Dan werkt het zo

Als het werkt: bovenleidingschepen

Elektrisch aangedreven schepen zijn aan een heuse opmars begonnen. Maar er is weinig aandacht voor schepen die zich als tram of een trolleybus door het water bewegen. Een groot voordeel is natuurlijk dat geen opslag van energie aan boord nodig is en er gaat ook geen tijd verloren met bunkeren, opladen van batterijen verwisselen. Hoe staat het eigenlijk met bovenleidingschepen?

De bovenleiding van de Straussee-veerpont is nauwelijks te zien maar is er wel. Vanwege gevaar op een brekende bovenleiding zijn voor- en achterzijden van het schip overkluist met een extra dek. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: bovenleidingschepen | Schuttevaer.nl
Dan werkt het zo

Als het werkt: bovenleidingschepen

Elektrisch aangedreven schepen zijn aan een heuse opmars begonnen. Maar er is weinig aandacht voor schepen die zich als tram of een trolleybus door het water bewegen. Een groot voordeel is natuurlijk dat geen opslag van energie aan boord nodig is en er gaat ook geen tijd verloren met bunkeren, opladen van batterijen verwisselen. Hoe staat het eigenlijk met bovenleidingschepen?

De bovenleiding van de Straussee-veerpont is nauwelijks te zien maar is er wel. Vanwege gevaar op een brekende bovenleiding zijn voor- en achterzijden van het schip overkluist met een extra dek. Beeld Jeroen Bons

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer