Bevrachters in vechtmarkt zonder houvast

De bevrachtingswereld is meer dan ooit een vechtmarkt geworden, zonder vertrouwen en zonder houvast. Als gevolg van de crisis kampen de bevrachtingskantoren met sterk teruggelopen omzetten en snel afkalvende verdiensten. Bevrachters zijn unaniem somber over de toekomst. Ze rekenen niet op een snel herstel en verwachten dat er kantoren failliet zullen gaan.

Het verladende bedrijfsleven heeft de economische malaise massaal aangegrepen om de vervoerprijzen te drukken, stellen de bevrachters, die overigens niet open willen reageren in de krant. ‘De contracten voor de grotere volumes zijn inmiddels allemaal opengebroken en dan praat je over tachtig tot negentig procent van het werk’, zegt een bevrachter. ‘In de energie en staal is zelfs alles opengebroken en herzien. De prijzen zijn veertig tot vijftig procent gedaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Bullshit, de bevrachters… CORRECTIE, de zakkenvullers spelen gewoon een spelletje het gevolg hiervan schippers die hun baan en/of schip kwijtraken.
    Vracht is er meer dan ZAT en dat zal altijd zo blijven. alleen krijg je dr gewoon geen geld voor dr is iets niet pluis in dat bevrachterswereldje 😉

    Geplaatst door: M op
  • ER.IS.GEEN.EENHEID

    Geplaatst door: SCHIPPER op
  • Hallo Joop ik vind dat je harstikke gelijk heb iemand die vervoersgarantie bied moet dat ook naar de toekomst voor een normale prijs kunnen voortzetten en er dus ook inflatie bij rekenen je zou minimaal een kwartje erbij moeten hebben nu .
    maar zo zie je hoe het tij kan keren iedereen meet een grote mond over de vaste jongens lopen nu het hardst te piepen dat dit niet kan draaien.
    wij maken ons als binnenvaart in een half jaar tijd volkomen belachelijk en ze gaan ons denk ik ook de komende 5 jaar niet echt serieus nemen probeer dat imago maar weer eens op te vijzelen?
    ik wens je veel succes bij je contract onderhandelingen ondanks dat het er nu zo voor staat.

    Geplaatst door: alex op
  • belachelijk verhaal;als de “grote”bevrachtingskantoren alleen van de provisie zouden moeten bestaan was de prijs naar dillingen geen 3 euro maar behoorlijk meer.Dillingen betaalt namelijk aanmerkelijk meer.Nu er voor de 8 vaste schepen nieuwe contraktbesprekingen zijn sturen ze voor drie euro schepen die kant op.Hoe moeten wij dan een normaal contract afsluiten voor komend jaar?De collega,s die dit nu doen verklaarden onstwee jaar geleden nog voor gek dat we voor die contractvrachten nog bleven varen. Joop van dijke

    Geplaatst door: joop van dijke op
  • de bevrachters lopen wel te klagen ,maar waarom moet de ontvangers nog steeds het zelfde betalen als voorgaande jaren .simpel er blijft veel op de strijk stok hangen .dus bevrachters loop niet zo zielig te doen want de genen die hun zakken gevuld hebben de afgelopen maanden en nu nog dat zijn de bevrachters .als er iets niet klop dan is dat de bevrachtings wereld . dus ondernemer er ligt een wereld voor je open en ga zelf praten met verladers en ontvangers .en loop niet als een hondje achter een bevrachter aan en dan maar denken hoe hoger ik spring hoe beter ik het heb . maar de bal ligt ook bijde verladers en ontvangers die kunnen ook rechtstreeks met de binnenvaart praten . en contracten aan bieden .en dan houd iedereen er voldoende aan over en sluit je de bevrachters buiten . want het is een fijt het zijn zakkenrollers maar dan op afstand .

    Geplaatst door: f op
  • Hallo even over dat damco idee ik niet dat ze de vloot fatsoenlijk kunnen bemannen dus ergens stuit dat ook op forse problemen.verder een positief iets voer gister langs de ruhr en waar ik in huckingen nog 39 bakken kon tellen was in swelgern de hele lege bakkenvloot verdwenen.houd dat in dat we binnenkort weer losgaan of ???????
    zijn alle bakken naar de sloop.

    Geplaatst door: ALEX op
  • komt toch goed uit die slechte berichten ze willen toch een soort damco opzetten iedereen drijf er dadelijk af banken kopen en voor de bevrachting dadelijk mooie prijzen maken dus een zelfstandige blijf er niet meer over daar draait dadelijk op uit ik hoop dat ik het mis heb dat is mijn mening.

    Geplaatst door: schipper op
  • Op zich wel een mooi verhaaltje,maar ik denk dat de bevrachters flink hun zakken aan het vullen zijn.We moeten maar eens een aantal weken met z’n allen tegen de kant in september of zo.

    Geplaatst door: c op
  • Ik zie dit als stemming-makerij, om de vrachten kunstmatig laag te houden. De schippers hebben altijd kontrakten die makkelijk te annuleren zijn. Lijkt mij dat de bevrachters de kontrakten beter dichttimmeren met de verladers. We moeten leren NEE zeggen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Tja een mooi verhaal van de bevrachters.die bang zijn voor de verleders en denken dat hun relatie kapot gaat als ze nee zeggen tegen deze veel te lage vrachten die nu op de markt gelanceerd worden.dan was die relatie toch niet zo best dus.
    buitendat waren de vrachten niet echt veel te hoog maar werden we eens normaal betaalt voor het werk dat we verzetten.
    er mag tenslotte eind van het jaar wel winst gedraaid worden toch?
    verder zal het wel loslopen met de huurschepen die hebben het goed voorelkaar zolang het duurt.maar de prijzen die ze hebben zijn juist wel actueel omdat daar het bedrijf van draait.verder zijn wij als ondernemers even het spoor bijster lijkt het wel want om willens en wetens een reis van een buurman te pikken door onder zijn prijs door te gaan ja het is straks zelfs geen korstje brood meer he.
    word helaas meegezogen in de wereld die scheepvaart heet.
    had alleen niet verwacht dat we ons zo lieten inpakken door een hoop geldscheppers tussen ons en de klant.
    want die betaald heus wel hoor.
    want het product word ook niet ineens 70% goedkoper in de winkel.
    het zou goed zijn als de markt zijn werking deed en de banken verzochten om de sleutel in te leveren als ze deze bodemloze put niet meer willen bijfinancieren dan reguleerd de markt vanzelf een beetje.
    helaas zal ik misschien ook wel bij die groep vallen maar ja ondernemen is risico lopen!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: alex op
  • bevrachters alleen maar van de provicie waar halen jullie dat uit.
    bij de eene klant krijgen ze 5% bij de andere spreken ze een prijs af en trekt daar dan 25% af de bluts met de buil noemen ze dat.
    er is maar ééne klootzak en dat zijn wij ,ik inkl dat het voor te lage vrachten doet.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Bevrachters of schippers,het gaat overal het zelfde.
    Wie honger heeft wil eten en het liefst een goed belegde boterham maar een korstje is al beter als niets.
    Iedereen weet dat als je maar lang genoeg alleen een kortsje krijgt dat je doodgaat maar dat ga je van helemaal niet eten ook.

    Wat me wel opvalt is dat er en zegt dat er afgelopen jaren genoeg vlees op de botten is gekomen maar als ik een 10tje naar Thionville wilde hebben was ik gek want de prijs was al veel hoger dat ze zich konden veroorloven.
    Vreemd!?

    Geplaatst door: Jan op
  • Hadden ze maar voor een wettelijke toerbeurt moeten kiezen dan hadden we deze problemen niet gehad.Dan heb je met erkende bevrachters te maken en krijgt de binnenvaartondernemer wat de verlader betaald.

    Geplaatst door: vaarder op
  • Heren Particulier en BC, gelieve onderscheid te maken tussen verladers en bevrachters. Het is niet fair om mensen in nood tegen ’t zere been te stoten, en laten we eerlijk zijn: een bevrachter die het púúr van de provisie moet hebben zit in dezelfde schuit als menig (klagend) schipper. Bevrachters worden van werk voorzien door de verladers, dus dát zijn de boeven…

    Geplaatst door: Bas de Vries op
  • Inderdaad een lijst met rotte peren van bevrachters!!
    Dan valt die van werkendam ook is door de mand!!

    Geplaatst door: roos op
  • Juist BC helemaal mee eens. Iedereen wil zo veel mogelijk geld verdienen en de bevrachters natuurlijk ook, dus door de lading tegen dump prijzen aan te bieden en ook weg te krijgen verdienen ze NU veel geld! Maar ze zijn wel bezig een kuil voor zichzelf te graven. De verladers zijn ook niet gek en daarom proberen deze nu al om de echte prijzen naar beneden te krijgen.
    Ik heb het al eens gelezen maar nogmaals, het zou goed voor ons zijn om een lijst met serieuze bevrachters te hebben en de rotte peren zo te kunnen uitfilteren

    Geplaatst door: Particulier op
  • Er zal best en kern van waarheid in dit verhaal zitten, maar wat ik niet snap is dat als een bevrachter van alleen z`n provisie moet leven niet probeerd om wat bij de prijs op te krijgen in plaats van doorzoeken tot er wel iemand gevonden is die het tegen kostprijs doet. Zelf houdt de bevrachter dan ook minder over als die alleen van provisie leeft. Nu ontvangers er achter komen dat er voor zulke lage prijzen gevaren wordt worden de contracten opengebroken. Dat had je als bevrachter al moeten bedenken toen je maar goedkope schepen bleef zoeken in plaats van de prijzen op normale hoogte te houden. Ook schippers zijn hier medeschuldig aan want die bleven mekaar maar onder de prijs duiken.En de bevrachters maar lachen, hadden dan mooi een paar cent meer als alleen die 5%

    Geplaatst door: BC op
  • Mooi geschreven, dus wij moeten nog steeds denken dat de bevrachters voor 5% provisie werken? haha!!! grapje zeker?

    Geplaatst door: Paticulier op
  • En als wij dan die schepenpools op de rails krijgen vallen volgend jaar de overnamebedrijven als dominosteentjes om.

    Geplaatst door: C. de Vette op

Reageer

Bevrachters in vechtmarkt zonder houvast | Schuttevaer.nl

Bevrachters in vechtmarkt zonder houvast

De bevrachtingswereld is meer dan ooit een vechtmarkt geworden, zonder vertrouwen en zonder houvast. Als gevolg van de crisis kampen de bevrachtingskantoren met sterk teruggelopen omzetten en snel afkalvende verdiensten. Bevrachters zijn unaniem somber over de toekomst. Ze rekenen niet op een snel herstel en verwachten dat er kantoren failliet zullen gaan.

Het verladende bedrijfsleven heeft de economische malaise massaal aangegrepen om de vervoerprijzen te drukken, stellen de bevrachters, die overigens niet open willen reageren in de krant. ‘De contracten voor de grotere volumes zijn inmiddels allemaal opengebroken en dan praat je over tachtig tot negentig procent van het werk’, zegt een bevrachter. ‘In de energie en staal is zelfs alles opengebroken en herzien. De prijzen zijn veertig tot vijftig procent gedaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Bullshit, de bevrachters… CORRECTIE, de zakkenvullers spelen gewoon een spelletje het gevolg hiervan schippers die hun baan en/of schip kwijtraken.
    Vracht is er meer dan ZAT en dat zal altijd zo blijven. alleen krijg je dr gewoon geen geld voor dr is iets niet pluis in dat bevrachterswereldje 😉

    Geplaatst door: M op
  • ER.IS.GEEN.EENHEID

    Geplaatst door: SCHIPPER op
  • Hallo Joop ik vind dat je harstikke gelijk heb iemand die vervoersgarantie bied moet dat ook naar de toekomst voor een normale prijs kunnen voortzetten en er dus ook inflatie bij rekenen je zou minimaal een kwartje erbij moeten hebben nu .
    maar zo zie je hoe het tij kan keren iedereen meet een grote mond over de vaste jongens lopen nu het hardst te piepen dat dit niet kan draaien.
    wij maken ons als binnenvaart in een half jaar tijd volkomen belachelijk en ze gaan ons denk ik ook de komende 5 jaar niet echt serieus nemen probeer dat imago maar weer eens op te vijzelen?
    ik wens je veel succes bij je contract onderhandelingen ondanks dat het er nu zo voor staat.

    Geplaatst door: alex op
  • belachelijk verhaal;als de “grote”bevrachtingskantoren alleen van de provisie zouden moeten bestaan was de prijs naar dillingen geen 3 euro maar behoorlijk meer.Dillingen betaalt namelijk aanmerkelijk meer.Nu er voor de 8 vaste schepen nieuwe contraktbesprekingen zijn sturen ze voor drie euro schepen die kant op.Hoe moeten wij dan een normaal contract afsluiten voor komend jaar?De collega,s die dit nu doen verklaarden onstwee jaar geleden nog voor gek dat we voor die contractvrachten nog bleven varen. Joop van dijke

    Geplaatst door: joop van dijke op
  • de bevrachters lopen wel te klagen ,maar waarom moet de ontvangers nog steeds het zelfde betalen als voorgaande jaren .simpel er blijft veel op de strijk stok hangen .dus bevrachters loop niet zo zielig te doen want de genen die hun zakken gevuld hebben de afgelopen maanden en nu nog dat zijn de bevrachters .als er iets niet klop dan is dat de bevrachtings wereld . dus ondernemer er ligt een wereld voor je open en ga zelf praten met verladers en ontvangers .en loop niet als een hondje achter een bevrachter aan en dan maar denken hoe hoger ik spring hoe beter ik het heb . maar de bal ligt ook bijde verladers en ontvangers die kunnen ook rechtstreeks met de binnenvaart praten . en contracten aan bieden .en dan houd iedereen er voldoende aan over en sluit je de bevrachters buiten . want het is een fijt het zijn zakkenrollers maar dan op afstand .

    Geplaatst door: f op
  • Hallo even over dat damco idee ik niet dat ze de vloot fatsoenlijk kunnen bemannen dus ergens stuit dat ook op forse problemen.verder een positief iets voer gister langs de ruhr en waar ik in huckingen nog 39 bakken kon tellen was in swelgern de hele lege bakkenvloot verdwenen.houd dat in dat we binnenkort weer losgaan of ???????
    zijn alle bakken naar de sloop.

    Geplaatst door: ALEX op
  • komt toch goed uit die slechte berichten ze willen toch een soort damco opzetten iedereen drijf er dadelijk af banken kopen en voor de bevrachting dadelijk mooie prijzen maken dus een zelfstandige blijf er niet meer over daar draait dadelijk op uit ik hoop dat ik het mis heb dat is mijn mening.

    Geplaatst door: schipper op
  • Op zich wel een mooi verhaaltje,maar ik denk dat de bevrachters flink hun zakken aan het vullen zijn.We moeten maar eens een aantal weken met z’n allen tegen de kant in september of zo.

    Geplaatst door: c op
  • Ik zie dit als stemming-makerij, om de vrachten kunstmatig laag te houden. De schippers hebben altijd kontrakten die makkelijk te annuleren zijn. Lijkt mij dat de bevrachters de kontrakten beter dichttimmeren met de verladers. We moeten leren NEE zeggen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Tja een mooi verhaal van de bevrachters.die bang zijn voor de verleders en denken dat hun relatie kapot gaat als ze nee zeggen tegen deze veel te lage vrachten die nu op de markt gelanceerd worden.dan was die relatie toch niet zo best dus.
    buitendat waren de vrachten niet echt veel te hoog maar werden we eens normaal betaalt voor het werk dat we verzetten.
    er mag tenslotte eind van het jaar wel winst gedraaid worden toch?
    verder zal het wel loslopen met de huurschepen die hebben het goed voorelkaar zolang het duurt.maar de prijzen die ze hebben zijn juist wel actueel omdat daar het bedrijf van draait.verder zijn wij als ondernemers even het spoor bijster lijkt het wel want om willens en wetens een reis van een buurman te pikken door onder zijn prijs door te gaan ja het is straks zelfs geen korstje brood meer he.
    word helaas meegezogen in de wereld die scheepvaart heet.
    had alleen niet verwacht dat we ons zo lieten inpakken door een hoop geldscheppers tussen ons en de klant.
    want die betaald heus wel hoor.
    want het product word ook niet ineens 70% goedkoper in de winkel.
    het zou goed zijn als de markt zijn werking deed en de banken verzochten om de sleutel in te leveren als ze deze bodemloze put niet meer willen bijfinancieren dan reguleerd de markt vanzelf een beetje.
    helaas zal ik misschien ook wel bij die groep vallen maar ja ondernemen is risico lopen!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: alex op
  • bevrachters alleen maar van de provicie waar halen jullie dat uit.
    bij de eene klant krijgen ze 5% bij de andere spreken ze een prijs af en trekt daar dan 25% af de bluts met de buil noemen ze dat.
    er is maar ééne klootzak en dat zijn wij ,ik inkl dat het voor te lage vrachten doet.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Bevrachters of schippers,het gaat overal het zelfde.
    Wie honger heeft wil eten en het liefst een goed belegde boterham maar een korstje is al beter als niets.
    Iedereen weet dat als je maar lang genoeg alleen een kortsje krijgt dat je doodgaat maar dat ga je van helemaal niet eten ook.

    Wat me wel opvalt is dat er en zegt dat er afgelopen jaren genoeg vlees op de botten is gekomen maar als ik een 10tje naar Thionville wilde hebben was ik gek want de prijs was al veel hoger dat ze zich konden veroorloven.
    Vreemd!?

    Geplaatst door: Jan op
  • Hadden ze maar voor een wettelijke toerbeurt moeten kiezen dan hadden we deze problemen niet gehad.Dan heb je met erkende bevrachters te maken en krijgt de binnenvaartondernemer wat de verlader betaald.

    Geplaatst door: vaarder op
  • Heren Particulier en BC, gelieve onderscheid te maken tussen verladers en bevrachters. Het is niet fair om mensen in nood tegen ’t zere been te stoten, en laten we eerlijk zijn: een bevrachter die het púúr van de provisie moet hebben zit in dezelfde schuit als menig (klagend) schipper. Bevrachters worden van werk voorzien door de verladers, dus dát zijn de boeven…

    Geplaatst door: Bas de Vries op
  • Inderdaad een lijst met rotte peren van bevrachters!!
    Dan valt die van werkendam ook is door de mand!!

    Geplaatst door: roos op
  • Juist BC helemaal mee eens. Iedereen wil zo veel mogelijk geld verdienen en de bevrachters natuurlijk ook, dus door de lading tegen dump prijzen aan te bieden en ook weg te krijgen verdienen ze NU veel geld! Maar ze zijn wel bezig een kuil voor zichzelf te graven. De verladers zijn ook niet gek en daarom proberen deze nu al om de echte prijzen naar beneden te krijgen.
    Ik heb het al eens gelezen maar nogmaals, het zou goed voor ons zijn om een lijst met serieuze bevrachters te hebben en de rotte peren zo te kunnen uitfilteren

    Geplaatst door: Particulier op
  • Er zal best en kern van waarheid in dit verhaal zitten, maar wat ik niet snap is dat als een bevrachter van alleen z`n provisie moet leven niet probeerd om wat bij de prijs op te krijgen in plaats van doorzoeken tot er wel iemand gevonden is die het tegen kostprijs doet. Zelf houdt de bevrachter dan ook minder over als die alleen van provisie leeft. Nu ontvangers er achter komen dat er voor zulke lage prijzen gevaren wordt worden de contracten opengebroken. Dat had je als bevrachter al moeten bedenken toen je maar goedkope schepen bleef zoeken in plaats van de prijzen op normale hoogte te houden. Ook schippers zijn hier medeschuldig aan want die bleven mekaar maar onder de prijs duiken.En de bevrachters maar lachen, hadden dan mooi een paar cent meer als alleen die 5%

    Geplaatst door: BC op
  • Mooi geschreven, dus wij moeten nog steeds denken dat de bevrachters voor 5% provisie werken? haha!!! grapje zeker?

    Geplaatst door: Paticulier op
  • En als wij dan die schepenpools op de rails krijgen vallen volgend jaar de overnamebedrijven als dominosteentjes om.

    Geplaatst door: C. de Vette op

Reageer