Schepen vlotter naar havens Gent en Terneuzen

Het scheepvaartverkeer naar de havens van Terneuzen en Gent krijgt vanaf 1 maart te maken met een nieuwe werkwijze van Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports en de nautische partners Kanaal Gent-Terneuzenom zo een betrouwbaardere planning te garanderen van zee tot kade. De bedoeling is dat hierdoor schepen vlotter naar de havens van Gent en Terneuzen kunnen en de goederen volgens afspraak ter plaatse zijn.

Deze werkwijze is in lijn met vorig
jaar gemaakte werkafspraken. Daarin zijn de samenwerking, afstemming en
communicatie tussen de haven- en vaarwegbeheerders, loodsen,
sleepdiensten en bedrijfsleven vastgelegd.
In de werkafspraken is vastgelegd dat
elk zeeschip naar Gent en Terneuzen al 6 uur voor de aankomst bij de
loodskotter op zee ingepland wordt. Zo wordt het beter mogelijk om de
benodigde capaciteit bij de diverse dienstverleners in te plannen. Ook
is het de bedoeling dat filevorming voor de sluizen van Terneuzen wordt
voorkomen en tevens dat eventuele onverwachte zaken die zich tijdens de
reis van een schip voordoen veel impact hebben op de planning van andere
schepen. Daarom moeten alle dienstverleners rekening houden met elkaars
planning en wordt met name de rol van de planners cruciaal. De planning
wordt transparant en beschikbaar voor alle deelnemende partijen door
een speciaal systeem om de informatie uit te wisselen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen vlotter naar havens Gent en Terneuzen | Schuttevaer.nl

Schepen vlotter naar havens Gent en Terneuzen

Het scheepvaartverkeer naar de havens van Terneuzen en Gent krijgt vanaf 1 maart te maken met een nieuwe werkwijze van Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports en de nautische partners Kanaal Gent-Terneuzenom zo een betrouwbaardere planning te garanderen van zee tot kade. De bedoeling is dat hierdoor schepen vlotter naar de havens van Gent en Terneuzen kunnen en de goederen volgens afspraak ter plaatse zijn.

Deze werkwijze is in lijn met vorig
jaar gemaakte werkafspraken. Daarin zijn de samenwerking, afstemming en
communicatie tussen de haven- en vaarwegbeheerders, loodsen,
sleepdiensten en bedrijfsleven vastgelegd.
In de werkafspraken is vastgelegd dat
elk zeeschip naar Gent en Terneuzen al 6 uur voor de aankomst bij de
loodskotter op zee ingepland wordt. Zo wordt het beter mogelijk om de
benodigde capaciteit bij de diverse dienstverleners in te plannen. Ook
is het de bedoeling dat filevorming voor de sluizen van Terneuzen wordt
voorkomen en tevens dat eventuele onverwachte zaken die zich tijdens de
reis van een schip voordoen veel impact hebben op de planning van andere
schepen. Daarom moeten alle dienstverleners rekening houden met elkaars
planning en wordt met name de rol van de planners cruciaal. De planning
wordt transparant en beschikbaar voor alle deelnemende partijen door
een speciaal systeem om de informatie uit te wisselen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer