Royal Bodewes en Ferus Smit

Schepen opgeleverd, poort dicht: vakantie!

Royal Bodewes en Scheepswerf Ferus Smit hebben enkele dagen voordat de vakantie begon, respectievelijk de nieuwbouwschepen Scot Trader en Arklow Glen opgeleverd. Het is vrij ongebruikelijk dat twee schepen tegelijk over het Winschoterdiep en Eemskanaal naar Delfzijl worden gesleept.

De Scot Trader ter hoogte van de Groevesluizen onderweg naar Delfzijl.
De Scot Trader ter hoogte van de Groevesluizen onderweg naar Delfzijl. Foto Henk Zuur

Kort na elkaar vertrokken de sleepboten Waterpoort en Waterlelie met de Scot Trader (bouwnummer 754), die in Foxhol is gebouwd op de SPG-locatie van Royal Bodewes, en werd de bij Ferus Smit in Westerbroek gebouwde Arklow Glen (bouwnummer 455) aan de sleeptrossen van Gruno III en Gruno IV genomen. Ook het compenseren en beproeven van het nautisch instrumentarium in de buitenhaven van Delfzijl had kort na elkaar plaats.

De Arklow Glen koos vervolgens ligplaats aan de Handelskade Oost, terwijl de Scot Trader richting de Eems voer voor een eerste proefvaart en daarna afmeerde in de Eemshaven. De volgende ochtend kozen beide schepen zee voor de te technische proefvaarten.

Arklow

De Arklow Glen (IMO 9874090) komt met thuishaven Rotterdam onder Nederlandse vlag en is de tweede van een serie van vijf van het type FS 3000 GT-3 (bouwnummers 454 tot en met 458). Intussen staan de eerste secties van bouwnummer 456 Arklow Globe op de helling.

Scheepsgegevens Arklow Glen:

Lengte over alles van 87,40 meter
Breedte 14,99 meter
Holte 7,12 meter
2999 bt, 1692 nt
5150 dwt
Ruiminhoud 218.800 cft. (6230 m³)

De voortstuwingsinstallatie bestaat uit een 1600 kW MaK 6M25 hoofdmotor op een verstelbare schroef, die een snelheid levert van ruim 12 knopen. De bunkercapaciteit is 160 m³ MGO.

Met een interval van drie maanden volgen nog de Arklow Grace en Arklow Guard. Daarna begint de Groningse werf aan een nieuwe serie ijsklasse 1B Trollmax Traders 5100 (bouwnummers 463, 464, 466 en 473) voor de Zweedse rederij Erik Thun.

De Arklow Glen op de Eems voor de technische proefvaart. Foto Henk Zuur
De Arklow Glen op de Eems voor de technische proefvaart. Foto Henk Zuur

Scot Marine

De Scot Trader (IMO 9728784) is de voorlaatste van een serie Eco Traders 4800 die Bodewes bouwt voor de Britse Scotline Marine Holding in Romford. Met de bouw van het laatste schip wordt in het laatste kwartaal van dit jaar begonnen. Deze beide ijsklasse 1A Eco Traders zijn een vervolg op de vier tussen november 2018 en juli 2021 opgeleverde zusterschepen Scot Carrier, Scot Explorer, Scot Ranger en Scot Isles.

Scheepsgegevens Scot Trader

Totale lengte 89,98 meter
Breedte 15,20
Holte 6,60 meter
3457 gt
2201 nt
4800 dwt
Ruiminhoud 240.000 cft met een 100% ruimopening,
De containercapaciteit bedraagt 213 teu. In de machinekamer staat een ABC 8DZC van 1768kW, die een dienstsnelheid levert van 12 knopen.

Daags na de overdracht op 24 juli vertrok de Arklow Glen onder gezag van kapitein Robert Bijsterveld vanuit Delfzijl naar Brunsbüttel waar urea moest worden geladen voor Birkenhead aan de Britse westkust.

Scotline Marine kreeg de Scot Trader 25 juli opgeleverd. Zij verliet de Eemshaven onder gezag van kapitein Roberto Budacovi om koers te zetten naar Varberg aan de zuidwestkust van Zweden om steentjes te laden.

Voor het werfpersoneel van zowel Ferus Smit als Royal Bodewes kon de vakantie beginnen. De poorten aan het Winschoterdiep werden gesloten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen opgeleverd, poort dicht: vakantie! | Schuttevaer.nl
Royal Bodewes en Ferus Smit

Schepen opgeleverd, poort dicht: vakantie!

Royal Bodewes en Scheepswerf Ferus Smit hebben enkele dagen voordat de vakantie begon, respectievelijk de nieuwbouwschepen Scot Trader en Arklow Glen opgeleverd. Het is vrij ongebruikelijk dat twee schepen tegelijk over het Winschoterdiep en Eemskanaal naar Delfzijl worden gesleept.

De Scot Trader ter hoogte van de Groevesluizen onderweg naar Delfzijl.
De Scot Trader ter hoogte van de Groevesluizen onderweg naar Delfzijl. Foto Henk Zuur

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer