Stril Neptun even terug in Nederland

De bevoorrader Stril Neptun is voor enkele weken gecharterd door Peterson Den Helder voor de inzet in de Southern North Sea (SNS) Pool. De Noorse bevoorrader heeft haar roots in Nederland. Vanuit Den Helder wordt een gasproductieplatform van Wintershall op de Noordzee bevoorraad.

Stril Neptun even terug in Nederland

De ruim 70 meter lange Stril Neptun van Simon Mokster Shipping uit Stavanger kende een slechte start in 1999 toen het vaartuig op stapel stond bij de Ysselwerf in Capelle aan den IJssel. Deze werf had eerder aan Simon Mokster de bevoorrader Stril Supplier (bnr 273) opgeleverd. Een moderne bevoorrader van het type MT 6000. In augustus 1998 kreeg de Ysselwerf van de Noorse reder een vervolgopdracht voor de bouw van de Stril Neptun (bnr 275). Een multifunctionele bevoorrader van het geheel nieuwe type VS 470 naar een ontwerp van het Noorse bureau Vik & Sandvik. Plan was dat de werf deze bevoorrader medio 1999 zou opleveren. De werf ging echter failliet. Om een enorme schadeclaim uit Noorwegen te voorkomen, werd besloten het vaartuig toch af te bouwen. Met een vertraging van zes maanden, kon de Stril Neptun in januari 2000 naar Noorwegen vertrekken. Simon Mokster had gedurende die zes maanden een ander schip moeten inzetten op een chartercontract dat voor de Stril Neptun was afgesloten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stril Neptun even terug in Nederland | Schuttevaer.nl

Stril Neptun even terug in Nederland

De bevoorrader Stril Neptun is voor enkele weken gecharterd door Peterson Den Helder voor de inzet in de Southern North Sea (SNS) Pool. De Noorse bevoorrader heeft haar roots in Nederland. Vanuit Den Helder wordt een gasproductieplatform van Wintershall op de Noordzee bevoorraad.

Stril Neptun even terug in Nederland

De ruim 70 meter lange Stril Neptun van Simon Mokster Shipping uit Stavanger kende een slechte start in 1999 toen het vaartuig op stapel stond bij de Ysselwerf in Capelle aan den IJssel. Deze werf had eerder aan Simon Mokster de bevoorrader Stril Supplier (bnr 273) opgeleverd. Een moderne bevoorrader van het type MT 6000. In augustus 1998 kreeg de Ysselwerf van de Noorse reder een vervolgopdracht voor de bouw van de Stril Neptun (bnr 275). Een multifunctionele bevoorrader van het geheel nieuwe type VS 470 naar een ontwerp van het Noorse bureau Vik & Sandvik. Plan was dat de werf deze bevoorrader medio 1999 zou opleveren. De werf ging echter failliet. Om een enorme schadeclaim uit Noorwegen te voorkomen, werd besloten het vaartuig toch af te bouwen. Met een vertraging van zes maanden, kon de Stril Neptun in januari 2000 naar Noorwegen vertrekken. Simon Mokster had gedurende die zes maanden een ander schip moeten inzetten op een chartercontract dat voor de Stril Neptun was afgesloten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer