Koppelverband van 110 meter naar Eindhoven

Het klasse II-koppelverband Eros/Eros II is maandag 26 oktober voor het eerst van Veghel naar de Beatrixhaven in Eindhoven gevaren. Het 110 meter lange koppelverband paste precies in de opgeknapte en verruimde sluizen 4, 5 en 6.

Koppelverband van 110 meter naar Eindhoven

Schrootverwerkingsbedrijf HKS Metals en schipper Stefan Buil besloten het ms Eros (62 x 7,20 meter) om te bouwen tot koppelverband. HKS heeft een jaarlijkse productie van 90.000 ton en bevracht wekelijks twee tot drie schepen. De Eros en Laurein varen met schroot op Amsterdam, de Maranto naar ‘s Gravendeel.

De Eros nam in de praktijk 450 ton mee, met de bak erbij kan ze nu bijna twee keer zoveel meenemen. Of de inzet van het koppelverband navolging krijgt is nog niet zeker. HKS zit te denken aan een tweede duwbak, zodat er steeds één klaarligt. Maar dan moet er wel continuïteit zijn in het aanbod van lading. (EvH)

Koppelverband van 110 meter naar Eindhoven | Schuttevaer.nl

Koppelverband van 110 meter naar Eindhoven

Het klasse II-koppelverband Eros/Eros II is maandag 26 oktober voor het eerst van Veghel naar de Beatrixhaven in Eindhoven gevaren. Het 110 meter lange koppelverband paste precies in de opgeknapte en verruimde sluizen 4, 5 en 6.

Koppelverband van 110 meter naar Eindhoven

Schrootverwerkingsbedrijf HKS Metals en schipper Stefan Buil besloten het ms Eros (62 x 7,20 meter) om te bouwen tot koppelverband. HKS heeft een jaarlijkse productie van 90.000 ton en bevracht wekelijks twee tot drie schepen. De Eros en Laurein varen met schroot op Amsterdam, de Maranto naar ‘s Gravendeel.

De Eros nam in de praktijk 450 ton mee, met de bak erbij kan ze nu bijna twee keer zoveel meenemen. Of de inzet van het koppelverband navolging krijgt is nog niet zeker. HKS zit te denken aan een tweede duwbak, zodat er steeds één klaarligt. Maar dan moet er wel continuïteit zijn in het aanbod van lading. (EvH)