Duitse regering: stakingen onacceptabel

De Duitse regering noemt de stakingen van bediend personeel op de sluizen onacceptabel omdat het personeel van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung(WSV) een redelijk aanbod is gedaan waar de meeste ambtenaren blij mee zijn.

Duitse regering: stakingen onacceptabel

‘We hebben al het personeel van de Wasser- und  Schiffahrtsverwaltung de garantie gegeven dat er geen sprake is van gedwongen ontslagen’, zegt staatssecretaris voor Verkeer Michael Odenwald in een reactie op de stakingen van deze week. ‘Daarnaast  hoeft niemand salaris in te leveren en wordt niemand tegen zijn wil overgeplaatst. Voor de ambtenaren die wel willen verhuizen naar een andere standplaats, is er een aantrekkelijke verhuisvergoeding beschikbaar.’ Volgens de staatssecretaris zijn deze maatregelen bovengemiddeld goed ontvangen bij het personeel. Hij noemt daarom de stakingen ongepast en onacceptabel.

De hervorming van de Duitse Rijkswaterstaat houdt in dat de WSV zich voortaan moet gaan concentreren op vaarwegen met veel scheepvaartverkeer. Daarnaast wordt de WSV omgebouwd van een regionale naar een landelijk aangestuurde dienst. De hervormingen zijn ingegeven door  bezuinigingen op de Duitse overheidsuitgaven.

Zorgen Schultz

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft in een telefoongesprek met haar Duitse collega Ramsauer haar zorgen geuit over de gevolgen van de staking in Duitsland en de stremming van het scheepvaartverkeer. Zij heeft aangedrongen de vrije doorvaart van de rivieren en kanalen zo snel Voorzitter Roland Kortenhorst van de Binnenvaart Branche Unie (BBU) had de minister gevraagd om een ‘interventie in de stakingen in Duitsland’. Kortenhorst betoogde in zijn verzoek dat de binnenvaart en de verladers ernstig worden gedupeerd door de acties tegen bezuinigingen bij de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV). ‘Hoewel wij begrip hebben voor de eisen van de stakers, menen wij dat zij hun acties op de verkeerde doelgroep richten’, zegt Kortenhorst. Hij riep de minister op er bij haar Duitse collega op aan te dringen een einde te maken aan de stakingen. ‘Uiteindelijk zijn de sluisbedienaars er ook niet bij gebaat als de dienstverlening door de binnenvaart niet optimaal is.’

CCR

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) in Brussel wil dat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in actie komt en alles in het werkt stelt om de staking van het Duitse sluispersoneel bij sluis Iffezheim op de Boven-Rijn te stoppen. Donderdag 11 juli werd Iffezheim gestremd . Volgens de EBU moet de CCR als hoeder van de Akte van Mannheim voor vrije en ongehinderde scheepvaart op de Rijn zorgen. ‘In de Akte van Mannheim staat dat geen hindernis, van welke aard ook, de vrije scheepvaart op de Rijn mag belemmeren’, zegt de EBU.

EBU wijst erop dat de situatie bij Iffezheim vanwege renovatiewerkzaamheden toch al lastig is, omdat een van de twee kolken van de dubbelsluis al buiten bedrijf is. Dagelijks passeren zo’n 75 schepen de sluis, op jaarbasis gaat het om 25 miljoen ton goederen. (MdV)

Duitse regering: stakingen onacceptabel | Schuttevaer.nl

Duitse regering: stakingen onacceptabel

De Duitse regering noemt de stakingen van bediend personeel op de sluizen onacceptabel omdat het personeel van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung(WSV) een redelijk aanbod is gedaan waar de meeste ambtenaren blij mee zijn.

Duitse regering: stakingen onacceptabel

‘We hebben al het personeel van de Wasser- und  Schiffahrtsverwaltung de garantie gegeven dat er geen sprake is van gedwongen ontslagen’, zegt staatssecretaris voor Verkeer Michael Odenwald in een reactie op de stakingen van deze week. ‘Daarnaast  hoeft niemand salaris in te leveren en wordt niemand tegen zijn wil overgeplaatst. Voor de ambtenaren die wel willen verhuizen naar een andere standplaats, is er een aantrekkelijke verhuisvergoeding beschikbaar.’ Volgens de staatssecretaris zijn deze maatregelen bovengemiddeld goed ontvangen bij het personeel. Hij noemt daarom de stakingen ongepast en onacceptabel.

De hervorming van de Duitse Rijkswaterstaat houdt in dat de WSV zich voortaan moet gaan concentreren op vaarwegen met veel scheepvaartverkeer. Daarnaast wordt de WSV omgebouwd van een regionale naar een landelijk aangestuurde dienst. De hervormingen zijn ingegeven door  bezuinigingen op de Duitse overheidsuitgaven.

Zorgen Schultz

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft in een telefoongesprek met haar Duitse collega Ramsauer haar zorgen geuit over de gevolgen van de staking in Duitsland en de stremming van het scheepvaartverkeer. Zij heeft aangedrongen de vrije doorvaart van de rivieren en kanalen zo snel Voorzitter Roland Kortenhorst van de Binnenvaart Branche Unie (BBU) had de minister gevraagd om een ‘interventie in de stakingen in Duitsland’. Kortenhorst betoogde in zijn verzoek dat de binnenvaart en de verladers ernstig worden gedupeerd door de acties tegen bezuinigingen bij de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV). ‘Hoewel wij begrip hebben voor de eisen van de stakers, menen wij dat zij hun acties op de verkeerde doelgroep richten’, zegt Kortenhorst. Hij riep de minister op er bij haar Duitse collega op aan te dringen een einde te maken aan de stakingen. ‘Uiteindelijk zijn de sluisbedienaars er ook niet bij gebaat als de dienstverlening door de binnenvaart niet optimaal is.’

CCR

De Europese Binnenvaart Unie (EBU) in Brussel wil dat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in actie komt en alles in het werkt stelt om de staking van het Duitse sluispersoneel bij sluis Iffezheim op de Boven-Rijn te stoppen. Donderdag 11 juli werd Iffezheim gestremd . Volgens de EBU moet de CCR als hoeder van de Akte van Mannheim voor vrije en ongehinderde scheepvaart op de Rijn zorgen. ‘In de Akte van Mannheim staat dat geen hindernis, van welke aard ook, de vrije scheepvaart op de Rijn mag belemmeren’, zegt de EBU.

EBU wijst erop dat de situatie bij Iffezheim vanwege renovatiewerkzaamheden toch al lastig is, omdat een van de twee kolken van de dubbelsluis al buiten bedrijf is. Dagelijks passeren zo’n 75 schepen de sluis, op jaarbasis gaat het om 25 miljoen ton goederen. (MdV)