Kaping Houthi-rebellen

Europese gasprijs omhoog na kaping car carrier op Rode Zee

De Europese gasprijs ging maandagochtend omhoog na de kaping van een car carrier op de Rode Zee door Houthi-rebellen uit Jemen. Door de kaping werden de zorgen aangewakkerd dat de oorlog tussen Hamas en Israël voor verstoringen van de internationale scheepvaart en brandstofleveringen uit het Midden-Oosten kan leiden.

Het gekaapte schip is de Galaxy Leader.
Het gekaapte schip is de Galaxy Leader. Foto Vesselfinder

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Op de Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs met 5 procent tot meer dan 47 euro per megawattuur. In de voorgaande vier handelsdagen daalde de gasprijs nog. Naast de kaping zorgen ook voorspellingen voor kouder weer voor een prijsopdrijvend effect.

De car carrier dat door de Houthi’s is gekaapt was op weg van Turkije naar India. Het gekaapte vaartuig zou de Galaxy Leader zijn, dat wordt gebruikt door een Japans bedrijf. Japan veroordeelde de kaping en heeft landen in de regio om hulp gevraagd.

Het vaartuig is naar verluidt eigendom van het bedrijf Ray Car Carriers op het eiland Man bij het Verenigd Koninkrijk. Dat zou een dochteronderneming zijn van een concern uit het Israëlische Tel Aviv, Ray Shipping.

Oorlog

Een woordvoerder van de rebellengroep meldde eerder zondag dat de Houthi’s alle schepen van Israël en Israëlische bedrijven, net als alle andere schepen die onder de Israëlische vlag varen, als doelwit beschouwen. In een bericht riepen de rebellen alle landen op hun burgers die werken op dit soort schepen, terug te trekken. Sinds het begin van de oorlog tussen Israël en Hamas zouden de Houthi-rebellen al aanvallen op Israël hebben uitgevoerd met drones en raketten. Als reactie daarop zette Israël extra raketboten in op de Rode Zee.

Op de energiemarkt was er kort na de uitbraak van de oorlog tussen Israël en Hamas angst dat bij escalatie van het conflict brandstofleveringen vanuit het Midden-Oosten verstoord konden raken. Zo varen veel tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit Qatar via de Rode Zee en het Suezkanaal naar Europa. Ook veel olietankers en vrachtschepen maken gebruik van die belangrijke handelsroute.

Mogelijk kunnen rederijen door de kaping uit voorzorg de Rode Zee gaan mijden. Daardoor zouden schepen moeten omvaren rond Afrika, waardoor reistijden veel langer worden en kosten stijgen.

Europese gasprijs omhoog na kaping car carrier op Rode Zee | Schuttevaer.nl
Kaping Houthi-rebellen

Europese gasprijs omhoog na kaping car carrier op Rode Zee

De Europese gasprijs ging maandagochtend omhoog na de kaping van een car carrier op de Rode Zee door Houthi-rebellen uit Jemen. Door de kaping werden de zorgen aangewakkerd dat de oorlog tussen Hamas en Israël voor verstoringen van de internationale scheepvaart en brandstofleveringen uit het Midden-Oosten kan leiden.

Het gekaapte schip is de Galaxy Leader.
Het gekaapte schip is de Galaxy Leader. Foto Vesselfinder

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Op de Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs met 5 procent tot meer dan 47 euro per megawattuur. In de voorgaande vier handelsdagen daalde de gasprijs nog. Naast de kaping zorgen ook voorspellingen voor kouder weer voor een prijsopdrijvend effect.

De car carrier dat door de Houthi’s is gekaapt was op weg van Turkije naar India. Het gekaapte vaartuig zou de Galaxy Leader zijn, dat wordt gebruikt door een Japans bedrijf. Japan veroordeelde de kaping en heeft landen in de regio om hulp gevraagd.

Het vaartuig is naar verluidt eigendom van het bedrijf Ray Car Carriers op het eiland Man bij het Verenigd Koninkrijk. Dat zou een dochteronderneming zijn van een concern uit het Israëlische Tel Aviv, Ray Shipping.

Oorlog

Een woordvoerder van de rebellengroep meldde eerder zondag dat de Houthi’s alle schepen van Israël en Israëlische bedrijven, net als alle andere schepen die onder de Israëlische vlag varen, als doelwit beschouwen. In een bericht riepen de rebellen alle landen op hun burgers die werken op dit soort schepen, terug te trekken. Sinds het begin van de oorlog tussen Israël en Hamas zouden de Houthi-rebellen al aanvallen op Israël hebben uitgevoerd met drones en raketten. Als reactie daarop zette Israël extra raketboten in op de Rode Zee.

Op de energiemarkt was er kort na de uitbraak van de oorlog tussen Israël en Hamas angst dat bij escalatie van het conflict brandstofleveringen vanuit het Midden-Oosten verstoord konden raken. Zo varen veel tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit Qatar via de Rode Zee en het Suezkanaal naar Europa. Ook veel olietankers en vrachtschepen maken gebruik van die belangrijke handelsroute.

Mogelijk kunnen rederijen door de kaping uit voorzorg de Rode Zee gaan mijden. Daardoor zouden schepen moeten omvaren rond Afrika, waardoor reistijden veel langer worden en kosten stijgen.