Overal waar u vaart: Wat doet BLN eigenlijk?

U wilt niet weten hoe vaak wij deze vraag te horen krijgen. Wij, de regiovertegenwoordigers, Marleen Buitendijk en ik, schrijven wekelijks een column over waarmee wij bezig zijn. Vandaag had ik een vrije dag. Afgelopen zaterdag hadden wij jaarvergadering met de Internationale Afdeling dus heb ik, gezien de drukke periode van het jaar, besloten maandag een vrije dag in te lassen. Want ja, je vrije dagen moeten ook worden opgemaakt om te voorkomen dat je straks een half jaar eerder met pensioen vertrekt en de organisatie met een ongewenst gat komt te zitten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • Beste meneer Hagens en beste Jos Leijten / DeAmer, om jullie beiden maar een antwoord te geven, tekeer gaan doe ik niet. Ik stel enkel vast, en dat doe ik ongegeneerd, dat is namelijk een recht wat je hebt, vrijheid van meningsuiting heet dat.
    Schuttevaer wilden we wel lid van worden, kantoor binnenvaart hebben we nooit wat gevonden, maar ik denk niet dat u verder kijkt dan uw neus lang is.
    Al dat gezeik over stage V, Stikstof normen, etc… werkt het landelijke bestuur helemaal in de hand.
    De meeste bestuursleden hebben schepen of meerdere schepen die enkel in continuvaart zitten, die geven dus geen ene moer om die ligplaatsen, die schepen moeten toch dag en nacht door. Maar laten we er van uit gaan dat dat niet zo is, dat ze ook graag een plaatsje willen om af te lossen, dan is 1 plaatsje genoeg… want dat aflossen duurt maar uurtje of misschien 2.
    De volgende heeft uit mijn hoofd alleenrecht op de LNG-installaties, of een groot belang in dat recht, die is er dus bij gebaat dat er ligplaatsen verdwijnen en LNG-installaties worden. Om nog maar te zwijgen over het stage V gebeuren, daar is zijn belang enkel nog maar groter in. Natuurlijk wilt hij ergens vinger in de pap hebben. Belangenverstrengeling heet dat.
    Dan hebben we er nog paar die er bij gebaat zijn dat naast hun scheepvaartbedrijf, de markt nog verder voorzien wordt door nog meer scheepsbouw en verdere aanscherping van de eisen, tenslotte levert dat hun ook weer werk op. Broekzak vestzak voor hun eigen schepen, en hetgeen ze van andere opdrachtgevers krijgen is puur winst. ~Dus hoe noemen we dat? Belangenver…..
    Er was er ook eentje die eerst de containervaart verziekte, en toen deze ziener doorkreeg dat het zo ver zou komen zei die… ik verkoop alles snel tegen nog goede prijs en ga helemaal in de tankvaart, kunnen we die ook verzieken. Het liefst, zeker in die sector wordt er door alles en iedereen gelobbyd om die ouwe troep eruit te krijgen, naja jullie voelen hem al? In mijn ogen belangenvers…..
    Ik kan over allemaal wel iets zeggen, behalve 2 ondernemers, die zijn dan ook weg gezet op posities in het bestuur om vriendjes te blijven met de normale gezinsbedrijven. Ben enkel bang dat je over jaar of 10 a 15 enkel nog maar particulieren in aanzicht hebt, en een enkeling die echt zelfstandig is.
    Dan zijn alle mensen in het bestuur tevreden, op 2 na.

    Ouwe schepen weg, allemaal aan de LNG of od Hybride motoren, de verladers hebben eindelijk hun continue wensen tegen tarieven die zij stellen, op momenten die zij wensen, de overheid en de gemeentes hun havens eindelijk gedempt, want schepen horen in de industrie en niet in de “oorspronkelijke” havens (die zijn voor jachthavens en woningbouw), en kan zo nog wel tijdje door riedelen.

    Over het ASV bij BLN komen? ze zouden wel gek zijn, Als die gasten zo door gaan kunnen ze rekenen op meer leden, zelfs op ons. Zij zien nog wat we doen, en komen op voor onze belangen, iets wat BLN allang niet meer doet.

    Owh Jha, af en toe wel, om het nieuws te halen.

    Geplaatst door: J van der Velde op
  • Meneer v.d. Velde, u mening mag u geven, maar om nu zo ongegeneerd tekeer te gaan, heeft geen enkele nut.
    Bent u lid van een organisatie, of loopt u lekker mee, en commentaar tegen ieder ander, zonder zelf een hand uit te steken.
    Ik ben wel lid van BLN ben tevreden met wat ze doen, niet alles zal in mijn straatje passen, dit kan en hoeft ook niet, en commentaar geef ik ook wel eens, maar dan bel ik naar BLN.
    Natuurlijk was het goed zoals het was met Schuttevaer en kantoor Binnenvaart, maar niet alles kan altijd hetzelfde blijven, er moest wel een grote Bond komen, anders brengt elke Bond het op zijn/haar manier naar buiten via de pers.
    Ik hoop dat ook de ASV nog binnen BLN komt, dit brengt alleen maar meerwaarde voor de doelgroep.

    Geplaatst door: j.hagens op
  • Beste JorgvdVelde,

    Als ik je bericht zo lees snap jij werkelijk niet hoe de hazen lopen. Jij hebt blijkbaar geen idee hoe lang je bij een gemeente moet lobbyen of op de punten moet wijzen om iets voor elkaar te krijgen. Jaren ben je met sommige zaken bezig. Datzelfde geld ook voor RWS. En dan over belangen verstrengeling, samen weet je meer en sta je sterker. Dat zou de binnenvaart ook eens meer moeten doen samen werken. Daar kan je mee beginnen om allemaal aan te sluiten bij een branche organisatie zodat je stem gehoord wordt op de juiste plaats. Of had je echt gedacht dat nieuwe sluizen, autoafzetplaatsen, havens, onderhoud aan vaarwegen etc. etc. vanzelf komen.
    Ik spreek hier nog alleen maar over het nautische gedeelte. Wat te denken van de regelgeving, Stage V motoren, Green Deal, bemanning, wetgeving etc et. Ik hoop niet dat je denkt dat dit allemaal vanzelf gaat.
    Als iedereen aangesloten zou zijn bij een branche organisatie zou er veel meer geld zijn om te lobbyen en reclame te maken voor de scheepvaart. Maar je kan ook blijven roepen dat een ander het niet goed doet. Dat is wel erg goed voor je portemonnee, hoef je niets uit te geven en kan je lekker mee liften met je collega’s die wel aangesloten zijn.
    Gr. Jos

    Geplaatst door: J. Leijten op
  • Het vreemde is dat je BLN enkel ziet of hoort als ze het nieuws kunnen halen, daarna hoor of zie je ze niet meer.
    Ook heeft het hele BLN-bestuur veel te veel belangenverstrengelingen met de ELV, LNG, gemeentelijke instanties en weet ik wat nog meer allemaal.
    Ooit in het leven geroepen voor de Binnenvaart, zeevaart en visserij, nu als wassenbeeld alles en iedereen de zin geven en ja en amen zeggen tegen alle wetgeving, die eerder genoemde partijen het leven niet bepaald makkelijker maken.

    Hoe kan het ook anders met een bestuur wat enkel interesse heeft, om de vinger in eigen gat recht te houden.

    Ik geloof wel dat er plaatselijke afdelingen nog wel interesse hebben voor het originele doel, maar daar houdt het ook wel bij op.

    Met vr. gr. wens ik jullie toch fijne feestdagen.

    Geplaatst door: J van der Velde op

Reageer

Overal waar u vaart: Wat doet BLN eigenlijk? | Schuttevaer.nl

Overal waar u vaart: Wat doet BLN eigenlijk?

U wilt niet weten hoe vaak wij deze vraag te horen krijgen. Wij, de regiovertegenwoordigers, Marleen Buitendijk en ik, schrijven wekelijks een column over waarmee wij bezig zijn. Vandaag had ik een vrije dag. Afgelopen zaterdag hadden wij jaarvergadering met de Internationale Afdeling dus heb ik, gezien de drukke periode van het jaar, besloten maandag een vrije dag in te lassen. Want ja, je vrije dagen moeten ook worden opgemaakt om te voorkomen dat je straks een half jaar eerder met pensioen vertrekt en de organisatie met een ongewenst gat komt te zitten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • Beste meneer Hagens en beste Jos Leijten / DeAmer, om jullie beiden maar een antwoord te geven, tekeer gaan doe ik niet. Ik stel enkel vast, en dat doe ik ongegeneerd, dat is namelijk een recht wat je hebt, vrijheid van meningsuiting heet dat.
    Schuttevaer wilden we wel lid van worden, kantoor binnenvaart hebben we nooit wat gevonden, maar ik denk niet dat u verder kijkt dan uw neus lang is.
    Al dat gezeik over stage V, Stikstof normen, etc… werkt het landelijke bestuur helemaal in de hand.
    De meeste bestuursleden hebben schepen of meerdere schepen die enkel in continuvaart zitten, die geven dus geen ene moer om die ligplaatsen, die schepen moeten toch dag en nacht door. Maar laten we er van uit gaan dat dat niet zo is, dat ze ook graag een plaatsje willen om af te lossen, dan is 1 plaatsje genoeg… want dat aflossen duurt maar uurtje of misschien 2.
    De volgende heeft uit mijn hoofd alleenrecht op de LNG-installaties, of een groot belang in dat recht, die is er dus bij gebaat dat er ligplaatsen verdwijnen en LNG-installaties worden. Om nog maar te zwijgen over het stage V gebeuren, daar is zijn belang enkel nog maar groter in. Natuurlijk wilt hij ergens vinger in de pap hebben. Belangenverstrengeling heet dat.
    Dan hebben we er nog paar die er bij gebaat zijn dat naast hun scheepvaartbedrijf, de markt nog verder voorzien wordt door nog meer scheepsbouw en verdere aanscherping van de eisen, tenslotte levert dat hun ook weer werk op. Broekzak vestzak voor hun eigen schepen, en hetgeen ze van andere opdrachtgevers krijgen is puur winst. ~Dus hoe noemen we dat? Belangenver…..
    Er was er ook eentje die eerst de containervaart verziekte, en toen deze ziener doorkreeg dat het zo ver zou komen zei die… ik verkoop alles snel tegen nog goede prijs en ga helemaal in de tankvaart, kunnen we die ook verzieken. Het liefst, zeker in die sector wordt er door alles en iedereen gelobbyd om die ouwe troep eruit te krijgen, naja jullie voelen hem al? In mijn ogen belangenvers…..
    Ik kan over allemaal wel iets zeggen, behalve 2 ondernemers, die zijn dan ook weg gezet op posities in het bestuur om vriendjes te blijven met de normale gezinsbedrijven. Ben enkel bang dat je over jaar of 10 a 15 enkel nog maar particulieren in aanzicht hebt, en een enkeling die echt zelfstandig is.
    Dan zijn alle mensen in het bestuur tevreden, op 2 na.

    Ouwe schepen weg, allemaal aan de LNG of od Hybride motoren, de verladers hebben eindelijk hun continue wensen tegen tarieven die zij stellen, op momenten die zij wensen, de overheid en de gemeentes hun havens eindelijk gedempt, want schepen horen in de industrie en niet in de “oorspronkelijke” havens (die zijn voor jachthavens en woningbouw), en kan zo nog wel tijdje door riedelen.

    Over het ASV bij BLN komen? ze zouden wel gek zijn, Als die gasten zo door gaan kunnen ze rekenen op meer leden, zelfs op ons. Zij zien nog wat we doen, en komen op voor onze belangen, iets wat BLN allang niet meer doet.

    Owh Jha, af en toe wel, om het nieuws te halen.

    Geplaatst door: J van der Velde op
  • Meneer v.d. Velde, u mening mag u geven, maar om nu zo ongegeneerd tekeer te gaan, heeft geen enkele nut.
    Bent u lid van een organisatie, of loopt u lekker mee, en commentaar tegen ieder ander, zonder zelf een hand uit te steken.
    Ik ben wel lid van BLN ben tevreden met wat ze doen, niet alles zal in mijn straatje passen, dit kan en hoeft ook niet, en commentaar geef ik ook wel eens, maar dan bel ik naar BLN.
    Natuurlijk was het goed zoals het was met Schuttevaer en kantoor Binnenvaart, maar niet alles kan altijd hetzelfde blijven, er moest wel een grote Bond komen, anders brengt elke Bond het op zijn/haar manier naar buiten via de pers.
    Ik hoop dat ook de ASV nog binnen BLN komt, dit brengt alleen maar meerwaarde voor de doelgroep.

    Geplaatst door: j.hagens op
  • Beste JorgvdVelde,

    Als ik je bericht zo lees snap jij werkelijk niet hoe de hazen lopen. Jij hebt blijkbaar geen idee hoe lang je bij een gemeente moet lobbyen of op de punten moet wijzen om iets voor elkaar te krijgen. Jaren ben je met sommige zaken bezig. Datzelfde geld ook voor RWS. En dan over belangen verstrengeling, samen weet je meer en sta je sterker. Dat zou de binnenvaart ook eens meer moeten doen samen werken. Daar kan je mee beginnen om allemaal aan te sluiten bij een branche organisatie zodat je stem gehoord wordt op de juiste plaats. Of had je echt gedacht dat nieuwe sluizen, autoafzetplaatsen, havens, onderhoud aan vaarwegen etc. etc. vanzelf komen.
    Ik spreek hier nog alleen maar over het nautische gedeelte. Wat te denken van de regelgeving, Stage V motoren, Green Deal, bemanning, wetgeving etc et. Ik hoop niet dat je denkt dat dit allemaal vanzelf gaat.
    Als iedereen aangesloten zou zijn bij een branche organisatie zou er veel meer geld zijn om te lobbyen en reclame te maken voor de scheepvaart. Maar je kan ook blijven roepen dat een ander het niet goed doet. Dat is wel erg goed voor je portemonnee, hoef je niets uit te geven en kan je lekker mee liften met je collega’s die wel aangesloten zijn.
    Gr. Jos

    Geplaatst door: J. Leijten op
  • Het vreemde is dat je BLN enkel ziet of hoort als ze het nieuws kunnen halen, daarna hoor of zie je ze niet meer.
    Ook heeft het hele BLN-bestuur veel te veel belangenverstrengelingen met de ELV, LNG, gemeentelijke instanties en weet ik wat nog meer allemaal.
    Ooit in het leven geroepen voor de Binnenvaart, zeevaart en visserij, nu als wassenbeeld alles en iedereen de zin geven en ja en amen zeggen tegen alle wetgeving, die eerder genoemde partijen het leven niet bepaald makkelijker maken.

    Hoe kan het ook anders met een bestuur wat enkel interesse heeft, om de vinger in eigen gat recht te houden.

    Ik geloof wel dat er plaatselijke afdelingen nog wel interesse hebben voor het originele doel, maar daar houdt het ook wel bij op.

    Met vr. gr. wens ik jullie toch fijne feestdagen.

    Geplaatst door: J van der Velde op

Reageer