Doosan-Daewoo over op vier kleppensysteem

De V-motoren van het Koreaanse merk Doosan (voorheen Daewoo), die door De Maas BV in Rotterdam en Brinkmann & Niemeijer Motoren BV in Twello worden geïmporteerd, zijn sinds de invoering van de CCR2-certificering voor de binnenvaart allemaal uitgerust met een vierkleppen-systeem op de cilinders. De lijn motoren van Doosan met CCR2-certificaat hebben nog wel gewoon twee kleppen per cilinder.

De Doosan-motoren zijn voor de binnenvaart CCR2 en EU Inland Waterways (2004/26/EC) gecertificeerd. Deze twee certificeringen zijn qua emissiewaarden vergelijkbaar en gaan in 2011 over in fase 3B voor Inland Waterways. Een belangrijk verschil tussen beide certificeringen is dat de EU-certificering sinds januari 2007 voor alle Europese waterwegen geldt en CCR2 alleen voor het Rijnbekken. Voor de EU-certificering moeten de emissies van de motoren bovendien na tien jaar nog binnen bepaalde grenzen liggen. Bij de EU-testen wordt daarom een verslechteringsfactor berekend op grond van de gemeten toename van de emissie na 700 uur draaien. Om die verslechteringsfactor voor de Doosan-motoren te bepalen moesten de motoren 700 uur lang op 77,7 procent belasting draaien. De na 700 uur gemeten stijging van de uitstoot van schadelijke stoffen werd vervolgens lineair doorgetrokken over een periode van tien jaar.

Bij de Inland Waterways-certificering wordt ook de uitstoot van koolwaterstoffen en stikstofoxiden bij elkaar opgeteld. Daardoor kan het voorkomen dat een motor die aan CCR2 voldoet teveel uitstoot voor Inland Waterways.

Verkoopresultaten

Willem Verheij van De Maas is tevreden over de verkoopresultaten van het afgelopen jaar en de voorgaande jaren. ‘We importeren deze motoren sinds 1999, maar zijn eigenlijk pas sinds 2003 actief in de maritieme markt. Dat jaar zijn de Daewoo-motoren in Korea, onder toezicht van TNO Automotive, CCR1-gecertificeerd. Veel motoren gingen de afgelopen jaren naar de binnenvaart (voorstuwing en boegschroef), terwijl ook de kleinere beroepsscheepvaart (werkschepen)  steeds meer de weg naar Doosan-motoren heeft gevonden.’

De Doosan-motoren worden in de binnenvaart vooral gebruikt bij hermotoriseringen. Met een maximaal continu vermogen van 800 pk zijn de twaalfcilinder 4V222TI-motoren geschikt voor Kempenaars en grotere schepen tot zo’n 86 meter. De kleinere V180TI motor (600 pk) is ook geschikt voor Kempenaars. Deze tiencilinder is verder geschikt als boegschroefmotor voor de grote nieuwbouwschepen. De L126TI is met een vermogen van 360 pk geschikt als voortstuwingsmotor voor spitsen en kleine werkschepen.

Koreaanse ingenieurs

De Maas verkoopt de Doosans via diverse dealers, waaronder Kleinstra in Maasbracht. Kleinstra plaatste vorig jaar een 4V222TI in het ms Spera (80 x 9 meter, 1208 ton) van Gerrit-Jan ten Kley. Deze hermotorisering werd gecontroleerd door twee Koreaanse ingenieurs van Doosan. De overgevlogen ingenieurs maten de diverse waarden en controleerden de afstellingen van de motor die een compressieverhouding heeft van 15:1. ‘Ze controleerden alles, inclusief de werking van de turbo’s en de intercoolers’, zegt Verheij. ‘Na afloop waren ze zeer tevreden. Ze zijn hier vier dagen geweest.’

Doosan-dealer Vink Diesel  in Sliedrecht plaatst vooral motoren in werkschepen. ‘De Doosan neemt bij ons de plaats in van DAF’, zegt Teus Vink. ‘DAF levert al bijna tien jaar geen scheepsmotoren meer. We gebruiken ze voor voortstuwings- en stationaire doeleinden. Een Doosan neemt ook vaak de plaats in van een MAN. De Daewoo-motoren waren in het begin precies gelijk aan de MAN-motoren. Daewoo produceerde de motoren namelijk met een licentie van MAN. Later heeft Daewoo de motoren zelfstandig doorontwikkeld, maar ze lijken nog altijd sterk op elkaar.’

Olthof in Capelle aan de IJssel is ook een Doosan-dealer. ‘Voordeel is dat de motoren heel snel leverbaar zijn’, zegt Hennie Olthof. ‘We plaatsen ze ook in de zeevaart, al is dat mondjesmaat. Bijvoorbeeld als hulpmotor voor de aandrijving van een pomp. In de binnenvaart gebruiken we ze bij hermotoriseringsprojecten.’

Verheij is zich bewust van het belang van korte levertijden voor de hermotoriseringsmotoren. ‘Wij hebben altijd een flinke hoeveelheid motoren op voorraad. Soms is onze opslag zo vol dat we een schoenlepel nodig hebben om ze allemaal naar binnen te krijgen en ook onze showroom puilt meestal uit van de motoren. Om die reden zien we uit naar een groter pand met meer opslag en werkruimte.’

John Deere-sets

De Maas en Brinkmann & Niemeijer  leveren verder voor de scheepvaart veel generatorsets met Lister-Petter- en John Deere-motoren. Vooral het programma met John Deere-sets is flink uitgebreid, met vermogens tot 215 kVA, CCR2-gecertificeerd. Van de twee bedrijven concentreert De Maas zich op levering en service aan de maritieme sector. (HH)

Deel dit artikel

Reacties (1)

  • het staat zeker vol bij de maas in rotterdam.
    ik ben vol lof over hun service!klasse

    Geplaatst door: r.franken op

Reageer

Doosan-Daewoo over op vier kleppensysteem | Schuttevaer.nl

Doosan-Daewoo over op vier kleppensysteem

De V-motoren van het Koreaanse merk Doosan (voorheen Daewoo), die door De Maas BV in Rotterdam en Brinkmann & Niemeijer Motoren BV in Twello worden geïmporteerd, zijn sinds de invoering van de CCR2-certificering voor de binnenvaart allemaal uitgerust met een vierkleppen-systeem op de cilinders. De lijn motoren van Doosan met CCR2-certificaat hebben nog wel gewoon twee kleppen per cilinder.

De Doosan-motoren zijn voor de binnenvaart CCR2 en EU Inland Waterways (2004/26/EC) gecertificeerd. Deze twee certificeringen zijn qua emissiewaarden vergelijkbaar en gaan in 2011 over in fase 3B voor Inland Waterways. Een belangrijk verschil tussen beide certificeringen is dat de EU-certificering sinds januari 2007 voor alle Europese waterwegen geldt en CCR2 alleen voor het Rijnbekken. Voor de EU-certificering moeten de emissies van de motoren bovendien na tien jaar nog binnen bepaalde grenzen liggen. Bij de EU-testen wordt daarom een verslechteringsfactor berekend op grond van de gemeten toename van de emissie na 700 uur draaien. Om die verslechteringsfactor voor de Doosan-motoren te bepalen moesten de motoren 700 uur lang op 77,7 procent belasting draaien. De na 700 uur gemeten stijging van de uitstoot van schadelijke stoffen werd vervolgens lineair doorgetrokken over een periode van tien jaar.

Bij de Inland Waterways-certificering wordt ook de uitstoot van koolwaterstoffen en stikstofoxiden bij elkaar opgeteld. Daardoor kan het voorkomen dat een motor die aan CCR2 voldoet teveel uitstoot voor Inland Waterways.

Verkoopresultaten

Willem Verheij van De Maas is tevreden over de verkoopresultaten van het afgelopen jaar en de voorgaande jaren. ‘We importeren deze motoren sinds 1999, maar zijn eigenlijk pas sinds 2003 actief in de maritieme markt. Dat jaar zijn de Daewoo-motoren in Korea, onder toezicht van TNO Automotive, CCR1-gecertificeerd. Veel motoren gingen de afgelopen jaren naar de binnenvaart (voorstuwing en boegschroef), terwijl ook de kleinere beroepsscheepvaart (werkschepen)  steeds meer de weg naar Doosan-motoren heeft gevonden.’

De Doosan-motoren worden in de binnenvaart vooral gebruikt bij hermotoriseringen. Met een maximaal continu vermogen van 800 pk zijn de twaalfcilinder 4V222TI-motoren geschikt voor Kempenaars en grotere schepen tot zo’n 86 meter. De kleinere V180TI motor (600 pk) is ook geschikt voor Kempenaars. Deze tiencilinder is verder geschikt als boegschroefmotor voor de grote nieuwbouwschepen. De L126TI is met een vermogen van 360 pk geschikt als voortstuwingsmotor voor spitsen en kleine werkschepen.

Koreaanse ingenieurs

De Maas verkoopt de Doosans via diverse dealers, waaronder Kleinstra in Maasbracht. Kleinstra plaatste vorig jaar een 4V222TI in het ms Spera (80 x 9 meter, 1208 ton) van Gerrit-Jan ten Kley. Deze hermotorisering werd gecontroleerd door twee Koreaanse ingenieurs van Doosan. De overgevlogen ingenieurs maten de diverse waarden en controleerden de afstellingen van de motor die een compressieverhouding heeft van 15:1. ‘Ze controleerden alles, inclusief de werking van de turbo’s en de intercoolers’, zegt Verheij. ‘Na afloop waren ze zeer tevreden. Ze zijn hier vier dagen geweest.’

Doosan-dealer Vink Diesel  in Sliedrecht plaatst vooral motoren in werkschepen. ‘De Doosan neemt bij ons de plaats in van DAF’, zegt Teus Vink. ‘DAF levert al bijna tien jaar geen scheepsmotoren meer. We gebruiken ze voor voortstuwings- en stationaire doeleinden. Een Doosan neemt ook vaak de plaats in van een MAN. De Daewoo-motoren waren in het begin precies gelijk aan de MAN-motoren. Daewoo produceerde de motoren namelijk met een licentie van MAN. Later heeft Daewoo de motoren zelfstandig doorontwikkeld, maar ze lijken nog altijd sterk op elkaar.’

Olthof in Capelle aan de IJssel is ook een Doosan-dealer. ‘Voordeel is dat de motoren heel snel leverbaar zijn’, zegt Hennie Olthof. ‘We plaatsen ze ook in de zeevaart, al is dat mondjesmaat. Bijvoorbeeld als hulpmotor voor de aandrijving van een pomp. In de binnenvaart gebruiken we ze bij hermotoriseringsprojecten.’

Verheij is zich bewust van het belang van korte levertijden voor de hermotoriseringsmotoren. ‘Wij hebben altijd een flinke hoeveelheid motoren op voorraad. Soms is onze opslag zo vol dat we een schoenlepel nodig hebben om ze allemaal naar binnen te krijgen en ook onze showroom puilt meestal uit van de motoren. Om die reden zien we uit naar een groter pand met meer opslag en werkruimte.’

John Deere-sets

De Maas en Brinkmann & Niemeijer  leveren verder voor de scheepvaart veel generatorsets met Lister-Petter- en John Deere-motoren. Vooral het programma met John Deere-sets is flink uitgebreid, met vermogens tot 215 kVA, CCR2-gecertificeerd. Van de twee bedrijven concentreert De Maas zich op levering en service aan de maritieme sector. (HH)

Deel dit artikel

Reacties (1)

  • het staat zeker vol bij de maas in rotterdam.
    ik ben vol lof over hun service!klasse

    Geplaatst door: r.franken op

Reageer