Blue Amigo verzorgt sinds eind 2019 het veer tussen Rozenburg en Maassluis. Volgens het bedrijf zijn er toen afspraken met de provincie en het Verenfonds gemaakt om nieuwe schepen te laten bouwen. Corona en de oorlog in Oekraïne hadden volgens Blue Amigo zware impact op het financiële rendement van het veer.
‘Sinds medio 2021 hebben partijen de focus verlegd naar een alternatief om het veer rendabel te krijgen op de lange termijn. Partijen waren het erover eens dat de enige optie het volledig renoveren van de Staeldiep (bestaande schip) was en er tot de renovatie gevaren zou worden met de Blankenburg, die helaas eind 2022 ook is uitgevallen.’
Diverse alternatieve scenario’s
Vanaf dat moment zijn er door Blue Amigo diverse alternatieve scenario’s uitgewerkt. ‘Lange tijd heeft de provincie de indruk gewekt dat ook zij een alternatieve oplossing wenste en hebben wij vertrouwen gehad er met elkaar uit te komen. Vorige week heeft de Provincie aangegeven geen aanvullende subsidie te willen verstrekken, ondanks de eerder gemaakte afspraak om de problemen met elkaar op te lossen.’
AquaSwets Veren BV en AquaSwets VMR BV vallen onder de merknaam Blue Amigo. Het faillissement beperkt zich tot Aqua Swets Veren BV en Aqua Swets VMR BV en heeft alleen effect op het Veer Rozenburg-Maassluis en niet op de andere Blue Amigo diensten zoals de Waterbus.
Lees ook: