‘Losverklaring werkt niet’

‘Ze staan te kijken of ik van Mars kom. De bedrijven waar we moeten lossen weten echt van niets. Die losverklaring werkt dus niet.’ Op de eindejaarsbijeenkomst van de CBOB bleek de losverklaring nog steeds voor grote verwarring te zorgen.

'Losverklaring werkt niet'

Volgens het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) is de ontvanger of het losbedrijf verplicht een losverklaring op te maken. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor het vegen en innemen van de restlading en – als het waswater niet geloosd mag worden – voor de inname van het waswater. Waswater zonder losverklaring lozen is strafbaar. De ontvanger mag de schipper dus niet meer afschepen met restlading. In de theorie lijkt dat leuk omschreven, de schippers maken echter anders mee. ‘Je kunt bijscheppen en anders hoef je er niet meer te komen’, vertelde een schipper.
VerzaaktVolgens CBOB-medewerker Arthur Langstraat werd het CBOB platgebeld over de losverklaring. Volgens hem heeft verladersorganisatie EVO verzaakt de bedrijven op de hoogte te brengen van de losverklaring. ‘De bedrijven weten vaak van niets of willen niets doen. Daarom is afgesproken dat Rijkswaterstaat en de handhavingsdiensten tot 1 april een voorlichtende rol spelen. Ze doen dan dus eigenlijk het werk wat de EVO is vergeten. Daarna wordt er hard opgetreden. Vooral richting de ontvangers.’ (EvH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Losverklaring werkt niet’ | Schuttevaer.nl

‘Losverklaring werkt niet’

‘Ze staan te kijken of ik van Mars kom. De bedrijven waar we moeten lossen weten echt van niets. Die losverklaring werkt dus niet.’ Op de eindejaarsbijeenkomst van de CBOB bleek de losverklaring nog steeds voor grote verwarring te zorgen.

'Losverklaring werkt niet'

Volgens het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) is de ontvanger of het losbedrijf verplicht een losverklaring op te maken. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor het vegen en innemen van de restlading en – als het waswater niet geloosd mag worden – voor de inname van het waswater. Waswater zonder losverklaring lozen is strafbaar. De ontvanger mag de schipper dus niet meer afschepen met restlading. In de theorie lijkt dat leuk omschreven, de schippers maken echter anders mee. ‘Je kunt bijscheppen en anders hoef je er niet meer te komen’, vertelde een schipper.
VerzaaktVolgens CBOB-medewerker Arthur Langstraat werd het CBOB platgebeld over de losverklaring. Volgens hem heeft verladersorganisatie EVO verzaakt de bedrijven op de hoogte te brengen van de losverklaring. ‘De bedrijven weten vaak van niets of willen niets doen. Daarom is afgesproken dat Rijkswaterstaat en de handhavingsdiensten tot 1 april een voorlichtende rol spelen. Ze doen dan dus eigenlijk het werk wat de EVO is vergeten. Daarna wordt er hard opgetreden. Vooral richting de ontvangers.’ (EvH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer