MAN Diesel Benelux neemt zware motoren over van MAN Rollo

‘Wij hebben 5 oktober een deel van MAN Rollo overgenomen van Pon’, zegt Lex Nijssen van MAN Diesel Benelux. ‘Het gaat daarbij om de gedeeltes die zich bezighouden met reparatie, onderhoud en verkoop van langzaamlopers en mediumspeedmotoren van MAN Diesel, zoals de revisiewerkplaats in Antwerpen. De overname vloeit voort uit de vorig jaar ingezette politiek van MAN Diesel om de service en verkoop van deze motoren weer helemaal in eigen hand te nemen. Om de aanwezigheid in de Rotterdamse haven te versterken bouwt MAN Diesel in Schiedam een compleet nieuw servicecentrum, dat in de loop van dit jaar operationeel wordt.

‘In Schiedam zitten we in het hart van de reparatiesector van de haven en dat is belangrijk want bij de langzaamlopers hebben we in de zeevaart bijvoorbeeld een marktaandeel van tachtig procent. MAN Diesel  wil zijn eigen serviceorganisatie wereldwijd op de kaart te zetten en dan mag je in Rotterdam niet ontbreken.’

Nijssen verwacht dat het scheepvaartverkeer op Rotterdam de komende jaren nog flink toeneemt. ‘De Eurogeul is onlangs van twee naar vier banen gegaan, dat gebeurt niet voor niets. De vraag naar vervoer is ontzettend groot en het per schip vervoeren van goederen blijft het voordeligst.’

Als wereldspeler in de motorenmarkt wil MAN Diesel de productie-, service- en verkoopactiviteiten van zijn verschillende locaties de komende tijd beter op elkaar afstemmen. ‘Wanneer een Nederlandse reder nu een schip in China bestelt, werken we daar ter plekke samen met de Chinese afdeling van MAN Diesel.’

Gespreide productie

MAN Diesel laat zijn motoren al jaren op grote schaal in licentie bouwen door machinefabrieken en scheepswerven. Het bedrijf heeft wereldwijd tientallen licentiehouders, waaronder STX en Hyundai in Zuid-Korea en Mitsubishi Heavy Industries in Japan. ‘Van STX verwachten we veel. Zij hebben vorig jaar een groot aandeel in Aker Yards genomen.’

Om aan de almaar groeiende vraag naar scheepsmotoren te voldoen heeft MAN een nieuwe licentieovereenkomst gesloten met een Turkse machinefabriek. ‘Daar worden straks langzaamlopers gebouwd met boringen van 35, 42 en 46 centimeter. Turkije kan dan in de motorenbehoefte voor de eigen scheepsbouw voorzien en hoeft geen motoren meer in te voeren uit Japan of China.’

De productie van MAN dieselmotoren bij Pielstick in Saint Nazaire, gaat verder omhoog. MAN heeft onlangs alle aandelen van het bedrijf in handen gekregen. Daarvoor werd een aandelenpakket van 33 procent van MTU overgenomen. Dankzij die overname hoeven motoren van meer dan 200 ton binnenkort niet meer in Augsburg te worden gebouwd. ‘De U48/60B-motoren kunnen dan in Frankrijk worden geassembleerd.’

De assemblage van de 58/64-lijnmotoren verhuist van Augsburg naar Frederikshavn. ‘Deze locaties hebben het voordeel dat ze direct aan zee liggen. De zware motoren hoeven we dan niet meer eerst vanaf Augsburg per speciaal wegtransport naar Heilbronn te rijden en vandaar per binnenschip verder naar zee te worden vervoerd.’

In Augsburg worden straks nog wel componenten en motorblokken gebouwd.

Kortere levertijden

Ondanks de grote drukte zijn de op zware olie draaiende generatorsets van MAN Diesel weer sneller leverbaar. ‘Dat komt door de vele licentiehouders die we hebben. Dat zijn in feite allemaal machinefabrieken die van ons motoren mogen produceren, waarvoor we alleen nog bepaalde onderdelen zelf leveren. Door de vele productielocaties hebben we een grotere productieflexibiliteit voor deze generatorsets.

MAN Diesel heeft tegenwoordig zelfs een licentiehouder in Vietnam. ‘Het op de rails zetten van nieuwe productielocaties levert ons niet veel problemen op. Wij hebben ervaren mensen in dienst die gewend zijn om het opzetten van nieuwe locaties op te pakken. Die kunnen een machinefabriek in Vietnam die voor ons motoren gaat produceren op gang helpen.’

Hogere rendementen

Een belangrijke zaak in de motorenwereld is de verdere rendementsverhoging van de motoren. Bij de langzaamlopers lukt het om het rendement boven de vijftig procent te laten stijgen door hergebruik van thermische- en uitlaatgassenenergie. ‘We hebben dat al eens eerder geprobeerd, maar vanwege de lage brandstofprijzen was er toen weinig belangstelling voor. Nu is het wel interessant en zijn de grote fabrikanten er allemaal mee bezig. Naast de hoge brandstofprijzen spelen de strengere emissienormen daarbij een belangrijke rol.’

Mediumspeedgenerator

De kleinste mediumspeedgeneratoren van MAN Diesel leveren 500 tot 990 kW bij 1000 toeren. De gebruikte stookoliemotoren hebben een boring van zestien centimeter met een slag van 24. ‘Deze motoren plaatsen we hier veel in containerfeeders van 1000-1100 teu. In kleinere kustvaarders worden ze niet gebruikt. Daar zit meestal een asgenerator aan de hoofdmotor gekoppeld. Voor die schepen leveren wij dan de hoofdmotoren, zoals voor de serie kustvaarders die Barkmeijer Strobos nu  bouwt. De eerste daarvan, de Saffier, is in februari te water gelaten. In de Saffier staat een 2720 kW 8L27/38 van MAN Diesel. Vorig jaar hebben we een aantal schepen voor Wagenborg met onze motoren uitgerust.’

Een andere belangrijke markt voor MAN Diesel Benelux is de baggersector. ‘Onze motoren zijn heel geschikt voor cutter- en hopperzuigers.’

Bij MAN Diesel Benelux werken nu tachtig mensen. Voor de nieuwe vestiging in Schiedam komen daar op korte termijn nog mensen bij. MAN Diesel zoekt onder anderen service-engineers, bankwerkers en een magazijnmeester voor de nieuwe vestiging.

MAN Rollo  in Zoetermeer concentreert zich vanaf nu op de snellopers van MAN, met vermogens tot zo’n 600 kW. MAN Rollo bouwt er generatoren mee en levert ze als voortstuwingsmotoren voor kleinere werkschepen, zoals roeiersvletten en reddingboten van de KNRM. Man Rollo Zoetermeer wordt nu geleid door Meino Gelderloos. (HH)

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

MAN Diesel Benelux neemt zware motoren over van MAN Rollo | Schuttevaer.nl

MAN Diesel Benelux neemt zware motoren over van MAN Rollo

‘Wij hebben 5 oktober een deel van MAN Rollo overgenomen van Pon’, zegt Lex Nijssen van MAN Diesel Benelux. ‘Het gaat daarbij om de gedeeltes die zich bezighouden met reparatie, onderhoud en verkoop van langzaamlopers en mediumspeedmotoren van MAN Diesel, zoals de revisiewerkplaats in Antwerpen. De overname vloeit voort uit de vorig jaar ingezette politiek van MAN Diesel om de service en verkoop van deze motoren weer helemaal in eigen hand te nemen. Om de aanwezigheid in de Rotterdamse haven te versterken bouwt MAN Diesel in Schiedam een compleet nieuw servicecentrum, dat in de loop van dit jaar operationeel wordt.

‘In Schiedam zitten we in het hart van de reparatiesector van de haven en dat is belangrijk want bij de langzaamlopers hebben we in de zeevaart bijvoorbeeld een marktaandeel van tachtig procent. MAN Diesel  wil zijn eigen serviceorganisatie wereldwijd op de kaart te zetten en dan mag je in Rotterdam niet ontbreken.’

Nijssen verwacht dat het scheepvaartverkeer op Rotterdam de komende jaren nog flink toeneemt. ‘De Eurogeul is onlangs van twee naar vier banen gegaan, dat gebeurt niet voor niets. De vraag naar vervoer is ontzettend groot en het per schip vervoeren van goederen blijft het voordeligst.’

Als wereldspeler in de motorenmarkt wil MAN Diesel de productie-, service- en verkoopactiviteiten van zijn verschillende locaties de komende tijd beter op elkaar afstemmen. ‘Wanneer een Nederlandse reder nu een schip in China bestelt, werken we daar ter plekke samen met de Chinese afdeling van MAN Diesel.’

Gespreide productie

MAN Diesel laat zijn motoren al jaren op grote schaal in licentie bouwen door machinefabrieken en scheepswerven. Het bedrijf heeft wereldwijd tientallen licentiehouders, waaronder STX en Hyundai in Zuid-Korea en Mitsubishi Heavy Industries in Japan. ‘Van STX verwachten we veel. Zij hebben vorig jaar een groot aandeel in Aker Yards genomen.’

Om aan de almaar groeiende vraag naar scheepsmotoren te voldoen heeft MAN een nieuwe licentieovereenkomst gesloten met een Turkse machinefabriek. ‘Daar worden straks langzaamlopers gebouwd met boringen van 35, 42 en 46 centimeter. Turkije kan dan in de motorenbehoefte voor de eigen scheepsbouw voorzien en hoeft geen motoren meer in te voeren uit Japan of China.’

De productie van MAN dieselmotoren bij Pielstick in Saint Nazaire, gaat verder omhoog. MAN heeft onlangs alle aandelen van het bedrijf in handen gekregen. Daarvoor werd een aandelenpakket van 33 procent van MTU overgenomen. Dankzij die overname hoeven motoren van meer dan 200 ton binnenkort niet meer in Augsburg te worden gebouwd. ‘De U48/60B-motoren kunnen dan in Frankrijk worden geassembleerd.’

De assemblage van de 58/64-lijnmotoren verhuist van Augsburg naar Frederikshavn. ‘Deze locaties hebben het voordeel dat ze direct aan zee liggen. De zware motoren hoeven we dan niet meer eerst vanaf Augsburg per speciaal wegtransport naar Heilbronn te rijden en vandaar per binnenschip verder naar zee te worden vervoerd.’

In Augsburg worden straks nog wel componenten en motorblokken gebouwd.

Kortere levertijden

Ondanks de grote drukte zijn de op zware olie draaiende generatorsets van MAN Diesel weer sneller leverbaar. ‘Dat komt door de vele licentiehouders die we hebben. Dat zijn in feite allemaal machinefabrieken die van ons motoren mogen produceren, waarvoor we alleen nog bepaalde onderdelen zelf leveren. Door de vele productielocaties hebben we een grotere productieflexibiliteit voor deze generatorsets.

MAN Diesel heeft tegenwoordig zelfs een licentiehouder in Vietnam. ‘Het op de rails zetten van nieuwe productielocaties levert ons niet veel problemen op. Wij hebben ervaren mensen in dienst die gewend zijn om het opzetten van nieuwe locaties op te pakken. Die kunnen een machinefabriek in Vietnam die voor ons motoren gaat produceren op gang helpen.’

Hogere rendementen

Een belangrijke zaak in de motorenwereld is de verdere rendementsverhoging van de motoren. Bij de langzaamlopers lukt het om het rendement boven de vijftig procent te laten stijgen door hergebruik van thermische- en uitlaatgassenenergie. ‘We hebben dat al eens eerder geprobeerd, maar vanwege de lage brandstofprijzen was er toen weinig belangstelling voor. Nu is het wel interessant en zijn de grote fabrikanten er allemaal mee bezig. Naast de hoge brandstofprijzen spelen de strengere emissienormen daarbij een belangrijke rol.’

Mediumspeedgenerator

De kleinste mediumspeedgeneratoren van MAN Diesel leveren 500 tot 990 kW bij 1000 toeren. De gebruikte stookoliemotoren hebben een boring van zestien centimeter met een slag van 24. ‘Deze motoren plaatsen we hier veel in containerfeeders van 1000-1100 teu. In kleinere kustvaarders worden ze niet gebruikt. Daar zit meestal een asgenerator aan de hoofdmotor gekoppeld. Voor die schepen leveren wij dan de hoofdmotoren, zoals voor de serie kustvaarders die Barkmeijer Strobos nu  bouwt. De eerste daarvan, de Saffier, is in februari te water gelaten. In de Saffier staat een 2720 kW 8L27/38 van MAN Diesel. Vorig jaar hebben we een aantal schepen voor Wagenborg met onze motoren uitgerust.’

Een andere belangrijke markt voor MAN Diesel Benelux is de baggersector. ‘Onze motoren zijn heel geschikt voor cutter- en hopperzuigers.’

Bij MAN Diesel Benelux werken nu tachtig mensen. Voor de nieuwe vestiging in Schiedam komen daar op korte termijn nog mensen bij. MAN Diesel zoekt onder anderen service-engineers, bankwerkers en een magazijnmeester voor de nieuwe vestiging.

MAN Rollo  in Zoetermeer concentreert zich vanaf nu op de snellopers van MAN, met vermogens tot zo’n 600 kW. MAN Rollo bouwt er generatoren mee en levert ze als voortstuwingsmotoren voor kleinere werkschepen, zoals roeiersvletten en reddingboten van de KNRM. Man Rollo Zoetermeer wordt nu geleid door Meino Gelderloos. (HH)

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer