Automatische stuw Venette is klaar

De nieuwe, automatische stuw van Venette wordt binnenkort in gebruik genomen. De stuwen van Venette en Boran vormen het sluitstuk van een grootschalig opknapprogramma van de Franse rivier Oise, dat in 2004 is begonnen.

Automatische stuw Venette

Het 100 miljoen euro kostende programma had een tweeledig doel: het voorkomen van overstromingen en verbetering van de bevaarbaarheid van de rivier, met het oog op Seine-Nord. Hiertoe zijn op de 100 kilometer rivier tussen het nieuwe kanaal en de Seine zeven nieuwe stuwen gebouwd en 14 sluiskolken gerenoveerd.
De binnenvaart is echter niet tevreden met het resultaat. Zo zijn de opgeknapte sluizen regelmatig buiten gebruik. Bovendien mag de scheepvaart bij hoogwater niet via de nieuwe stuw van Sarron, omdat dit te gevaarlijk zou zijn. In de oude situatie kon dit wel. De stuwen moeten ook nog worden voorzien van veiligheidskabels. Daarnaast blijft de doorvaarthoogte op de Oise ook in de toekomst beperkt tot 5,25 meter, terwijl die op Seine-Nord 7 meter wordt. De binnenvaart is ook niet gelukkig met de nieuwe verkeersbrug die momenteel in Compiègne wordt gebouwd en die met zijn pijler aan de linkeroever de vaargeul versmalt. VNF overweegt nu om in de toekomst de kleine sluis van Venette te verlengen tot 180 meter, zodat grote schepen en samenstellen ook gebruik kunnen maken van de kolk aan de rechteroever.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Automatische stuw Venette is klaar | Schuttevaer.nl

Automatische stuw Venette is klaar

De nieuwe, automatische stuw van Venette wordt binnenkort in gebruik genomen. De stuwen van Venette en Boran vormen het sluitstuk van een grootschalig opknapprogramma van de Franse rivier Oise, dat in 2004 is begonnen.

Automatische stuw Venette

Het 100 miljoen euro kostende programma had een tweeledig doel: het voorkomen van overstromingen en verbetering van de bevaarbaarheid van de rivier, met het oog op Seine-Nord. Hiertoe zijn op de 100 kilometer rivier tussen het nieuwe kanaal en de Seine zeven nieuwe stuwen gebouwd en 14 sluiskolken gerenoveerd.
De binnenvaart is echter niet tevreden met het resultaat. Zo zijn de opgeknapte sluizen regelmatig buiten gebruik. Bovendien mag de scheepvaart bij hoogwater niet via de nieuwe stuw van Sarron, omdat dit te gevaarlijk zou zijn. In de oude situatie kon dit wel. De stuwen moeten ook nog worden voorzien van veiligheidskabels. Daarnaast blijft de doorvaarthoogte op de Oise ook in de toekomst beperkt tot 5,25 meter, terwijl die op Seine-Nord 7 meter wordt. De binnenvaart is ook niet gelukkig met de nieuwe verkeersbrug die momenteel in Compiègne wordt gebouwd en die met zijn pijler aan de linkeroever de vaargeul versmalt. VNF overweegt nu om in de toekomst de kleine sluis van Venette te verlengen tot 180 meter, zodat grote schepen en samenstellen ook gebruik kunnen maken van de kolk aan de rechteroever.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer