Barkmeijer bouwt vijf nieuwe loodstenders

Het Nederlands Loodswezen heeft vrijdag de Friese scheepswerf Barkmeijer de opdracht gegeven voor de bouw van twee stalen en drie aluminium tenders. De stalen, schroefaangedreven tenders zijn geschikt om in lichte ijscondities te varen. Deze tenders worden hoofdzakelijk in het noorden ingezet.

Stalen loodstenders

Tijdens strenge winters vriezen de Wadden en de
Eemshaven regelmatig vast. Dankzij de stalen tenders kunnen schepen ook
tijdens ijsgang worden beloodst. De aluminium tenders worden
voornamelijk ingezet in IJmond, Rijnmond en Scheldemonden.
Schroef vervangt waterjet
De
aluminium tenders betreft een tweede serie van de vorig jaar in gebruik
genomen ‘Aquila’-klasse. Het ontwerp van de stalen tenders, afkomstig
van het bureau ‘Camarc’, lijkt op de nieuwe tenders uit de
‘Aquila’-klasse maar deze zijn uitgerust met schroeven in plaats van
waterjets. Het koelwatersysteem van waterjets vriest namelijk vast bij
zeer strenge vorst. De scheepsromp is van staal in plaats van de
aluminium uitgeruste zustertenders. De stalen tenders halen een
topsnelheid van 20 knopen, zo’n 35 km. per uur. Met deze tenders
verbetert het Loodswezen de haventoegankelijkheid en draagt daarmee bij
aan het succes van de havens van Den Helder, Harlingen, Delfzijl en
Eemshaven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Barkmeijer bouwt vijf nieuwe loodstenders | Schuttevaer.nl

Barkmeijer bouwt vijf nieuwe loodstenders

Het Nederlands Loodswezen heeft vrijdag de Friese scheepswerf Barkmeijer de opdracht gegeven voor de bouw van twee stalen en drie aluminium tenders. De stalen, schroefaangedreven tenders zijn geschikt om in lichte ijscondities te varen. Deze tenders worden hoofdzakelijk in het noorden ingezet.

Stalen loodstenders

Tijdens strenge winters vriezen de Wadden en de
Eemshaven regelmatig vast. Dankzij de stalen tenders kunnen schepen ook
tijdens ijsgang worden beloodst. De aluminium tenders worden
voornamelijk ingezet in IJmond, Rijnmond en Scheldemonden.
Schroef vervangt waterjet
De
aluminium tenders betreft een tweede serie van de vorig jaar in gebruik
genomen ‘Aquila’-klasse. Het ontwerp van de stalen tenders, afkomstig
van het bureau ‘Camarc’, lijkt op de nieuwe tenders uit de
‘Aquila’-klasse maar deze zijn uitgerust met schroeven in plaats van
waterjets. Het koelwatersysteem van waterjets vriest namelijk vast bij
zeer strenge vorst. De scheepsromp is van staal in plaats van de
aluminium uitgeruste zustertenders. De stalen tenders halen een
topsnelheid van 20 knopen, zo’n 35 km. per uur. Met deze tenders
verbetert het Loodswezen de haventoegankelijkheid en draagt daarmee bij
aan het succes van de havens van Den Helder, Harlingen, Delfzijl en
Eemshaven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer