Bouw nieuwe Meppelerdiepsluis feestelijk van start

De 82-jarige Peter van Eerde uit Roden, die in de jaren ’50 van de vorige eeuw als technisch ambtenaar van Rijkswaterstaat betrokken was bij de bouw van de Meppelerdiepsluis, heeft vrijdag bij Zwartsluis het startsein gegeven voor de nieuwe sluis.

Bouw nieuwe Meppelerdiepsluis feestelijk van start

Rijkswaterstaat gaat de Meppelerdiepsluis de komende jaren ombouwen van keersluis tot schutsluis. De scheepvaart kan daardoor het hele jaar van en naar Meppel varen, zonder onvoorspelbare stremmingen. De doorvaart wordt daarrmee betrouwbaar. De nieuwe sluis wordt ook dieper en breder waardoor grotere schepen vlotter en veilig kunnen passeren. Dit is voor de regionale economie een belangrijke investering.

Verder maakt de sluis onderdeel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en na de afronding van het project voldoet de Meppelerdiepsluis aan de huidige wettelijke eisen voor hoogwaterveiligheid.

Starthandeling

Voor de start van de bouw nodigde Rijkswaterstaat de inwoners van Zwartsluis en andere geïnteresseerden vrijdagmiddag uit voor een starthandeling. Aanwezig waren ook de gedeputeerden Kok (provincie Overijssel) en Brink (provincie Drenthe), burgemeester Bilder (gemeente Zwartewaterland), wethouder Dohle (gemeente Meppel) en mevrouw Cuperus (Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland) namens alle partners van het project.

De ombouw wordt uitgevoerd door de combinatie Strukton Civiel Projecten en Struktondochter Reef Infra. De bestaande brug in de Hasselterdijk (N331) wordt eveneens vervangen. Door de hoge eisen die Rijkswaterstaat aan de ombouw van de Meppelerdiepsluis heeft gesteld, is de overlast voor de scheepvaart en het wegverkeer tijdens de bouw beperkt. Een tijdelijk lateraal kanaal voor de scheepvaart, waarvan eerst sprake was, is niet nodig.

De nieuwe schutsluis kost circa € 50 miljoen. Daarvan neemt het rijk € 45 miljoen en de regio € 5 miljoen voor haar rekening. Naar verwachting is de schutsluis in 2015 gerealiseerd.

Bezwaren ongegrond

Koninklijke Schuttevaer tekende begin dit jaar bij de gemeente Zwartewaterland in het voorjaar bezwaar tegen het verlenen van een omgevingsvergunning. Door het ontbreken van wachtplaatsen aan de Zwartewaterzijde bij de sluis, meerpalen in de sluiskolk die te ver uit elkaar waren gepland en te laag, en het ontbreken van een plan voor verkeersregeling voor verkeer over water en over de weg, zou het bouwplan niet stroken met de Richtlijnen Vaarwegen 2011. De gemeente wees het bezwaar van de hand en de Raad van State verklaarde het ingestelde hoger beroep in augustus ongegrond. (DvdM)

 

Bouw nieuwe Meppelerdiepsluis feestelijk van start | Schuttevaer.nl

Bouw nieuwe Meppelerdiepsluis feestelijk van start

De 82-jarige Peter van Eerde uit Roden, die in de jaren ’50 van de vorige eeuw als technisch ambtenaar van Rijkswaterstaat betrokken was bij de bouw van de Meppelerdiepsluis, heeft vrijdag bij Zwartsluis het startsein gegeven voor de nieuwe sluis.

Bouw nieuwe Meppelerdiepsluis feestelijk van start

Rijkswaterstaat gaat de Meppelerdiepsluis de komende jaren ombouwen van keersluis tot schutsluis. De scheepvaart kan daardoor het hele jaar van en naar Meppel varen, zonder onvoorspelbare stremmingen. De doorvaart wordt daarrmee betrouwbaar. De nieuwe sluis wordt ook dieper en breder waardoor grotere schepen vlotter en veilig kunnen passeren. Dit is voor de regionale economie een belangrijke investering.

Verder maakt de sluis onderdeel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en na de afronding van het project voldoet de Meppelerdiepsluis aan de huidige wettelijke eisen voor hoogwaterveiligheid.

Starthandeling

Voor de start van de bouw nodigde Rijkswaterstaat de inwoners van Zwartsluis en andere geïnteresseerden vrijdagmiddag uit voor een starthandeling. Aanwezig waren ook de gedeputeerden Kok (provincie Overijssel) en Brink (provincie Drenthe), burgemeester Bilder (gemeente Zwartewaterland), wethouder Dohle (gemeente Meppel) en mevrouw Cuperus (Hoofdingenieur-Directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland) namens alle partners van het project.

De ombouw wordt uitgevoerd door de combinatie Strukton Civiel Projecten en Struktondochter Reef Infra. De bestaande brug in de Hasselterdijk (N331) wordt eveneens vervangen. Door de hoge eisen die Rijkswaterstaat aan de ombouw van de Meppelerdiepsluis heeft gesteld, is de overlast voor de scheepvaart en het wegverkeer tijdens de bouw beperkt. Een tijdelijk lateraal kanaal voor de scheepvaart, waarvan eerst sprake was, is niet nodig.

De nieuwe schutsluis kost circa € 50 miljoen. Daarvan neemt het rijk € 45 miljoen en de regio € 5 miljoen voor haar rekening. Naar verwachting is de schutsluis in 2015 gerealiseerd.

Bezwaren ongegrond

Koninklijke Schuttevaer tekende begin dit jaar bij de gemeente Zwartewaterland in het voorjaar bezwaar tegen het verlenen van een omgevingsvergunning. Door het ontbreken van wachtplaatsen aan de Zwartewaterzijde bij de sluis, meerpalen in de sluiskolk die te ver uit elkaar waren gepland en te laag, en het ontbreken van een plan voor verkeersregeling voor verkeer over water en over de weg, zou het bouwplan niet stroken met de Richtlijnen Vaarwegen 2011. De gemeente wees het bezwaar van de hand en de Raad van State verklaarde het ingestelde hoger beroep in augustus ongegrond. (DvdM)