Onderzoek

Geen milieuwinst bij opheffing accijnsvrijstelling voor zeevaart

Het opheffen van de accijnsvrijstelling op brandstoffen voor de zeevaart heeft geen positieve gevolgen voor het milieu. Dat geldt ook wanneer de vrijstelling Europees gaat gelden, in plaats van alleen in Nederland. Zeeschepen wijken voor het bunkeren simpelweg uit naar havens buiten Europa. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van het Ministerie van Financiën.

Alleen een zeer hoge brandstofaccijns zou een positieve uitwerking kunnen hebben op het milieu. Als de accijns minstens tien keer hoger zou worden, dan pas zouden duurzame brandstoffen voor reders aantrekkelijk worden. Foto Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen milieuwinst bij opheffing accijnsvrijstelling voor zeevaart | Schuttevaer.nl
Onderzoek

Geen milieuwinst bij opheffing accijnsvrijstelling voor zeevaart

Het opheffen van de accijnsvrijstelling op brandstoffen voor de zeevaart heeft geen positieve gevolgen voor het milieu. Dat geldt ook wanneer de vrijstelling Europees gaat gelden, in plaats van alleen in Nederland. Zeeschepen wijken voor het bunkeren simpelweg uit naar havens buiten Europa. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van het Ministerie van Financiën.

Alleen een zeer hoge brandstofaccijns zou een positieve uitwerking kunnen hebben op het milieu. Als de accijns minstens tien keer hoger zou worden, dan pas zouden duurzame brandstoffen voor reders aantrekkelijk worden. Foto Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer