Vinotra neemt megatanker in de vaart

De Vinotra 10 (135 x 22,80 meter) is 7 april in Rotterdam gedoopt door Tamara Rijnders, partner van Erik Kooren. Met een capaciteit van 11.571 ton of 12.700 kuub is het op dit moment de grootste binnenvaarttanker ter wereld.

Doop Vinotra 10

De Vinotra 10 heeft een extra veilige, botsbestendige, Scheldehuid en mag daardoor grotere ladingtanks dan normaal gebruikelijk hebben. Het schip beschikt over 16 ladingtanks van 780 kuub en twee ladingtanks met een inhoud van 380 kuub. Het met een fikse bunkergiek uitgeruste schip zal voornamelijk in het ARA gebied worden ingezet, maar kan ook  op de Rijn uit de voeten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • cor vd Hencor ? Heb je een schip laten slopen dan ? NEE
    Dus ja je werkt met je 1300 ton mee aan de overcapaciteit .
    Die grote bakken verzieken werkelijk alles , de vrachtprijzen , de ligplaatsen, de sluiswachttijden , ze nemen niet alleen veel werk voor normale schepen weg maar zorgen er ook nog voor dat ze overal in de weg varen en liggen , maar het zal wel een keer goed fout gaan met die superkapiteins die een verlenging van hun pikkie nodig hebben !

    Geplaatst door: anti135mtr op
  • Zeer fier meegebouwd te hebben aan dit prachtig schip,veilig en een groene uitstoot. Scheldehuid en dubbelwandig.

    Geplaatst door: kpt Pierre V op
  • ja john het is zover eindelijk is het laden en lossen en varen begonnen , gefeliciteerd jonge
    zelfs de directeur van een gerenomeerd groot binnenvaart bedrijf wat zich koninklijk mag noemen , de felicitatie heb ik aan jou doorgegeven via jou mail , enne zouden degene die allemaal tegen zo groot schip zijn wel de verantwoording durven nemen , als zij op zo,n schip zouden moeten varen , john allemaal nix van aan trekken en geniet er maar van , enne over 5 jaar op de berge stahl als kap (ouwe) lijk je dat wat , gr van ons uit o-b en goede vaart

    Geplaatst door: cees van utrecht op
  • Dit zijn geen schepen, maar drijvende opslagtanks.

    Geplaatst door: Crima op
  • Tja wat een ophef allemaal over een schip.
    6 duwbakken kon vroeger ook niet en is nu ook het normaalste zaak van de wereld.
    Nu doet helaas het geval dat ik er ook op varen mag.En ben er trots op ook.
    En wat een ander er van denkt zal mij een …. wezen.
    Iedereen een fijne vaart.
    Grt Kapt.John

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • Is dat nou nodig?… we hebben zonder al die varende eilanden al overcapaciteit in de binnenvaart.

    Geplaatst door: Utreg op
  • Nou Steigerman

    Die grootste , De Vorstenbosch gaat laden en lossen met 2500m3 per uur

    Das de moeite , kan wel klaar in 1 wachtje

    Geplaatst door: VB op
  • Heerlijk dit soort schepen!
    Kijk met plezier uit naar die nieuwe van de VT, er zouden er meer moeten komen. Ook kwa pompsnelheid.
    1 keer aankoppelen en dan uren pompplezier.

    Geplaatst door: Steigerman op
  • @kapitein
    ik geef helemaal niemand de schukd ergens van
    ik zie alleen maar dat de grootste schepen net zo groot zijn als 2 of 3 110 bij 11.40 schepen wat de grootste afmeting altijd geweest is die was toegestaan verder moet iedereen maar doen wat hij denkt dat goed is ik heb er geen probleem mee
    verder wil je toch niet beweren dat wij met een schip van 1300 ton mee werken aan overkapaciteit
    nog maals ik zie alleen maar wat er gaande is in de scheepvaart
    en zet even je eigen naam er onder als je komentaar geeft op iemand wel zo sportief

    Geplaatst door: cor mts hencor op
  • @cor overcapaciteit hebben wij zelf gekreeerd.
    Niet alleen in schepen maar ook in autos en huizen.
    zelf heb je ook meegedaan aan dit oneindig vruchten plukken dus ga nu niet hier verkondigen dat andere de schuld hebben.
    Een everwichtige scheepvaart begint bij jezelf

    Geplaatst door: kapitein op
  • Waren idd meer schepen van dat transport,ik meen dat er ook een tanker van atlantic een aantal meters afgekeurde lassen had

    Geplaatst door: pascal op
  • Lassen , nou dat hadden ze allemaal van dat transport.

    Ook uitgegutst en weer gelast .
    Dus niet alleen VT deze net zo goed.

    En inderdaad is dit maar een kleintje.

    Geplaatst door: VB op
  • Behouden vaart Vinotra 10!

    Geplaatst door: Tja op
  • over overcapaciteit gesproken als de instanties geen grotere schepen hadden toe gestaan dan de maximale maat van 110 bij 11.40 dan had er heel veel minder tonnage op de markt geweest in de natte maar ook in de droge lading markt en waren de wacht tijden bij de sluizen ook niet zo lang geweest

    Geplaatst door: cor mts hencor op
  • lassen ?je heb het verkeerde schip voor je
    dat is die andere van de vt

    Geplaatst door: jh op
  • Goh, is ze nu al klaar? Zo snel? En zijn alle chineese lassen nu wel eindelijk goedgekeurd? Ben benieuwt hoe lang ze mee gaat.

    Geplaatst door: Ikke op
  • wel weer een lekkere overhangende kop,met ingebouwde ankers natuurlijk,anders is het niet veilig genoeg.Goede vaart toegewenst.

    Geplaatst door: gjw op
  • KSO, Die Vorstenbosch is nog niet in de vaart dus de kop van dit stuk klopt wel.
    Er staat immers ook “op dit moment de grootste….”
    Op dit moment zou bij wijze van spreken morgen afgelopen kunnen zijn….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Schepen worden alsmaar groter:

    MAAR DE WACHTTIJDEN BIJ DE SLUIZEN OOK.

    Grootste binnenvaarttanker zegt men! Ernaast ligt de VT Vorstenbosch. Die is nog groter.
    Qua techniek moet ik zeggen zijn ze er al jaren op vooruit gegaan, we hebben het gezien en beleeft.Genoeg zo.

    Geplaatst door: kso op
  • Ze zullen ook moeten verdienen. Bovendien zou ik liever 4 keer 3.000 ton hebben. Kun je toch 4 keer bunkeren in dezelfde tijd.

    Geplaatst door: Jeroen op
  • Rob, zei mijn opa in 1920 ook toen de eerste zijschroef geplaatst werd op een zeilklipper van 120 ton.

    Geplaatst door: kd op
  • Weer zo een marktverzieker erbij,het houd maar niet op.DIE KAN OOK WEERLEKKER DE MARKT KAPOT CONCURREREN.

    Geplaatst door: rob op

Reageer

Vinotra neemt megatanker in de vaart | Schuttevaer.nl

Vinotra neemt megatanker in de vaart

De Vinotra 10 (135 x 22,80 meter) is 7 april in Rotterdam gedoopt door Tamara Rijnders, partner van Erik Kooren. Met een capaciteit van 11.571 ton of 12.700 kuub is het op dit moment de grootste binnenvaarttanker ter wereld.

Doop Vinotra 10

De Vinotra 10 heeft een extra veilige, botsbestendige, Scheldehuid en mag daardoor grotere ladingtanks dan normaal gebruikelijk hebben. Het schip beschikt over 16 ladingtanks van 780 kuub en twee ladingtanks met een inhoud van 380 kuub. Het met een fikse bunkergiek uitgeruste schip zal voornamelijk in het ARA gebied worden ingezet, maar kan ook  op de Rijn uit de voeten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • cor vd Hencor ? Heb je een schip laten slopen dan ? NEE
    Dus ja je werkt met je 1300 ton mee aan de overcapaciteit .
    Die grote bakken verzieken werkelijk alles , de vrachtprijzen , de ligplaatsen, de sluiswachttijden , ze nemen niet alleen veel werk voor normale schepen weg maar zorgen er ook nog voor dat ze overal in de weg varen en liggen , maar het zal wel een keer goed fout gaan met die superkapiteins die een verlenging van hun pikkie nodig hebben !

    Geplaatst door: anti135mtr op
  • Zeer fier meegebouwd te hebben aan dit prachtig schip,veilig en een groene uitstoot. Scheldehuid en dubbelwandig.

    Geplaatst door: kpt Pierre V op
  • ja john het is zover eindelijk is het laden en lossen en varen begonnen , gefeliciteerd jonge
    zelfs de directeur van een gerenomeerd groot binnenvaart bedrijf wat zich koninklijk mag noemen , de felicitatie heb ik aan jou doorgegeven via jou mail , enne zouden degene die allemaal tegen zo groot schip zijn wel de verantwoording durven nemen , als zij op zo,n schip zouden moeten varen , john allemaal nix van aan trekken en geniet er maar van , enne over 5 jaar op de berge stahl als kap (ouwe) lijk je dat wat , gr van ons uit o-b en goede vaart

    Geplaatst door: cees van utrecht op
  • Dit zijn geen schepen, maar drijvende opslagtanks.

    Geplaatst door: Crima op
  • Tja wat een ophef allemaal over een schip.
    6 duwbakken kon vroeger ook niet en is nu ook het normaalste zaak van de wereld.
    Nu doet helaas het geval dat ik er ook op varen mag.En ben er trots op ook.
    En wat een ander er van denkt zal mij een …. wezen.
    Iedereen een fijne vaart.
    Grt Kapt.John

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • Is dat nou nodig?… we hebben zonder al die varende eilanden al overcapaciteit in de binnenvaart.

    Geplaatst door: Utreg op
  • Nou Steigerman

    Die grootste , De Vorstenbosch gaat laden en lossen met 2500m3 per uur

    Das de moeite , kan wel klaar in 1 wachtje

    Geplaatst door: VB op
  • Heerlijk dit soort schepen!
    Kijk met plezier uit naar die nieuwe van de VT, er zouden er meer moeten komen. Ook kwa pompsnelheid.
    1 keer aankoppelen en dan uren pompplezier.

    Geplaatst door: Steigerman op
  • @kapitein
    ik geef helemaal niemand de schukd ergens van
    ik zie alleen maar dat de grootste schepen net zo groot zijn als 2 of 3 110 bij 11.40 schepen wat de grootste afmeting altijd geweest is die was toegestaan verder moet iedereen maar doen wat hij denkt dat goed is ik heb er geen probleem mee
    verder wil je toch niet beweren dat wij met een schip van 1300 ton mee werken aan overkapaciteit
    nog maals ik zie alleen maar wat er gaande is in de scheepvaart
    en zet even je eigen naam er onder als je komentaar geeft op iemand wel zo sportief

    Geplaatst door: cor mts hencor op
  • @cor overcapaciteit hebben wij zelf gekreeerd.
    Niet alleen in schepen maar ook in autos en huizen.
    zelf heb je ook meegedaan aan dit oneindig vruchten plukken dus ga nu niet hier verkondigen dat andere de schuld hebben.
    Een everwichtige scheepvaart begint bij jezelf

    Geplaatst door: kapitein op
  • Waren idd meer schepen van dat transport,ik meen dat er ook een tanker van atlantic een aantal meters afgekeurde lassen had

    Geplaatst door: pascal op
  • Lassen , nou dat hadden ze allemaal van dat transport.

    Ook uitgegutst en weer gelast .
    Dus niet alleen VT deze net zo goed.

    En inderdaad is dit maar een kleintje.

    Geplaatst door: VB op
  • Behouden vaart Vinotra 10!

    Geplaatst door: Tja op
  • over overcapaciteit gesproken als de instanties geen grotere schepen hadden toe gestaan dan de maximale maat van 110 bij 11.40 dan had er heel veel minder tonnage op de markt geweest in de natte maar ook in de droge lading markt en waren de wacht tijden bij de sluizen ook niet zo lang geweest

    Geplaatst door: cor mts hencor op
  • lassen ?je heb het verkeerde schip voor je
    dat is die andere van de vt

    Geplaatst door: jh op
  • Goh, is ze nu al klaar? Zo snel? En zijn alle chineese lassen nu wel eindelijk goedgekeurd? Ben benieuwt hoe lang ze mee gaat.

    Geplaatst door: Ikke op
  • wel weer een lekkere overhangende kop,met ingebouwde ankers natuurlijk,anders is het niet veilig genoeg.Goede vaart toegewenst.

    Geplaatst door: gjw op
  • KSO, Die Vorstenbosch is nog niet in de vaart dus de kop van dit stuk klopt wel.
    Er staat immers ook “op dit moment de grootste….”
    Op dit moment zou bij wijze van spreken morgen afgelopen kunnen zijn….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Schepen worden alsmaar groter:

    MAAR DE WACHTTIJDEN BIJ DE SLUIZEN OOK.

    Grootste binnenvaarttanker zegt men! Ernaast ligt de VT Vorstenbosch. Die is nog groter.
    Qua techniek moet ik zeggen zijn ze er al jaren op vooruit gegaan, we hebben het gezien en beleeft.Genoeg zo.

    Geplaatst door: kso op
  • Ze zullen ook moeten verdienen. Bovendien zou ik liever 4 keer 3.000 ton hebben. Kun je toch 4 keer bunkeren in dezelfde tijd.

    Geplaatst door: Jeroen op
  • Rob, zei mijn opa in 1920 ook toen de eerste zijschroef geplaatst werd op een zeilklipper van 120 ton.

    Geplaatst door: kd op
  • Weer zo een marktverzieker erbij,het houd maar niet op.DIE KAN OOK WEERLEKKER DE MARKT KAPOT CONCURREREN.

    Geplaatst door: rob op

Reageer