Provinciale Statenverkiezing

Niet in de verkiezingsprogramma’s, maar Brabantse politiek wil meer vervoer over water

De Provinciale Statenverkiezing op 15 maart staan in het teken van wonen en stikstof. Maar hoe kijken de partijen naar de binnenvaartsector? Schuttevaer duikt voor u in de verkiezingsprogramma’s en de kieswijzer. Deze keer: Noord-Brabant.

In de verkiezingsprogramma's gaat het niet veel over de binnenvaart. Foto ANP / beeldbewerking RvdB

Onderstaand overzicht is gebaseerd op de verkiezingsprogramma’s en de kieswijzer. In Noord-Brabant doen 20 partijen mee aan de Provinciale Statenverkiezing. Het overgrote deel heeft de binnenvaart echter niet opgenomen in zijn verkiezingsprogramma. Eén van de vragen in de StemWijzer van ProDemos gaat wél over de binnenvaart: ‘Noord-Brabant moet zorgen dat binnen de provincie meer goederen per schip kunnen worden vervoerd.

De antwoorden van de partijen op deze vraag zijn als leidraad genomen in onderstaand overzicht, waar mogelijk aangevuld met passages uit het programma.

VVD

Eens: ‘Snel en veilig door Brabant geldt ook voor goederen. Als logistiek knooppunt komen dagelijks tonnen aan goederen door Brabant heen. De provincie moet blijven investeren in verbindingen over weg, spoor en water om deze goederen in goede banen te leiden.’

Verder noemt de VVD in haar verkiezingsprogramma de verbreding van het Wilhelminakanaal als voorbeeld van investeren in die verbindingen over weg, spoor en water.

Forum voor Democratie

Oneens: ‘Goederenvervoer per schip is niet kostenefficiënter. Wij zijn voor het behoud van vervoer via vrachtwagens.’

In het verkiezingsprogramma van Forum voor Democratie gaat het niet over de binnenvaart.

CDA

Eens: ‘De provincie moet zorgen voor een goede infrastructuur voor vervoer per schip. Zo kunnen we het transport met vrachtwagens verminderen.’

In het verkiezingsprogramma van CDA in Noord-Brabant gaat het niet over de binnenvaart.

SP

Eens: ‘Beter voor milieu en ontlastend voor het wegverkeer.’

In het verkiezingsprogramma van SP in Noord-Brabant gaat het niet over de binnenvaart.

D66

Eens: ‘Alle duurzame vormen van vervoer moeten worden benut. Door vervoer over water wordt het wegennet ontlast. Vervoer over water moet dan wel op basis van schone bronnen zoals waterstof opgewekt met zonnestroom.’

In het verkiezingsprogramma van D66 gaat het niet over de binnenvaart.

GroenLinks

Eens: ‘GroenLinks heeft de voorkeur voor veilige, efficiënte vervoersopties: pijpleidingen, waterwegen en speciale goederenlijnen zoals de Betuwelijn. Dat betekent minder overlast en gevaar in dichtbevolkte gebieden en meer ruimte op het spoor voor reizigers.’

In het verkiezingsprogramma van GroenLinks gaat het niet over de binnenvaart.

PVV

Eens: ‘De provincie moet zorgen voor voldoende capaciteit en veiligheid van de vaarwegen om dit goederenvervoer per schip mogelijk te maken.’

In het verkiezingsprogramma van PVV gaat het niet over de binnenvaart.

Partij van de Arbeid (Pvda)

Eens: ‘Een beter gebruik van onze waterwegen kan ons wegennet en overvolle spoor ontlasten. De provincie moet er bij Rijkswaterstaat op aandringen dat scheepvaart een serieuzer alternatief kan worden.’

De PvdA noemt in haar verkiezingsprogramma ‘Een nieuwe balans in Brabant‘ walstroomplekken en groenere terminals als manier om de uitstoot van stikstofdioxide, fijnstof en andere schadelijke stoffen drastisch omlaag te krijgen.

50Plus

Eens: ‘Waar mogelijk zou goederentransport per schip zeker moeten worden ingezet. Transport per schip leidt tot minder rijdend vrachtverkeer, minder stilstaand autoverkeer en niet te vergeten minder lawaai en uitstoot.’

In het verkiezingsprogramma van 50Plus gaat het niet over de binnenvaart.

Partij voor de Dieren

Oneens: ‘Voor een duurzame economie moeten we minder consumeren. Rivieren moeten niet benut worden als “extra snelwegen”, met nog meer vervuiling en vermindering van de waterkwaliteit.’

In het verkiezingsprogramma ‘Je kunt nu nog kiezen‘ benoemt de partij dat men groene walstroompunten voor de binnenvaart wil bevorderen om zo de uitstoot te verminderen. Verder wil de Partij voor de Dieren dat er ‘voor de binnenvaart een einde komt aan varend ontgassen en lozen van afval.’

Lokaal Brabant

Eens: ‘Dit is in de basis een verantwoordelijkheid van het Rijk, omdat zij eigenaar en beheerder van de waterwegen zijn. De provincie heeft wel een faciliterende rol voor wat betreft de binnenhavens in Brabant.’

In het verkiezingsprogramma van Lokaal Brabant gaat het niet over de binnenvaart.

ChristenUnie-SGP

Eens: ‘CU-SGP wil het goederenvervoer zoveel mogelijk onderbrengen op het spoor en op vaarwegen. Ten behoeve van de binnenvaart dienen havens, vaarwegen en sluizen in goede staat gehouden te worden.’

Bovenstaande zinsnede staat uitgebreider in het verkiezingsprogramma ‘Ruimte voor Elkaar‘: ‘Het goederenvervoer wil de CU-SGP zoveel mogelijk onderbrengen op het spoor en op de vaarwegen. Ten behoeve van de binnenvaart dienen de havens, van Bergen op Zoom tot Cuijk en van Werkendam tot Helmond, vaarwegen als de Maas en de Zuid-Willemsvaart en alle sluizen voortdurend in goede staat te worden gehouden.’

Volt

Oneens: ‘Volt ziet op dit moment dat schepen vooral aangedreven zijn door fossiele brandstoffen en hebben daarmee een groot aandeel in de uitstoot. Volt ziet daarom voor nu geen oplossing hierin. Alleen als dit op een duurzame manier kan gebeuren in de toekomst is dit opgelost.’

In het verkiezingsprogramma van Volt gaat het niet over de binnenvaart.

Belang van Nederland (BVNL)

Eens: ‘Om de bereikbaarheid van Brabant op de weg op peil te houden, wil BVNL ook kijken naar alternatieve vervoersmogelijkheden. Vervoer per schip kan een hoop vrachtverkeer schelen. De kosten van investeringen in infrastructuur moeten zorgvuldig tegen de opbrengsten worden afgewogen.’

In het verkiezingsprogramma van BVNL gaat het niet over de binnenvaart.

BBB

Eens: ‘Het brengt een ontlasting voor ons wegennet met zich mee.’

In ‘De stem van en voor Noord-Brabant‘ stelt de BBB dat er gehandhaafd moet worden op varend ontgassen. ‘Samen met een aantal andere landen bereidt Nederland een verbod op ontgassen in de buitenlucht voor. Het ontgassen van schepen in meerdere gebieden in Noord-Brabant, zoals in de Waterpoort en het Hollandsch Diep wordt nu gedoogd. BBB Noord-Brabant wil dat hierop wordt gehandhaafd.’

Jezus Leeft

Heeft de StemWijzer van ProDemos niet ingevuld én heeft het in het verkiezingsprogramma niet over de binnenvaart.

AWP

Eens: ‘Wel met duurzame schepen.’

In het verkiezingsprogramma van AWP gaat het niet over de binnenvaart.

Alliantie

Eens: ‘Dat is een heel belangrijke opgave. Dat moet geschieden in samenspraak met Rijkswaterstaat’

In het verkiezingsprogramma van Alliantie gaat het niet over de binnenvaart.

Ouderen Appèl-Hart voor Brabant

Eens: ‘Volledig mee eens. Het ontlast onze verkeerswegen en draagt bij tot vermindering van luchtverontreiniging.’

In het verkiezingsprogramma van Ouderen Appèl-Hart voor Brabant gaat het niet over de binnenvaart.

JA21

Geen van beide: ‘Voor ons Brabant heeft JA21 een ambitieuze visie. Van vliegverkeer tot het spoor, vervoer over het water en reizen met de auto. JA21 kijkt naar het totaalplaatje voor Brabant. Het vervoeren van goederen per schip faciliteren we, maar krijgt geen onnodige voorkeursbehandeling.’

Het moet echt anders‘, luidt het verkiezingsprogramma van JA21. Hierin stelt de partij dat het ‘Kanaal van Tilburg’ verdiept moet worden, beter bekend als het Wilhelminakanaal.

Lees ook:

Zuid-Hollandse politiek voor spitsuursluitingen

Miljoenennota 2023: 592 miljoen naar onderhoud en vernieuwing vaarwegen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Niet in de verkiezingsprogramma’s, maar Brabantse politiek wil meer vervoer over water | Schuttevaer.nl
Provinciale Statenverkiezing

Niet in de verkiezingsprogramma’s, maar Brabantse politiek wil meer vervoer over water

De Provinciale Statenverkiezing op 15 maart staan in het teken van wonen en stikstof. Maar hoe kijken de partijen naar de binnenvaartsector? Schuttevaer duikt voor u in de verkiezingsprogramma’s en de kieswijzer. Deze keer: Noord-Brabant.

In de verkiezingsprogramma's gaat het niet veel over de binnenvaart. Foto ANP / beeldbewerking RvdB

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer