Tata was de initiatiefnemer en bracht de partijen samen. ‘In onze gesprekken met de verschillende binnenvaartcoöperaties zagen wij veel synergie’, zegt contract manager binnenvaart Daan Sabbé van Tata Steel Nederland. ‘Maar in de details zagen wij vaak een andere benadering. Wij zijn van mening dat duurzame oplossingen in de binnenvaartsector belang hebben bij uniformiteit en schaalvergroting. waarin wijzelf ook actief deelnemen.’
Ervaringen delen
De binnenvaartcoöperaties willen laten zien dat de samenwerking zich niet alleen beperkt tot de coöperaties zelf, maar zich verruimt tot binnenvaartketens. ‘Samenwerken waar het kan, concurreren waar het moet’, vertelt Ella Hofs-Visser, manager PR & Sustainability bij PTC namens de drie coöperaties. ‘Met verschillende scheepstypen, kleine en grote schepen, vormen wij de modaliteit binnenvaart, waarmee we als één collectief geheel antwoord moeten gaan geven op de uitdagingen van de reeds in gang gezette energietransitie.’
Waterstof en HVO
Binnen de projectsamenwerking wordt onder meer onderzocht hoe de coöperaties elkaar kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld bij deelname aan diverse kennisplatformen of op het gebied van wet- en regelgeving. Zo worden onder meer de mogelijkheden van waterstof besproken en ervaringen met biobrandstoffen, zoals HVO, uitgewisseld.
Want hoewel diverse motorfabrikanten positief zijn over het gebruik van HVO, zijn verzekeraars nog terughoudend. Zij willen extra waarborgen voordat hun verzekerde HVO mag gaan bunkeren. ‘Dit doet, naast de hogere prijs en negatieve publiciteit, de aarzeling bij binnenvaartondernemers toenemen om op HVO over te schakelen.’
Al druk bezig
De coöperaties zijn overigens al volop bezig met vlootverduurzaming. Zo maakte de NPRC in oktober bekend drie miljoen euro te gaan investeren. Ook de ‘GroenCommissie’ van de ELV volgt nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming.
Producten, methoden of technieken die kansrijk en haalbaar lijken voor de spitsenvaart worden onder de aandacht gebracht. Zoals krachtige batterijen, die tijdens de vaart worden opgeladen en generatoren voor de stroomvoorziening kunnen vervangen, het gebruik van warmtewisselaars die de verblijven verwarmen met restwarmte van de voortstuwingsmotor en de plaatsing van zonnepanelen. Ook worden al brandstoffen gebruikt als GTL of HVO en compenseert de ELV de CO2-uitstoot van de gezamenlijke transporten door aanplanting van bomen.
De PTC stelt zich eveneens ten doel de vloot verder te vergroenen. Verschillende leden varen al met Stage V-motoren of nabehandelingssystemen. De PTC begeleidt de schippers hierin, onder meer met de subsidieaanvraag. Ook betaalt de PTC de helft van de kosten van een Green Award-certificering.
Alle zeilen bijzetten
Directeur Khalid Tachi van het EICB is blij met het initiatief. ‘Er komt zoveel op de sector af. Hoe meer kennis we kunnen delen, des te meer bewustwording we gaan bereiken en perspectief voor de sector creëren. We zullen met elkaar alle zeilen moeten bijzetten om luchtvervuiling en klimaatverandering tegen te gaan. Dan is een projectsamenwerking als deze van grote toegevoegde waarde.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?