. Die zakt vanzelf in de 2,50 meter diepe sleuf die in de zeebodem is geploegd. Door de stroming wordt de sleuf vervolgens vanzelf opgevuld en is de leiding gelijk weer afgedekt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Reuzenploeg IHC-EB in bedrijf | Schuttevaer.nl

Reuzenploeg IHC-EB in bedrijf

Offshoreaannemer Saipem gaat een 200 ton wegende onderwaterploeg inzetten om delen van de Nord Stream gasexportleiding de zeebodem in te werken. De superploeg, gebouwd door de IHC Engineering Business (IHC-EB), kan 2,50 meter diepe sleuven graven.

Superploeg

Aan het ontwerp en de bouw van de ruim 22 meter lange PL3 superploeg is meerdere jaren gewerkt. Dit project is uitgevoerd in opdracht van offshoreaannemer Saipem, die ook hoofdaannemer is voor de aanleg van de twee 1224 kilometer lange Nord Stream pijpleidingen. Deze gaan dwars door de Baltic van Vyborg in Rusland naar Greifswald in Noord-Duitsland lopen. De aanleg van de eerste leiding, waardoor straks Russisch gas naar West-Europa wordt getransporteerd, vordert gestaag. Een deel van deze leiding moet in Deense en Zweedse wateren de zeebodem worden ingewerkt. Hiervoor wordt, naast de superploeg, ook de Far Samson ingezet. Dit grote Noorse offshoresupportvaartuig kan 423 ton trekken en is hiermee de allersterkste sleper ter wereld. De Far Samson, in 2010 uitgeroepen tot Schip van het Jaar, heeft voldoende spierballen om de 200 ton wegende IHC-superploeg over de zeebodem te trekken. De ploeg wordt over de pijpleiding heen geplaatst. In de ploeg zitten zogeheten rollerboxen waar de pijpleiding tussendoor loopt. Die zakt vanzelf in de 2,50 meter diepe sleuf die in de zeebodem is geploegd. Door de stroming wordt de sleuf vervolgens vanzelf opgevuld en is de leiding gelijk weer afgedekt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer