Vraaggestuurde bediening Maasroute in 2015

Rijkswaterstaat voert 1 januari 2015 een flexibel vraaggestuurd bedieningsregime in op de Maasroute. Daarover heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) voor de komende 10 jaar een akkoord bereikt met de regio, het bedrijfsleven en de binnenvaartsector. De kunstwerken worden straks 24/7 bediend, nu is dat in het weekend nog beperkt.

Vraaggestuurde bediening Maasroute in 2015

Daar staat tegenover dat de sluizen Weurt en Sambeek ’s nachts bediening op afroep krijgen en meer kunstwerken op afstand worden bediend. Verwachting is dat de reistijd in de nachtelijke uren hierdoor op piekmomenten met 2,5 uur kan oplopen. Regio en bedrijfsleven vinden dit acceptabel, omdat wel 7×24-uurs service wordt geleverd. Een maximale wachttijd van 30 minuten per sluis blijft het streven. In 2014 wordt proefgedraaid met het nieuwe bedieningsregime.

De provincie Limburg is bereid een miljoen euro te investeren in de bedieningscentrale Zuid, waarmee bediening op afstand mogelijk wordt en de bedieningskosten dalen. Ook het verladend bedrijfsleven levert in 2013 een financiële bijdrage en zal zich inspannen zijn vervoersstromen op de aangeboden service af te stemmen en hiermee wachttijden te minimaliseren.

Maximale inzet

‘Ik ben verheugd u te kunnen melden dat ik met de regio en het bedrijfsleven overeenstemming heb kunnen bereiken’, schrijft Schultz in haar brief aan de Tweede Kamer. ‘Het bereikte resultaat voor de Maasroute sterkt mij in de gedachte dat met een maximale inzet en bijdrage van betrokken partijen tot een invulling van de taakstelling kan worden gekomen die voor een ieder acceptabel is.’

Het akkoord voor de Maasroute is onderdeel van de bezuiniging van 17,5% die de minister moet doorvoeren op uitvoerende taken. Het gaat om een landelijke versobering op de bediening van in totaal 40 voltijds arbeidsplaatsen. Inclusief alle bijkomende kosten komt dat neer op een bezuiniging van vijf miljoen euro per jaar.

Afspraken

Koninklijke Schuttevaer heeft namens de binnenvaart ingestemd met de komst van vraaggestuurde bediening op de Maasroute. De nautisch-technische schippersvereniging streeft onverminderd naar de best mogelijke bediening van vaarwegen en is tegen bezuinigingen hierop. Maar bediening op afstand heeft zich volgens Schuttevaer intussen bewezen als aanvaardbare oplossing. Bediening op afroep gedurende de nacht is eveneens aanvaardbaar in die gevallen dat slechts sporadisch een schip passeert. Koninklijke Schuttevaer is ook geen tegenstander van medefinanciering door regionale overheden. ‘Blij dat ze het doen’, zegt directeur Kees de Vries. ‘Maar ik vind dat de minister de juiste prioriteiten moet leggen en niet moet bezuinigen op bediening van kunstwerken.’
Schultz gaat ook met andere regio’s en het bedrijfsleven nieuwe bedieningsregimes uitwerken.

 

Vraaggestuurde bediening Maasroute in 2015 | Schuttevaer.nl

Vraaggestuurde bediening Maasroute in 2015

Rijkswaterstaat voert 1 januari 2015 een flexibel vraaggestuurd bedieningsregime in op de Maasroute. Daarover heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) voor de komende 10 jaar een akkoord bereikt met de regio, het bedrijfsleven en de binnenvaartsector. De kunstwerken worden straks 24/7 bediend, nu is dat in het weekend nog beperkt.

Vraaggestuurde bediening Maasroute in 2015

Daar staat tegenover dat de sluizen Weurt en Sambeek ’s nachts bediening op afroep krijgen en meer kunstwerken op afstand worden bediend. Verwachting is dat de reistijd in de nachtelijke uren hierdoor op piekmomenten met 2,5 uur kan oplopen. Regio en bedrijfsleven vinden dit acceptabel, omdat wel 7×24-uurs service wordt geleverd. Een maximale wachttijd van 30 minuten per sluis blijft het streven. In 2014 wordt proefgedraaid met het nieuwe bedieningsregime.

De provincie Limburg is bereid een miljoen euro te investeren in de bedieningscentrale Zuid, waarmee bediening op afstand mogelijk wordt en de bedieningskosten dalen. Ook het verladend bedrijfsleven levert in 2013 een financiële bijdrage en zal zich inspannen zijn vervoersstromen op de aangeboden service af te stemmen en hiermee wachttijden te minimaliseren.

Maximale inzet

‘Ik ben verheugd u te kunnen melden dat ik met de regio en het bedrijfsleven overeenstemming heb kunnen bereiken’, schrijft Schultz in haar brief aan de Tweede Kamer. ‘Het bereikte resultaat voor de Maasroute sterkt mij in de gedachte dat met een maximale inzet en bijdrage van betrokken partijen tot een invulling van de taakstelling kan worden gekomen die voor een ieder acceptabel is.’

Het akkoord voor de Maasroute is onderdeel van de bezuiniging van 17,5% die de minister moet doorvoeren op uitvoerende taken. Het gaat om een landelijke versobering op de bediening van in totaal 40 voltijds arbeidsplaatsen. Inclusief alle bijkomende kosten komt dat neer op een bezuiniging van vijf miljoen euro per jaar.

Afspraken

Koninklijke Schuttevaer heeft namens de binnenvaart ingestemd met de komst van vraaggestuurde bediening op de Maasroute. De nautisch-technische schippersvereniging streeft onverminderd naar de best mogelijke bediening van vaarwegen en is tegen bezuinigingen hierop. Maar bediening op afstand heeft zich volgens Schuttevaer intussen bewezen als aanvaardbare oplossing. Bediening op afroep gedurende de nacht is eveneens aanvaardbaar in die gevallen dat slechts sporadisch een schip passeert. Koninklijke Schuttevaer is ook geen tegenstander van medefinanciering door regionale overheden. ‘Blij dat ze het doen’, zegt directeur Kees de Vries. ‘Maar ik vind dat de minister de juiste prioriteiten moet leggen en niet moet bezuinigen op bediening van kunstwerken.’
Schultz gaat ook met andere regio’s en het bedrijfsleven nieuwe bedieningsregimes uitwerken.