Vanwege slibvorming op het Main-Donaukanaal liggen al enkele honderden schepen soms meer dan 40 dagen stil. Een aannemer probeert in hoog tempo 120.000 ton hoogwaterslib weg te baggeren. De (politieke) druk is extra groot omdat de stad Nürnberg vrijwel door z’n strooizout heen is. Drie schepen met strooizout liggen voor de stremming te wachten, zondag 6 februari wordt het eerste schip in Nürnberg verwacht.
Nachwirkung
De vaarwegbeheerder noemt het ‘Nachwirkung des Hochwassers’. Door massa’s smeltwater en sterke regenval werd de grenswaarde van de pegel Bamberg zwaar overschreden. Op 12 januari werd de vaart op het Main-Donau-kanaal tussen Bamberg en sluis Hausen daarom volledig gestremd. Toen de eerste hoogwatersituatie voorbij was, bleek uit peilingen dat de enorme hoeveelheden slib waren achtergebleven. Prompt daarop volgde een tweede hoogwatergolf, die niet alleen het noordelijk deel van het Main-Donau-kanaal in het stroomgebied van de Regnitz trof, maar ook het zuidelijk deel bij Dietfurt. Op de zijrivier Altmühl steeg het peil tot ongekende hoogte, ver voorbij de hoogst bevaarbare waterstand (HSW) van de pegel Riedenburg. Ook op de Altmühl werd de vaart gestremd, maar daar hoeft niet te worden gebaggerd.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?