Binnenvaartopleiding bij ouders aan boord

Kevin de Groot is 16 jaar en volgt de BBL-opleiding voor matroos bij zijn ouders aan boord op het koppelverband Sylvana-Sylvana 2. Daarvoor deed hij praktijkonderwijs. Hij moest, voordat hij met de BBL- opleiding mocht beginnen een instaptoets maken en op gesprek komen, omdat zijn vooropleiding geen VMBO is.

Kevin de Groot

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Omdat ik praktijkonderwijs en speciaalonderwijs heb gedaan, moest van tevoren worden bekeken of ik het niveau aankon en of ik gemotiveerd was om de extra moeite te doen. Ik ben toegelaten en daar was ik erg blij mee’, vertelt Kevin.
Hij blijkt het niveau goed aan te kunnen en denkt erover door te gaan voor schipper. ‘Ik was nooit goed in leren en moet er meer moeite voor doen, maar dan gaat het wel. De theorievragen zijn moeilijker voor mij, maar het gaat tot nu toe goed. Ik wil graag doorgaan voor schipper binnen het BBL, als ik dat niveau aankan.’

  • Kevin de Groot is van de praktijk en minder van de theorie

Hij volgt de opleiding in Vlissingen en zit in een gewone klas. De opleiding en zijn klasgenoten liggen hem goed. ‘Ik zit in een leuke klas en spreek ook klasgenoten buiten schooltijd. In mijn klas zit nog iemand van het speciaal onderwijs. De rest komt overal vandaan. Ik vind de opleiding in Vlissingen goed. Of hij beter of slechter is dan andere opleidingen weet ik niet, want daar ben ik niet geweest.’

Leuk op internaat

Kevin koos voor de binnenvaartopleiding, omdat hij telkens bij schepen uitkwam als hij een beroepskeuzetoets moest maken. In de toekomst zou hij graag een eigen schip hebben. Hij weet nog niet of hij het bedrijf van zijn ouders wil overnemen. ‘Zoals ik het nu zie vaar ik later liever eerst op een ander schip. Een van 70 of 80 meter, een beunschip of gewone droge lading. De tankvaart trekt me in elk geval niet. Het liefst zou ik een gezinsbedrijf willen, maar dan moet mijn toekomstige vrouw wel willen meevaren. Misschien wil ik daarna ooit op een schip zoals mijn ouders hebben.’

  • ‘Dat leuke internaatsgroep werd opgedeeld vond ik vervelend’

Door de week werkt Kevin en in het weekend gaat hij van boord, als hij uit gaat. Dat bevalt hem allemaal prima. Hij bezocht het internaat in Terneuzen en had het er naar zijn zin. Wat hij minder leuk vond, was de impact die het heeft als groepen moeten sluiten vanwege het dalend aantal kinderen op het internaat. ‘Ik vond het leuk op het internaat, want ik kon er buiten spelen. Maar in mijn tijd gingen de gebouwen waarin ik zat dicht, omdat er steeds minder kinderen kwamen. Dat vond ik vervelend, want ik zat in een leuke groep en die werd opgedeeld. Verder was de overstap naar een andere groep goed te doen. Ik hoop in elk geval dat er internaten blijven bestaan voor de andere schipperskinderen.’

Meestal buiten

De Sylvana vaart regelmatig op de Moezel. In dat vaargebied zouden meer ligplaatsen waar je de wal op kunt handig zijn. De laatste tijd lijkt er iets te verbeteren, constateert Kevin, want boven sluis Fankel worden nieuwe ligplaatsen aangelegd. Kevin werkt als matroos overwegend buiten en vaart soms. ‘Ik ben in opleiding. Af en toe mag ik varen. Aan dek gaat al mijn werk goed. Ik heb alleen een probleem met leren, maar ik wil wel. Het werk gaat me goed af.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam schip: Sylvana. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,52 meter. Tonnage: 3137. Europanummer: 02328416. Motor: ABC, 2400 pk. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Mertert. Eigenaar: Aquatrans Shipping

Scheepsnaam bak: Sylvana 2. Lengte: 61 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,07 meter. Tonnage: 1561. Europanummer: 02319299. Bouwjaar: 1982. Thuishaven: Mertert. Eigenaar: Aquatrans Shipping.

Binnenvaartopleiding bij ouders aan boord | Schuttevaer.nl

Binnenvaartopleiding bij ouders aan boord

Kevin de Groot is 16 jaar en volgt de BBL-opleiding voor matroos bij zijn ouders aan boord op het koppelverband Sylvana-Sylvana 2. Daarvoor deed hij praktijkonderwijs. Hij moest, voordat hij met de BBL- opleiding mocht beginnen een instaptoets maken en op gesprek komen, omdat zijn vooropleiding geen VMBO is.

Kevin de Groot

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Omdat ik praktijkonderwijs en speciaalonderwijs heb gedaan, moest van tevoren worden bekeken of ik het niveau aankon en of ik gemotiveerd was om de extra moeite te doen. Ik ben toegelaten en daar was ik erg blij mee’, vertelt Kevin.
Hij blijkt het niveau goed aan te kunnen en denkt erover door te gaan voor schipper. ‘Ik was nooit goed in leren en moet er meer moeite voor doen, maar dan gaat het wel. De theorievragen zijn moeilijker voor mij, maar het gaat tot nu toe goed. Ik wil graag doorgaan voor schipper binnen het BBL, als ik dat niveau aankan.’

  • Kevin de Groot is van de praktijk en minder van de theorie

Hij volgt de opleiding in Vlissingen en zit in een gewone klas. De opleiding en zijn klasgenoten liggen hem goed. ‘Ik zit in een leuke klas en spreek ook klasgenoten buiten schooltijd. In mijn klas zit nog iemand van het speciaal onderwijs. De rest komt overal vandaan. Ik vind de opleiding in Vlissingen goed. Of hij beter of slechter is dan andere opleidingen weet ik niet, want daar ben ik niet geweest.’

Leuk op internaat

Kevin koos voor de binnenvaartopleiding, omdat hij telkens bij schepen uitkwam als hij een beroepskeuzetoets moest maken. In de toekomst zou hij graag een eigen schip hebben. Hij weet nog niet of hij het bedrijf van zijn ouders wil overnemen. ‘Zoals ik het nu zie vaar ik later liever eerst op een ander schip. Een van 70 of 80 meter, een beunschip of gewone droge lading. De tankvaart trekt me in elk geval niet. Het liefst zou ik een gezinsbedrijf willen, maar dan moet mijn toekomstige vrouw wel willen meevaren. Misschien wil ik daarna ooit op een schip zoals mijn ouders hebben.’

  • ‘Dat leuke internaatsgroep werd opgedeeld vond ik vervelend’

Door de week werkt Kevin en in het weekend gaat hij van boord, als hij uit gaat. Dat bevalt hem allemaal prima. Hij bezocht het internaat in Terneuzen en had het er naar zijn zin. Wat hij minder leuk vond, was de impact die het heeft als groepen moeten sluiten vanwege het dalend aantal kinderen op het internaat. ‘Ik vond het leuk op het internaat, want ik kon er buiten spelen. Maar in mijn tijd gingen de gebouwen waarin ik zat dicht, omdat er steeds minder kinderen kwamen. Dat vond ik vervelend, want ik zat in een leuke groep en die werd opgedeeld. Verder was de overstap naar een andere groep goed te doen. Ik hoop in elk geval dat er internaten blijven bestaan voor de andere schipperskinderen.’

Meestal buiten

De Sylvana vaart regelmatig op de Moezel. In dat vaargebied zouden meer ligplaatsen waar je de wal op kunt handig zijn. De laatste tijd lijkt er iets te verbeteren, constateert Kevin, want boven sluis Fankel worden nieuwe ligplaatsen aangelegd. Kevin werkt als matroos overwegend buiten en vaart soms. ‘Ik ben in opleiding. Af en toe mag ik varen. Aan dek gaat al mijn werk goed. Ik heb alleen een probleem met leren, maar ik wil wel. Het werk gaat me goed af.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam schip: Sylvana. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,52 meter. Tonnage: 3137. Europanummer: 02328416. Motor: ABC, 2400 pk. Bouwjaar: 2008. Thuishaven: Mertert. Eigenaar: Aquatrans Shipping

Scheepsnaam bak: Sylvana 2. Lengte: 61 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,07 meter. Tonnage: 1561. Europanummer: 02319299. Bouwjaar: 1982. Thuishaven: Mertert. Eigenaar: Aquatrans Shipping.