De Belgische Van Assel uit Lovendegem stelt dat een besparing van 3 tot 5 liter brandstof per uur haalbaar is; afhankelijk van de vaarsnelheid, de bouw van het schip, geladen of leeg, weersomstandigheden en andere parameters. Een andere berekening komt uit op een besparing op het brandstofverbruik van 7 tot 10%.
De prijs van het additief bedraagt 35 euro per liter en één liter is voldoende om 3000 liter dieselolie te ‘verbeteren’. Met een minimaal rendement van 7% en rekening houdend met een gasolieprijs van 0,42 euro per liter, levert dat op 1000 liter een besparing op van 29,4 euro. Maar om de reële besparing te kennen, moet van dit bedrag nog de prijs van het product worden afgetrokken: 10,50 euro. Eindresultaat: 19,40, ofwel een brandstoffactuur die 4,6% lager ligt.
Daarnaast stelt Greener Shipping dat de brandstofverbeteraar leidt tot minder uitstoot van roet, NOx, CO en CO2.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?