Emissienormen

Werkschepen-specialist Groeneveldt: ‘Elektrisch nu al de norm’

Het speelveld in de waterbouw en natte aannemerij is in een paar jaar tijd volstrekt veranderd door verscherpte eisen bij openbare aanbestedingen. Diesel is uit de gratie en zero-emissie de norm, zegt scheepsbouwer Klaas Groeneveldt van Groeneveldt Marine Construction. ‘We hebben op dit moment geen werkschepen in opdracht waar nog dieselmotoren ingebouwd moeten worden. De elektrische variant met batterijen neemt een enorme vlucht.’

Groeneveldt casco bij Pattje
De cascobouw voor de grootste werkschepen tot 60 meter lengte wordt uitbesteed aan Pattje in Waterhuizen. ‘De scheepsbouw in het Noorden staat wereldwijd hoog aangeschreven en de samenwerking verloopt prima.’ Foto Groeneveldt

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Werkschepen-specialist Groeneveldt: ‘Elektrisch nu al de norm’ | Schuttevaer.nl
Emissienormen

Werkschepen-specialist Groeneveldt: ‘Elektrisch nu al de norm’

Het speelveld in de waterbouw en natte aannemerij is in een paar jaar tijd volstrekt veranderd door verscherpte eisen bij openbare aanbestedingen. Diesel is uit de gratie en zero-emissie de norm, zegt scheepsbouwer Klaas Groeneveldt van Groeneveldt Marine Construction. ‘We hebben op dit moment geen werkschepen in opdracht waar nog dieselmotoren ingebouwd moeten worden. De elektrische variant met batterijen neemt een enorme vlucht.’

Groeneveldt casco bij Pattje
De cascobouw voor de grootste werkschepen tot 60 meter lengte wordt uitbesteed aan Pattje in Waterhuizen. ‘De scheepsbouw in het Noorden staat wereldwijd hoog aangeschreven en de samenwerking verloopt prima.’ Foto Groeneveldt

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer