Redelijkheid
‘We zijn samen aan de slag gegaan op het gebied van de tankvaart en hebben alles uitgezocht en aangepakt. De techniek, risico’s noem maar op. Uiteindelijk hebben we vanuit de scheepvaart zelf alles verder kunnen professionaliseren en scheepsverzekeringen echt naar een hoger niveau kunnen tillen.’ Deen zit inmiddels in de raad van advies van EOC
‘Wat mij vooral aanspreekt bij EOC is dat het in mijn ogen de enige verzekeringsmaatschappij is waar het menselijke aspect nog echt telt. Redelijkheid en billijkheid. Er wordt uitgebreid gekeken naar de omstandigheden. Als je een zware aanvaring hebt geeft dat een flinke tik aan een varende ondernemer en zijn familie. Niet alleen zijn schip is geraakt. Het is z’n business, z’n alles. Dan heb je een verzekeraar nodig die jou een steuntje in de rug geeft en zegt dat het goed komt.’
Menselijke aspect
Bij EOC bel je dan een nummer dat 24/7 bereikbaar is, en wordt er gelijk gehandeld. Dat is wat mensen willen in zo’n situatie. En omdat meer dan 50 procent van de medewerkers van EOC zelf uit de binnenvaart komt, begrijpen ze het menselijke aspect en de impact in deze situaties als geen ander.
De vijf tankers van Deen Shipping zijn verzekerd via EOC. Toch kiezen andere tankvaarders er vaak voor hun schepen via de beurs te verzekeren. Prijs en onafhankelijke experts spelen in die keuze vaak een rol, schetst hij.
Maar het idee dat de experts van EOC ‘moeilijker doen bij schades dan onafhankelijke experts’ verwijst Deen meteen naar het rijk der fabelen. ‘Bij de experts van EOC is recht recht en krom krom. Daar wordt zeker niet in het voordeel van verzekeraars gehandeld.
Het grote voordeel van EOC is de zelfstandigheid. ‘Beursmakelaars zijn in veel gevallen financieel minder krachtig dan EOC, dat een fors eigen vermogen heeft. EOC kan heel veel zelf doen. Daar hebben ze ook helemaal geen toestemming van onderverzekeraars nodig.
Maar stel dat er een echte grote schade van een miljoen is. EOC zegt dan tegen de verzekerde: Ga jij maar naar de werf, ga maar beginnen met repareren. Wij staan borg. EOC betaalt ook een voorschot aan die werf als deze ijzer moet kopen.
Zit je bij een beursmakelaar, dan gebeurt dat niet. Die gaat dat niet zelf voorschieten. Die moet eerst naar zijn onderverzekeraars. Is het goed dat we dat schip gaan repareren? Nou, dan moet er eerst vaak naar de schuldvraag gezocht worden. Dat kan wel eventjes duren.’
Deen Shipping
Deen Shipping is al ruim 35 jaar actief op de Europese binnenwateren met haar tankschepen. Deen Shipping heeft een moderne en innovatieve vloot, met als paradepaardje de MTS Argonon, het eerste LNG aangedreven binnenvaartschip in Europa.