Walstroomtarief Drechtsteden naar 27 cent

Het Drechtstedenbestuur heeft besloten het tarief per kilowattuur walstroom in de regio Drechtsteden te verlagen van € 0,34 naar € 0,27.

De Drechtsteden zeggen daarmee tegemoet te komen aan de wens van de binnenvaartsector, om het tarief voor walstroom niet hoger te laten zijn dan het huishoudelijk tarief voor elektriciteit. Dat bedroeg in 2010 € 0,29 (bron: CBS).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Beste Subaru rijder.

    U heeft in veel dingen gelijk vindt ik.
    Maar hoe zit het dan met de schepen die beter uit gerust zijn als wij met hun olie kachels?Sommige hebben zelfs een combi-cv voor warm water.In de winterdag slaan die dingen regelmatig aan,die vervuilen denk ik meer als een ccr-2 generator of denkt men van niet.Nu wil ik natuurlijk niet pleiten dat deze verwarmingen uit gezet zouden moeten worden maar de doelstelling is de uitstoot te verminderen.Het kost bij ons meer geld maar het wordt wel behaald buiten dat ik het van de zotte vind dat wij niet als bedrijven worden gezien.Maar het is krom zoals wij van de winter bij buren liggen,wij aan het 63Ahmp 380V stopkontact aan gesloten om de woningen en machinekamers vorst vrij te houden terwijl de buurman de luxe? heeft om uit te komen met een 220V kabel.Maar dat bij hem met tussen pauzens van circa tien minuten regelmatig oliekachels voor en achter aan slaan met de nodige stank er bij ga je helemaal twijfelen over de zin hiervan.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Lading verwarming en containers zijn uitzonderingen.

    Maar een paar koelkasten en aircoos ook met meerdere woningen kan goed op walstroom. Ook dat geklaag over dikke kabels.
    Het komt gewoon door een verkeerd en modern elektrisch
    systeem aan boord!!
    In de grotere jachtwereld hebben ze vaak één kabeltje van 16 Amp en 230 Volt. Als wal aansluiting. Ze hebben ook een koelkast airco, Flat tv, en E- koken. Het verbruik zal wel ietsje minder zijn, als bij ons. Maar ik hoor dat sommige nog niet genoeg hebben aan 3 x 32 Amp.?????

    Hoe lossen ze het op met één snoertje?
    Walstroom verbruik is begrenst met 15 Amp. Heb je aan boord meer nodig, meestal voor korte tijd, springt de omvormer bij. Meestal heb je minder nodig, dan laad dat snoertje de accu weer bij.

    Kijk aan boord van schepen, vloer verwarming, elektrisch. Vaak ook nog één zone voor de gehele kamer??? Waarom geen aparte zone , waar je voeten staan?? Klein stukkie voor de bank en stoel.
    Wanneer ik kijk op mijn lessenaar, bij niet varen, wat er allemaal aan staat. Sommige dingen kan ik niet eens uit zetten?????

    Ook met de dekwaspomp schip schoon maken?? Ja met ruim uitspuiten of na belading flink druk op de slang is een genot.
    Maar met een emmer sop is zoveel druk niet nodig. Gaan ze koffie drinken, blijft vaak de pomp gewoon draaien a 7 KW ??????? Is wel 2 liter gasolie per uur extra voor de generator.

    Dan de indeling machinekamer, Meestal moet er een dikke ventilator aan.
    Dan lucht verversing in woningen, met ribbeltjes slang naar de roosters. Weet je wel hoeveel weerstand dat geeft??

    Ik kan nog veel meer opnoemen, wilde alleen aangeven, het systeem aan boord is niet goed over nagedacht.

    En dat Dirk zegt: wij zijn een bedrijf, daar heeft hij gelijk in.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mensen gooi een partijtje zonnepanelen op je stuurhut dak en de grootste helft van het jaar hou je je accu`s mooi vol.Wij hebben dit sinds vorig jaar en het bevalt ons zeer goed vooral als de zon schijnt maar ook bij daglicht laden ze al op.wij hebben maar een stuurhut van 3×3 maar als je zo`n grote stuurhut hebt als de meeste nieuwbouw dan ga je in de zomer wel 50 tot 60 ampere opladen.Volgens mij is hier best veeel voordeel uit te halen.

    Geplaatst door: gjw op
  • @Jan,

    Ik heb rekenles genomen en moet je gelijk geven;-)

    Gr Hans

    Geplaatst door: Hans op
  • @subaru rijder!!

    al eens gedacht aan de containers die gekoeld of verwarmd dienen te worden??
    aan lading in tankers die verwarmd moet worden??
    verlichting die s,nachts brand bij sluizen etc om de veiligheid van personeel te verbeteren??
    vele koelkasten en vriezers voor complete bemanningen, airco,s???
    dat allemaal op accu,s????
    een modern schip van deze tijd kan niet varen zonder gebruik van generator!!!

    Geplaatst door: KAREL op
  • en wanneer worden de accu’s gevuld!!!sabaru rijder
    dit kost nog meer stroom!
    als ze dan eens zonnecellen bij die prijs geven kan het misschien intressant worden

    Geplaatst door: noorden op
  • @subaru rijder
    Het is volkomen waar wat je schrijft.
    Maar aan de andere kant: de overheid ziet als het op heffingen en allerlei bijdragen komt,ons wel als een bedrijf.
    Nu het de kosten van de walstroom aan gaat,opeens niet meer,dit is toch wel heel merkwaardig.

    Zwijndrechter Dirk
    Societas

    Geplaatst door: Dirk op
  • @stephan wat doe jij dan wel allemaal niet dat je er 150e per dag doorheen jaagt.

    Een gemiddeld schip met enkele huishouding die een beetje nadenkt over zijn verbruik zal echt niet boven de 15e per dag komen hoor

    Geplaatst door: kapitein op
  • Wanneer ik kijk, naar het energie verbruik aan boord van een schip, Daar is wat mis mee. Niet met de prijs van Wal Stroom!!!
    Op de jonge schepen, is door de elektrieker helemaal niet gekeken naar: het kan zuiniger.
    Kijk bij een gemiddels schip, over lichten aan!! In de machine kamers branden de Tl,s en er is niemand?
    In de lessenaar, zie ik allemaal ledjes branden en er komt ook warmte uit. Dus het hele systeem is niet over nagedacht.
    Systeem aan boord, zodat je dag en nacht moet draaien met generator. Wat is dat voor een achterlijk systeem???
    Een goede accupack en omvormer, kun je elke nacht de generator 10 uur uit doen.
    Ook met volledige elektrische verwarming, kan de generator uit zolang het niet vriest buiten.
    Wordt het wat kouder. laat je de genarator op de klok om 06:00 weer starten.
    En iedereen rekent ook alleen de brandstof met de eigen generator. Dus die heeft zeker het eeuwige leven???? En gaat nooit kapot??
    Bij mij laad de hoofdmotor NIET eens de licht accuus, Anders kon tijdens het varen de generator uit.
    Nu gaan mensen zeuren over hun motorverwarming, nou die kan toch ook uit. Nee altijd de schuld bij een ander zoeken.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Hans,

    als je ook zo rekent met je vracht aannemen komt het niet goed hoor ;-). 0,27 cent incl BTW is 0,22689 cent excl BTW Oftewel een verschil van 4,3 cent.

    Geplaatst door: Jan op
  • @Willem,

    Da’s dan wel een halve cent BTW Willem, bedankt dat je mij op deze gigantische meevaller hebt gewezen, was ik glad vergeten;-)

    Geplaatst door: Hans op
  • Die 27 cent is inclusief BTW dat kan je met je bedrijf gewoon weer terug vragen

    Geplaatst door: willem op
  • nou dat is fijn zeg kom je met je BEDRIJF voor de wal mag je huishoudelijk stroom betalen van 150 euro per dag er moet nog minstens 10 cent van af dan ga ik er overna denken
    de groeten

    Geplaatst door: stephan op

Reageer

Walstroomtarief Drechtsteden naar 27 cent | Schuttevaer.nl

Walstroomtarief Drechtsteden naar 27 cent

Het Drechtstedenbestuur heeft besloten het tarief per kilowattuur walstroom in de regio Drechtsteden te verlagen van € 0,34 naar € 0,27.

De Drechtsteden zeggen daarmee tegemoet te komen aan de wens van de binnenvaartsector, om het tarief voor walstroom niet hoger te laten zijn dan het huishoudelijk tarief voor elektriciteit. Dat bedroeg in 2010 € 0,29 (bron: CBS).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Beste Subaru rijder.

    U heeft in veel dingen gelijk vindt ik.
    Maar hoe zit het dan met de schepen die beter uit gerust zijn als wij met hun olie kachels?Sommige hebben zelfs een combi-cv voor warm water.In de winterdag slaan die dingen regelmatig aan,die vervuilen denk ik meer als een ccr-2 generator of denkt men van niet.Nu wil ik natuurlijk niet pleiten dat deze verwarmingen uit gezet zouden moeten worden maar de doelstelling is de uitstoot te verminderen.Het kost bij ons meer geld maar het wordt wel behaald buiten dat ik het van de zotte vind dat wij niet als bedrijven worden gezien.Maar het is krom zoals wij van de winter bij buren liggen,wij aan het 63Ahmp 380V stopkontact aan gesloten om de woningen en machinekamers vorst vrij te houden terwijl de buurman de luxe? heeft om uit te komen met een 220V kabel.Maar dat bij hem met tussen pauzens van circa tien minuten regelmatig oliekachels voor en achter aan slaan met de nodige stank er bij ga je helemaal twijfelen over de zin hiervan.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers op
  • Lading verwarming en containers zijn uitzonderingen.

    Maar een paar koelkasten en aircoos ook met meerdere woningen kan goed op walstroom. Ook dat geklaag over dikke kabels.
    Het komt gewoon door een verkeerd en modern elektrisch
    systeem aan boord!!
    In de grotere jachtwereld hebben ze vaak één kabeltje van 16 Amp en 230 Volt. Als wal aansluiting. Ze hebben ook een koelkast airco, Flat tv, en E- koken. Het verbruik zal wel ietsje minder zijn, als bij ons. Maar ik hoor dat sommige nog niet genoeg hebben aan 3 x 32 Amp.?????

    Hoe lossen ze het op met één snoertje?
    Walstroom verbruik is begrenst met 15 Amp. Heb je aan boord meer nodig, meestal voor korte tijd, springt de omvormer bij. Meestal heb je minder nodig, dan laad dat snoertje de accu weer bij.

    Kijk aan boord van schepen, vloer verwarming, elektrisch. Vaak ook nog één zone voor de gehele kamer??? Waarom geen aparte zone , waar je voeten staan?? Klein stukkie voor de bank en stoel.
    Wanneer ik kijk op mijn lessenaar, bij niet varen, wat er allemaal aan staat. Sommige dingen kan ik niet eens uit zetten?????

    Ook met de dekwaspomp schip schoon maken?? Ja met ruim uitspuiten of na belading flink druk op de slang is een genot.
    Maar met een emmer sop is zoveel druk niet nodig. Gaan ze koffie drinken, blijft vaak de pomp gewoon draaien a 7 KW ??????? Is wel 2 liter gasolie per uur extra voor de generator.

    Dan de indeling machinekamer, Meestal moet er een dikke ventilator aan.
    Dan lucht verversing in woningen, met ribbeltjes slang naar de roosters. Weet je wel hoeveel weerstand dat geeft??

    Ik kan nog veel meer opnoemen, wilde alleen aangeven, het systeem aan boord is niet goed over nagedacht.

    En dat Dirk zegt: wij zijn een bedrijf, daar heeft hij gelijk in.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mensen gooi een partijtje zonnepanelen op je stuurhut dak en de grootste helft van het jaar hou je je accu`s mooi vol.Wij hebben dit sinds vorig jaar en het bevalt ons zeer goed vooral als de zon schijnt maar ook bij daglicht laden ze al op.wij hebben maar een stuurhut van 3×3 maar als je zo`n grote stuurhut hebt als de meeste nieuwbouw dan ga je in de zomer wel 50 tot 60 ampere opladen.Volgens mij is hier best veeel voordeel uit te halen.

    Geplaatst door: gjw op
  • @Jan,

    Ik heb rekenles genomen en moet je gelijk geven;-)

    Gr Hans

    Geplaatst door: Hans op
  • @subaru rijder!!

    al eens gedacht aan de containers die gekoeld of verwarmd dienen te worden??
    aan lading in tankers die verwarmd moet worden??
    verlichting die s,nachts brand bij sluizen etc om de veiligheid van personeel te verbeteren??
    vele koelkasten en vriezers voor complete bemanningen, airco,s???
    dat allemaal op accu,s????
    een modern schip van deze tijd kan niet varen zonder gebruik van generator!!!

    Geplaatst door: KAREL op
  • en wanneer worden de accu’s gevuld!!!sabaru rijder
    dit kost nog meer stroom!
    als ze dan eens zonnecellen bij die prijs geven kan het misschien intressant worden

    Geplaatst door: noorden op
  • @subaru rijder
    Het is volkomen waar wat je schrijft.
    Maar aan de andere kant: de overheid ziet als het op heffingen en allerlei bijdragen komt,ons wel als een bedrijf.
    Nu het de kosten van de walstroom aan gaat,opeens niet meer,dit is toch wel heel merkwaardig.

    Zwijndrechter Dirk
    Societas

    Geplaatst door: Dirk op
  • @stephan wat doe jij dan wel allemaal niet dat je er 150e per dag doorheen jaagt.

    Een gemiddeld schip met enkele huishouding die een beetje nadenkt over zijn verbruik zal echt niet boven de 15e per dag komen hoor

    Geplaatst door: kapitein op
  • Wanneer ik kijk, naar het energie verbruik aan boord van een schip, Daar is wat mis mee. Niet met de prijs van Wal Stroom!!!
    Op de jonge schepen, is door de elektrieker helemaal niet gekeken naar: het kan zuiniger.
    Kijk bij een gemiddels schip, over lichten aan!! In de machine kamers branden de Tl,s en er is niemand?
    In de lessenaar, zie ik allemaal ledjes branden en er komt ook warmte uit. Dus het hele systeem is niet over nagedacht.
    Systeem aan boord, zodat je dag en nacht moet draaien met generator. Wat is dat voor een achterlijk systeem???
    Een goede accupack en omvormer, kun je elke nacht de generator 10 uur uit doen.
    Ook met volledige elektrische verwarming, kan de generator uit zolang het niet vriest buiten.
    Wordt het wat kouder. laat je de genarator op de klok om 06:00 weer starten.
    En iedereen rekent ook alleen de brandstof met de eigen generator. Dus die heeft zeker het eeuwige leven???? En gaat nooit kapot??
    Bij mij laad de hoofdmotor NIET eens de licht accuus, Anders kon tijdens het varen de generator uit.
    Nu gaan mensen zeuren over hun motorverwarming, nou die kan toch ook uit. Nee altijd de schuld bij een ander zoeken.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Hans,

    als je ook zo rekent met je vracht aannemen komt het niet goed hoor ;-). 0,27 cent incl BTW is 0,22689 cent excl BTW Oftewel een verschil van 4,3 cent.

    Geplaatst door: Jan op
  • @Willem,

    Da’s dan wel een halve cent BTW Willem, bedankt dat je mij op deze gigantische meevaller hebt gewezen, was ik glad vergeten;-)

    Geplaatst door: Hans op
  • Die 27 cent is inclusief BTW dat kan je met je bedrijf gewoon weer terug vragen

    Geplaatst door: willem op
  • nou dat is fijn zeg kom je met je BEDRIJF voor de wal mag je huishoudelijk stroom betalen van 150 euro per dag er moet nog minstens 10 cent van af dan ga ik er overna denken
    de groeten

    Geplaatst door: stephan op

Reageer