Aquaduct in Van Harinxmakanaal

Onder het Van Harinxmakanaal bij Harlingen komt een aquaduct in het tracé van de N31. De huidige Koningsbrug over het kanaal blijft echter gehandhaafd. Dat hebben Rijkswaterstaat, provincie Friesland en gemeente Harlingen bekendgemaakt.

De (vierbaans) N31 wordt over bijna twee kilometer lengte verdiept aangelegd, grotendeels op het bestaande tracé. De weg komt op een diepte van ongeveer 4,70 meter onder het maaiveld. Onderdeel van de verdiepte ligging is het aquaduct. De bestaande op- en afritten in Harlingen worden samengevoegd tot één centrale aansluiting, een zogenoemde ‘Haarlemmermeer’-oplossing, die gerealiseerd wordt ter hoogte van het gebied Spaansen/Perseverantia. De centrale aansluiting sluit aan op een nieuw aan te leggen verbinding, die tussen de huidige Stationsweg en de Grensweg, parallel aan het spoor, gaat lopen. De huidige Koningsbrug blijft gehandhaafd voor lokaal en langzaam verkeer. Met de realisatie van de traverse N31 Harlingen is het totale tracé tussen Zurich en Leeuwarden dubbelbaans uitgevoerd. De projectkosten voor deze voorkeursoplossing zijn geraamd op 140 miljoen euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aquaduct in Van Harinxmakanaal | Schuttevaer.nl

Aquaduct in Van Harinxmakanaal

Onder het Van Harinxmakanaal bij Harlingen komt een aquaduct in het tracé van de N31. De huidige Koningsbrug over het kanaal blijft echter gehandhaafd. Dat hebben Rijkswaterstaat, provincie Friesland en gemeente Harlingen bekendgemaakt.

De (vierbaans) N31 wordt over bijna twee kilometer lengte verdiept aangelegd, grotendeels op het bestaande tracé. De weg komt op een diepte van ongeveer 4,70 meter onder het maaiveld. Onderdeel van de verdiepte ligging is het aquaduct. De bestaande op- en afritten in Harlingen worden samengevoegd tot één centrale aansluiting, een zogenoemde ‘Haarlemmermeer’-oplossing, die gerealiseerd wordt ter hoogte van het gebied Spaansen/Perseverantia. De centrale aansluiting sluit aan op een nieuw aan te leggen verbinding, die tussen de huidige Stationsweg en de Grensweg, parallel aan het spoor, gaat lopen. De huidige Koningsbrug blijft gehandhaafd voor lokaal en langzaam verkeer. Met de realisatie van de traverse N31 Harlingen is het totale tracé tussen Zurich en Leeuwarden dubbelbaans uitgevoerd. De projectkosten voor deze voorkeursoplossing zijn geraamd op 140 miljoen euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer