Motoren zonder toeters en bellen

Schippers met twee rechtse handen kiezen voor een Baudouin. Dat is de vaste overtuiging van Paul De Rycke, zaakvoerder van Port Service bvba in Gent en van zijn commerciële rechterhand Jean-Claude Sulej. Waarom? Omdat die motoren zo eenvoudig zijn in de bediening, onderhoud en reparatie dat een varende ervaren doe-het-zelver zichzelf kan redden bij een eventuele motorstoring.

Port Service Gent breidt servicedienst Baudouin uit

Dat betekent dat er bij B audouins , die in Marseille met de hand worden gebouwd, geen elektronica aan tepas komt. Van de weeromstuit hoeft bij een Baudouin ook niet te worden gevreesdvoor horten en stoten als ergens een olielekje optreedt, waarna de elektronica optilt slaat en de motor veiligheidshalve het boeltje er maar bij neerlegt. Voorstroomsvarend op een druk traject zonder onmiddellijk uitzicht op een ‘pechstrook’,kan dit knap vervelend zijn.

Port Service  aan deWiedauwkaai 46 in Gent is sinds 1997 voor de Benelux distributeur van het Fransemerk Baudouin. De fabriek in Marseille produceert jaarlijks 2000 tot 3000motoren per jaar. Ze zijn hoofdzakelijk bestemd voor binnenvaart en visserij.Beste klant zijn echter de Franse strijdkrachten die Baudouins installeren in voertuigenen marineschepen. Van de binnenvaartklanten van Port Service is dertig totveertig procent Nederlands.

Filosofie

Bij Port Service beseffenze dat ze met een marktaandeel van nauwelijks vijf procent in de Benelux maareen kleine speler zijn. Maar dat kan te maken hebben met de filosofie en destructuur van het bedrijf, dat niet is geïnteresseerd in de complete afbouw vannieuwbouwschepen. Paul De Rycke: ‘Onze nichemarkt is conservering enherstelling van schepen, reparatie van motoren, desnoods “all over the world”plaatsing van nieuwe Baudouins, maar vooral service, ook na verkoop.’

In 2007 werd een zestalnieuwe Baudouins in binnenschepen geplaatst. Niet bijster veel en ooit werdener jaarlijks wel tot zestien exemplaren verkocht. Maar daar wrong juist deschoen want de toenmalige distributeurs bekommerde zich volgens De Rycke nietom de service-achteraf; tot groot verdriet van de schippers en de fabrikant,die dus een andere importeur zocht.

Betere service

De monteurs van PortService werken in de hele Benelux en Noord-Frankrijk. Ook als eenvissersvaartuig met motorstoring een Deense haven is binnengelopen en eendefecte baggerschuit in Abu Dhabi werkeloos tegen de kade ligt, stuurt PortService technici naar de plaats des onheils. Het management heeft er het volstevertrouwen in dat de afzet van Baudouins de komende jaren zal stijgen dankzijde goede serviceverlening. Die wil De Rycke bovendien nog uitbreiden naarpompinstallaties, vooral aan boord van tankers. De opleiding van personeel hiervooris al aan de gang en het bedrijf biedt jonge afgestudeerden ook stageplaatsenaan, die ze achteraf definitief kunnen innemen. Er werken twintigpersoneelsleden in vaste dienst. Om de pieken op te vangen wordt een beroepgedaan op onderaannemers.

Baudouin produceert negenmodellen in de range van 400 tot 1300 pk en heeft vijf modellen in de range van200 tot 400 pk.

CCR2

Baudouin produceert motorendie in 1970 van de tekentafel kwamen, maar sindsdien wel steeds zijn verbeterd.In 2007 waren al alle Baudouins van 200 pk tot 1100 pk voorzien van een CCR1-certificaat.Verschillende motoren hebben intussen de test voor de strengere CCR2-normdoorstaan. Jean-Claude Sulej: ‘We verwachten dat in september ook de laatstemodellen de zegen van de Centrale Rijnvaartcommissie zullen krijgen.’

Een en ander houdtnatuurlijk ook verband het brandstofverbruik, maar ook op dat  stuk is de filosofie van de Baudouin-distributeursimpel: zachtjes met de gashendel. (JG)

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Motoren zonder toeters en bellen | Schuttevaer.nl

Motoren zonder toeters en bellen

Schippers met twee rechtse handen kiezen voor een Baudouin. Dat is de vaste overtuiging van Paul De Rycke, zaakvoerder van Port Service bvba in Gent en van zijn commerciële rechterhand Jean-Claude Sulej. Waarom? Omdat die motoren zo eenvoudig zijn in de bediening, onderhoud en reparatie dat een varende ervaren doe-het-zelver zichzelf kan redden bij een eventuele motorstoring.

Port Service Gent breidt servicedienst Baudouin uit

Dat betekent dat er bij B audouins , die in Marseille met de hand worden gebouwd, geen elektronica aan tepas komt. Van de weeromstuit hoeft bij een Baudouin ook niet te worden gevreesdvoor horten en stoten als ergens een olielekje optreedt, waarna de elektronica optilt slaat en de motor veiligheidshalve het boeltje er maar bij neerlegt. Voorstroomsvarend op een druk traject zonder onmiddellijk uitzicht op een ‘pechstrook’,kan dit knap vervelend zijn.

Port Service  aan deWiedauwkaai 46 in Gent is sinds 1997 voor de Benelux distributeur van het Fransemerk Baudouin. De fabriek in Marseille produceert jaarlijks 2000 tot 3000motoren per jaar. Ze zijn hoofdzakelijk bestemd voor binnenvaart en visserij.Beste klant zijn echter de Franse strijdkrachten die Baudouins installeren in voertuigenen marineschepen. Van de binnenvaartklanten van Port Service is dertig totveertig procent Nederlands.

Filosofie

Bij Port Service beseffenze dat ze met een marktaandeel van nauwelijks vijf procent in de Benelux maareen kleine speler zijn. Maar dat kan te maken hebben met de filosofie en destructuur van het bedrijf, dat niet is geïnteresseerd in de complete afbouw vannieuwbouwschepen. Paul De Rycke: ‘Onze nichemarkt is conservering enherstelling van schepen, reparatie van motoren, desnoods “all over the world”plaatsing van nieuwe Baudouins, maar vooral service, ook na verkoop.’

In 2007 werd een zestalnieuwe Baudouins in binnenschepen geplaatst. Niet bijster veel en ooit werdener jaarlijks wel tot zestien exemplaren verkocht. Maar daar wrong juist deschoen want de toenmalige distributeurs bekommerde zich volgens De Rycke nietom de service-achteraf; tot groot verdriet van de schippers en de fabrikant,die dus een andere importeur zocht.

Betere service

De monteurs van PortService werken in de hele Benelux en Noord-Frankrijk. Ook als eenvissersvaartuig met motorstoring een Deense haven is binnengelopen en eendefecte baggerschuit in Abu Dhabi werkeloos tegen de kade ligt, stuurt PortService technici naar de plaats des onheils. Het management heeft er het volstevertrouwen in dat de afzet van Baudouins de komende jaren zal stijgen dankzijde goede serviceverlening. Die wil De Rycke bovendien nog uitbreiden naarpompinstallaties, vooral aan boord van tankers. De opleiding van personeel hiervooris al aan de gang en het bedrijf biedt jonge afgestudeerden ook stageplaatsenaan, die ze achteraf definitief kunnen innemen. Er werken twintigpersoneelsleden in vaste dienst. Om de pieken op te vangen wordt een beroepgedaan op onderaannemers.

Baudouin produceert negenmodellen in de range van 400 tot 1300 pk en heeft vijf modellen in de range van200 tot 400 pk.

CCR2

Baudouin produceert motorendie in 1970 van de tekentafel kwamen, maar sindsdien wel steeds zijn verbeterd.In 2007 waren al alle Baudouins van 200 pk tot 1100 pk voorzien van een CCR1-certificaat.Verschillende motoren hebben intussen de test voor de strengere CCR2-normdoorstaan. Jean-Claude Sulej: ‘We verwachten dat in september ook de laatstemodellen de zegen van de Centrale Rijnvaartcommissie zullen krijgen.’

Een en ander houdtnatuurlijk ook verband het brandstofverbruik, maar ook op dat  stuk is de filosofie van de Baudouin-distributeursimpel: zachtjes met de gashendel. (JG)

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer