VBR wraakt meldplicht Antwerpen op kanaal 60

Tot 40% van de binnenvaart heeft AIS op bepaalde momenten uitgeschakeld in de haven van Antwerpen. Dat is volgens de haven de voornaamste reden om de uitgebreide meldplicht op marifoonkanaal 60, die per 1 augustus werd ingevoerd en intussen veel negatieve reacties op roept, vooralsnog te handhaven. Het havenbedrijf kijkt wel of de melding sneller en eenvoudiger kan

Havenbedrijf: ‘Tot 40% van schepen heeft AIS uit’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • het was toch goed laat het dan zo en wat denkje wat het internet kost als je on line moet melden nog een abonnee erbij

    Geplaatst door: groen op
  • VAAR AL3 3 JAAR OP DE SEINE FRANCE 1VHF VOOR DE REST GEEN PAPIEREN,VAARTIJDENBOEK,MET VROUW ALEEN,NIKS NIKS REGELS,ZALIG NO STRESS

    Geplaatst door: HUBERT op
  • Misschien kan de haven van Antwerpen misschien zich eens richten op een ander problematiek. Ik begrijp hieruit dat ze problemen hebben met het feit dat 40% van de binnenvaartschippers hun ais uit hebben staan. Hierdoor hebben ze een nieuw marifoonkanaal in gebruik genomen om de binnenvaart nog meer te kunnen controleren. Ik denk dat van die 40% schippers dit niet eens met moedwil doen. Er is namelijk vrij regelmatig een dusdanige storing in de lucht dat er een gedeelte van de ais niet uitzend. Hoe vaak wij niet te horen krijgen van je hebt je ais uitstaan. Nee hoor is dan ons antwoord. Hebben hem dan wel aanstaan maar hij zend gewoon niet uit. Ontvangen wel. En geen stoppen eruit gegooid zoals bepaalde collega’s en rws en politie wel hebben gedaan.

    Geplaatst door: Schipperinnetje op
  • jef ik vaar bijna elke dag in antwerpen.ik vind het hele ding ook overbodig,ik kan alleen niet zo tegen al dat gejank.ik blijf er bij dat blokkanalen in antwerpen een zegen zou zijn.

    Geplaatst door: caveman op
  • volkerak en kreekrak daar is de europa nummer van tel wat begrijpelijk is
    Antwerpen FD nummer,wat denk je van wintam sluis daar is het uwe BR nummer weer iets anders ,heb overlaatst een duitser horen melden die wist niet wat er gebeurden het was zo erg van het sluispersoneel, dat ik mij schaamde hoe de belgische sluismeesters dom overkwamen.
    heb het ook hun persoonlijk gezegd.

    Geplaatst door: Leon verberght op
  • Dag Westrerlingen.
    Jullie democratie loopt in de laatste fase.
    Ons communusistisch systeem van repressie en staatgeweld gaat ook bij u zijn intrede doen.
    Bij ons in de Chinese volkrepubliek en Noord Korea werkt het al decennia succes vol.
    Tot binnenkort Kameraden.

    Geplaatst door: kameraad Uh Thu Wu op
  • @Michael & Caveman,
    Vermoedelijk weet u niet goed waarover jullie reageren?
    Als men zich in b.v. in Rotterdam zou moeten melden zoals men dit nu in Antwerpen verplicht kwamen ze met 20 extra VHF kanalen niet toe!
    Nu moet elke beweging gemeld worden, een bunkerboot,een drinkwaterboot, en alle havengebruikers, wetende dat het enkel voor het opmaken van statistieken bedoeld is. Het is ook geen blokkanaal voor de navigatie.
    In Rotterdam of andere havens moeten zich enkel ADR schepen zich melden bij het volgsysteem waarbij deze grensoverschrijdend gevolgt worden tot hun bestemming, zelfs buiten de EU.
    Ga je richting Belgie houd dit systeem binnen de Kreekraksluizen op en komt men in een andere wereld terecht. Een ander voorbeeld,overal maakt men gebruik van de Europa nrs, in Antwerpen moet men met een FD nummer melden! Kunt u zich voorstellen dat we voor iedere haven een verschillend FD nummer zouden hebben?
    Sorry maar nu is het een geklungel in Antwerpen waarbij niet is nagedacht.En dit heeft niks met vernieuwing te maken.

    Geplaatst door: jef op
  • Het lijkt wel of ze steeds meer achterdochtig gaan worden vanuit gemeentelijk havenbedrijf Antwerpen.Dat soort flauwekul met extra kanaal geeft meer gevaarlijke afleiding in haven met verhalen naar andere plaatsen.Een goede AIS geeft al een hoop aan en kan rechtstreeks afgesproken worden ter plaatse.

    Geplaatst door: meedenkertjes op
  • Ik zal het wel niet helemaal snappen, maar omdat 40% zijn AIS uit heeft staan moeten we nu allemaal gaan melden. Bij dit melden wil men weten waarvan, waarnaar, tonnage, diepgang, hoeveel containers en hoeveel personen. Dit zijn allemaal gegevens die NIET in de AIS staan. Mijns inziens heeft dit verhaal niets met het uitstaan van de AIS te maken, maar gebruikt de haven Antwerpen dit gewoon als een excuus om ons de schuld in de schoenen te schuiven van deze meldplicht. Buiten bestond deze meldplicht al veel langer, dit is gewoon een geplande uitbreiding daarvan.

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • Al die extra marifoon kanalen is overbodig,zoals nu vhf 60 maar het AIS systeem zou beter moeten werken en gekontroleerd worden ,zoals vermeld 40% zetten hun ais uit moet ik wel geloven.deze morgen was het mistig binnen de kreekraksluizen enkele zandschepen hadden hun ais niet aanstaan waarschijnlijk een nachtje gevaren?? laat hem toch aanstaan dan moet de haven geen extra regeltjes uitvinden .Ik ben van plan om mij niet te melden op vhf 60 ,ze moeten hun pc scherm maar in de gaten houden,

    Geplaatst door: Leon verberght op
  • dat er aanloopproblemen zijn is logisch,als je bij het melden gelijk verteld dat je vertrekt ofwel arriveert en indien van toepassing dat er niks veranderd is fiets je er zo doorheen.
    structueel is het een groter probleem dat vhf 74 overbelast is.dit behoeft serieus aandacht.

    Geplaatst door: caveman op
  • weer eens echt belgische onwil..in de haven van rotterdam moet je ook melden daar lukt het toch ook maar amai nee als we dat in belgie nu ook moeten doen dan word het wel heel erg lastig .. waarom zou je ook je AIS gewoon laten aanstaan liever lekker stressen en een paar jaar eerder je houten pak aantrekken dan worden we pas blij welkom in 2012 waarom dat iedereen zich zo blijft verzetten tegen modernisatie is mij echt een raadsel.
    maar dat is gelukkig ook wel een van de weinige dingen waar de binnenvaart wel eenheid in heeft allemaal verzetten en klagen over vernieuwing …

    Geplaatst door: michael op
  • het zal wel niet lang meer duren dan worden de ouderwetse blokjes weer in gevoerd bij iedere verplaatsing ze zijn daar helemaal van de pot gerukt.

    Geplaatst door: bertus op
  • 2012 , AIS, Gps, internet , Bics ,Gsm, duur havengeld ,bijna géén ligplaatsen, overal “overbodig” melden , nu ook in Antwerpen , het kan niet op , het brengt overal onveilige situaties met zich mee , schaf dat overal maar teug af , 15 jaar geleden ging het ook goed “zonder overbodig melden” . Ik weet géén enkele vrachtwagen die dit ook moet doen , alsof we met onze schepen zouden kunnen vluchten !!!!
    Men zou eens kunnen meevaren met een modern schip om de praktische kant in te kunnen schatten , en zien wat ze er dan van vinden , er wordt “zogezegd” overleg gepleegd met de sector, maar alles is op voorhand reeds vastgelegd . Ik zou voorstellen op strenger toezicht op Ais-toestellen , en indien nodig verbaliseren , het is nl. verplicht in Antwerpen !!Dan kan men direkt zien wat welk schip doet ….

    Geplaatst door: belgica op
  • het is verplicht uit te luisteren op kan 74 van de haven maar der is bij wet niet gezegd dat we meer dan 1 vhf moeten hebben dus ik kan er geen 3 tegelijk uit luisteren ende verhaal voor mij

    Geplaatst door: van wabeke t op
  • Wat wordt het volgende hersenspinsel van het havenbedrijf ?

    Geplaatst door: R op

Reageer

VBR wraakt meldplicht Antwerpen op kanaal 60 | Schuttevaer.nl

VBR wraakt meldplicht Antwerpen op kanaal 60

Tot 40% van de binnenvaart heeft AIS op bepaalde momenten uitgeschakeld in de haven van Antwerpen. Dat is volgens de haven de voornaamste reden om de uitgebreide meldplicht op marifoonkanaal 60, die per 1 augustus werd ingevoerd en intussen veel negatieve reacties op roept, vooralsnog te handhaven. Het havenbedrijf kijkt wel of de melding sneller en eenvoudiger kan

Havenbedrijf: ‘Tot 40% van schepen heeft AIS uit’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • het was toch goed laat het dan zo en wat denkje wat het internet kost als je on line moet melden nog een abonnee erbij

    Geplaatst door: groen op
  • VAAR AL3 3 JAAR OP DE SEINE FRANCE 1VHF VOOR DE REST GEEN PAPIEREN,VAARTIJDENBOEK,MET VROUW ALEEN,NIKS NIKS REGELS,ZALIG NO STRESS

    Geplaatst door: HUBERT op
  • Misschien kan de haven van Antwerpen misschien zich eens richten op een ander problematiek. Ik begrijp hieruit dat ze problemen hebben met het feit dat 40% van de binnenvaartschippers hun ais uit hebben staan. Hierdoor hebben ze een nieuw marifoonkanaal in gebruik genomen om de binnenvaart nog meer te kunnen controleren. Ik denk dat van die 40% schippers dit niet eens met moedwil doen. Er is namelijk vrij regelmatig een dusdanige storing in de lucht dat er een gedeelte van de ais niet uitzend. Hoe vaak wij niet te horen krijgen van je hebt je ais uitstaan. Nee hoor is dan ons antwoord. Hebben hem dan wel aanstaan maar hij zend gewoon niet uit. Ontvangen wel. En geen stoppen eruit gegooid zoals bepaalde collega’s en rws en politie wel hebben gedaan.

    Geplaatst door: Schipperinnetje op
  • jef ik vaar bijna elke dag in antwerpen.ik vind het hele ding ook overbodig,ik kan alleen niet zo tegen al dat gejank.ik blijf er bij dat blokkanalen in antwerpen een zegen zou zijn.

    Geplaatst door: caveman op
  • volkerak en kreekrak daar is de europa nummer van tel wat begrijpelijk is
    Antwerpen FD nummer,wat denk je van wintam sluis daar is het uwe BR nummer weer iets anders ,heb overlaatst een duitser horen melden die wist niet wat er gebeurden het was zo erg van het sluispersoneel, dat ik mij schaamde hoe de belgische sluismeesters dom overkwamen.
    heb het ook hun persoonlijk gezegd.

    Geplaatst door: Leon verberght op
  • Dag Westrerlingen.
    Jullie democratie loopt in de laatste fase.
    Ons communusistisch systeem van repressie en staatgeweld gaat ook bij u zijn intrede doen.
    Bij ons in de Chinese volkrepubliek en Noord Korea werkt het al decennia succes vol.
    Tot binnenkort Kameraden.

    Geplaatst door: kameraad Uh Thu Wu op
  • @Michael & Caveman,
    Vermoedelijk weet u niet goed waarover jullie reageren?
    Als men zich in b.v. in Rotterdam zou moeten melden zoals men dit nu in Antwerpen verplicht kwamen ze met 20 extra VHF kanalen niet toe!
    Nu moet elke beweging gemeld worden, een bunkerboot,een drinkwaterboot, en alle havengebruikers, wetende dat het enkel voor het opmaken van statistieken bedoeld is. Het is ook geen blokkanaal voor de navigatie.
    In Rotterdam of andere havens moeten zich enkel ADR schepen zich melden bij het volgsysteem waarbij deze grensoverschrijdend gevolgt worden tot hun bestemming, zelfs buiten de EU.
    Ga je richting Belgie houd dit systeem binnen de Kreekraksluizen op en komt men in een andere wereld terecht. Een ander voorbeeld,overal maakt men gebruik van de Europa nrs, in Antwerpen moet men met een FD nummer melden! Kunt u zich voorstellen dat we voor iedere haven een verschillend FD nummer zouden hebben?
    Sorry maar nu is het een geklungel in Antwerpen waarbij niet is nagedacht.En dit heeft niks met vernieuwing te maken.

    Geplaatst door: jef op
  • Het lijkt wel of ze steeds meer achterdochtig gaan worden vanuit gemeentelijk havenbedrijf Antwerpen.Dat soort flauwekul met extra kanaal geeft meer gevaarlijke afleiding in haven met verhalen naar andere plaatsen.Een goede AIS geeft al een hoop aan en kan rechtstreeks afgesproken worden ter plaatse.

    Geplaatst door: meedenkertjes op
  • Ik zal het wel niet helemaal snappen, maar omdat 40% zijn AIS uit heeft staan moeten we nu allemaal gaan melden. Bij dit melden wil men weten waarvan, waarnaar, tonnage, diepgang, hoeveel containers en hoeveel personen. Dit zijn allemaal gegevens die NIET in de AIS staan. Mijns inziens heeft dit verhaal niets met het uitstaan van de AIS te maken, maar gebruikt de haven Antwerpen dit gewoon als een excuus om ons de schuld in de schoenen te schuiven van deze meldplicht. Buiten bestond deze meldplicht al veel langer, dit is gewoon een geplande uitbreiding daarvan.

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • Al die extra marifoon kanalen is overbodig,zoals nu vhf 60 maar het AIS systeem zou beter moeten werken en gekontroleerd worden ,zoals vermeld 40% zetten hun ais uit moet ik wel geloven.deze morgen was het mistig binnen de kreekraksluizen enkele zandschepen hadden hun ais niet aanstaan waarschijnlijk een nachtje gevaren?? laat hem toch aanstaan dan moet de haven geen extra regeltjes uitvinden .Ik ben van plan om mij niet te melden op vhf 60 ,ze moeten hun pc scherm maar in de gaten houden,

    Geplaatst door: Leon verberght op
  • dat er aanloopproblemen zijn is logisch,als je bij het melden gelijk verteld dat je vertrekt ofwel arriveert en indien van toepassing dat er niks veranderd is fiets je er zo doorheen.
    structueel is het een groter probleem dat vhf 74 overbelast is.dit behoeft serieus aandacht.

    Geplaatst door: caveman op
  • weer eens echt belgische onwil..in de haven van rotterdam moet je ook melden daar lukt het toch ook maar amai nee als we dat in belgie nu ook moeten doen dan word het wel heel erg lastig .. waarom zou je ook je AIS gewoon laten aanstaan liever lekker stressen en een paar jaar eerder je houten pak aantrekken dan worden we pas blij welkom in 2012 waarom dat iedereen zich zo blijft verzetten tegen modernisatie is mij echt een raadsel.
    maar dat is gelukkig ook wel een van de weinige dingen waar de binnenvaart wel eenheid in heeft allemaal verzetten en klagen over vernieuwing …

    Geplaatst door: michael op
  • het zal wel niet lang meer duren dan worden de ouderwetse blokjes weer in gevoerd bij iedere verplaatsing ze zijn daar helemaal van de pot gerukt.

    Geplaatst door: bertus op
  • 2012 , AIS, Gps, internet , Bics ,Gsm, duur havengeld ,bijna géén ligplaatsen, overal “overbodig” melden , nu ook in Antwerpen , het kan niet op , het brengt overal onveilige situaties met zich mee , schaf dat overal maar teug af , 15 jaar geleden ging het ook goed “zonder overbodig melden” . Ik weet géén enkele vrachtwagen die dit ook moet doen , alsof we met onze schepen zouden kunnen vluchten !!!!
    Men zou eens kunnen meevaren met een modern schip om de praktische kant in te kunnen schatten , en zien wat ze er dan van vinden , er wordt “zogezegd” overleg gepleegd met de sector, maar alles is op voorhand reeds vastgelegd . Ik zou voorstellen op strenger toezicht op Ais-toestellen , en indien nodig verbaliseren , het is nl. verplicht in Antwerpen !!Dan kan men direkt zien wat welk schip doet ….

    Geplaatst door: belgica op
  • het is verplicht uit te luisteren op kan 74 van de haven maar der is bij wet niet gezegd dat we meer dan 1 vhf moeten hebben dus ik kan er geen 3 tegelijk uit luisteren ende verhaal voor mij

    Geplaatst door: van wabeke t op
  • Wat wordt het volgende hersenspinsel van het havenbedrijf ?

    Geplaatst door: R op

Reageer