Huizinga ontkent bezuiniging van vijftig procent op infrastructuur

De meerjarenbudgetten voor vaarwegonderhoud voor 2011, 2012 en 2013 worden niet met vijftig procent gekort. Dat antwoordde staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat vorige week tijdens de behandeling van het meerjarenprogramma infrastructuur in de Tweede Kamer. Huizinga is ervan overtuigd dat na de crisis in Nederland een ‘state of the art’ vaarweginfrastructuur ligt.

De PvdA, SGP en SP stelden Huizinga vragen over de meerjarenbudgetten. Het kamerlid Van der Staaij (SGP) wees de staatssecretaris op de verontrustende berichten van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). ‘Als dat waar is, is het beoogde inlopen van achterstallig onderhoud definitief op de lange baan geschoven. Ik vind dat een zeer ongelukkige bezuiniging en hoop dat het niet klopt. Vooral omdat ook de veiligheid in het geding kan zijn. Het is ook in strijd met alle eerder met de Kamer gemaakte afspraken. Het is voorts een nogal ingrijpende wijziging, een kentering, want heel bewust is een aantal jaren geleden ingezet op het wegwerken van het enorme achterstallige onderhoud. Dat mocht niet meer voorkomen, want reparatie achteraf is veel en veel duurder. Nu lijkt het erop dat wij opnieuw in onze oude fout vervallen. Dat kan niet. Waarom is het met het oog op het stimuleren van werkgelegenheid en economie wel mogelijk om allerlei wegprojecten naar voren te halen, maar niet om eveneens arbeidsintensief onderhoudswerk te versnellen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Huizinga ontkent bezuiniging van vijftig procent op infrastructuur | Schuttevaer.nl

Huizinga ontkent bezuiniging van vijftig procent op infrastructuur

De meerjarenbudgetten voor vaarwegonderhoud voor 2011, 2012 en 2013 worden niet met vijftig procent gekort. Dat antwoordde staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat vorige week tijdens de behandeling van het meerjarenprogramma infrastructuur in de Tweede Kamer. Huizinga is ervan overtuigd dat na de crisis in Nederland een ‘state of the art’ vaarweginfrastructuur ligt.

De PvdA, SGP en SP stelden Huizinga vragen over de meerjarenbudgetten. Het kamerlid Van der Staaij (SGP) wees de staatssecretaris op de verontrustende berichten van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). ‘Als dat waar is, is het beoogde inlopen van achterstallig onderhoud definitief op de lange baan geschoven. Ik vind dat een zeer ongelukkige bezuiniging en hoop dat het niet klopt. Vooral omdat ook de veiligheid in het geding kan zijn. Het is ook in strijd met alle eerder met de Kamer gemaakte afspraken. Het is voorts een nogal ingrijpende wijziging, een kentering, want heel bewust is een aantal jaren geleden ingezet op het wegwerken van het enorme achterstallige onderhoud. Dat mocht niet meer voorkomen, want reparatie achteraf is veel en veel duurder. Nu lijkt het erop dat wij opnieuw in onze oude fout vervallen. Dat kan niet. Waarom is het met het oog op het stimuleren van werkgelegenheid en economie wel mogelijk om allerlei wegprojecten naar voren te halen, maar niet om eveneens arbeidsintensief onderhoudswerk te versnellen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer