Cummins QSK50 kan beter pieken

Cummins brengt voor specifieke toepassingen in de olie- en gaswinning een aangepaste versie van de QSK50 motor op de markt, met een negen procent hoger piekvermogen.

Cummins QSK50 kan beter pieken

Het vermogen stijgt van 2300 naar 2500 pk bij 1900 toeren per minuut. De Tier2 gecertificeerde QSK50 weegt 5700 kilo. De vijftig-litermotor is uitgerust met ‘Cummins Quantum System’ (elektronische regeling) en een commonrail brandstofsysteem. Deze systemen maken het eenvoudig om aan de Tier2 emissienormen te voldoen. De QSK50-motoren zijn uitgerust met gietijzeren (FCD) zuigers, wat de revisietijd met tien procent verlengt in vergelijking met eerdere versies van deze motoren. De motor heeft een tweekrings koelsysteem. De zwaardere versie komt niet voor gewone scheepvaarttoepassingen beschikbaar. ‘Het is echt voor deze specifieke applicatie bedoeld’, aldus een medewerker van Cummins Holland. ‘De motor gaat bij het leveren van dit piekvermogen eigenlijk even buiten zijn boekje. Het is niet de bedoeling dat de motoren dit vermogen continu moeten leveren.’ (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Cummins QSK50 kan beter pieken | Schuttevaer.nl

Cummins QSK50 kan beter pieken

Cummins brengt voor specifieke toepassingen in de olie- en gaswinning een aangepaste versie van de QSK50 motor op de markt, met een negen procent hoger piekvermogen.

Cummins QSK50 kan beter pieken

Het vermogen stijgt van 2300 naar 2500 pk bij 1900 toeren per minuut. De Tier2 gecertificeerde QSK50 weegt 5700 kilo. De vijftig-litermotor is uitgerust met ‘Cummins Quantum System’ (elektronische regeling) en een commonrail brandstofsysteem. Deze systemen maken het eenvoudig om aan de Tier2 emissienormen te voldoen. De QSK50-motoren zijn uitgerust met gietijzeren (FCD) zuigers, wat de revisietijd met tien procent verlengt in vergelijking met eerdere versies van deze motoren. De motor heeft een tweekrings koelsysteem. De zwaardere versie komt niet voor gewone scheepvaarttoepassingen beschikbaar. ‘Het is echt voor deze specifieke applicatie bedoeld’, aldus een medewerker van Cummins Holland. ‘De motor gaat bij het leveren van dit piekvermogen eigenlijk even buiten zijn boekje. Het is niet de bedoeling dat de motoren dit vermogen continu moeten leveren.’ (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer