Duitse garnalenvissers beklagen zich over dure brandstof

Ook Duitse garnalenvissers hebben zich laten horen vanwege de hoge gasolieprijs. Zo liet onlangs in de haven van Büsum een vloot van 40 kotters de scheepshoorn minutenlang schallen.

De SD-7 Delphin probeerde het in 2020 al eens enkele weken vanuit Scheveningen. (Foto W.M. den Heijer)
De SD-7 Delphin probeerde het in 2020 al eens enkele weken vanuit Scheveningen. (Foto W.M. den Heijer)

De prijzen voor garnalen zijn momenteel weliswaar hoger dan vorig jaar, maar toen was de gasolie veel goedkoper. Recentelijk werden vangsten verkocht voor dik zeven euro per kilo. ‘Dat zijn prachtige prijzen als je ook nog wat weet te vangen’, zegt Sascha Krämer. Hij is schipper-eigenaar van de SD-7 Delphin. Zijn thuishaven is Büsum. Krämer maakt zich zorgen over het voortbestaan van zijn bedrijf.

‘De vangsten schommelen. Dat zijn we wel gewend, maar ons grootste probleem is naar zee te gaan met een capabele bemanning. En dan te bedenken dat we slechts met z’n tweeën varen. Jongeren zijn er nauwelijks nog voor te porren. Je hoort het overal.’

Lees ook:

Record: vissers halen 756 ton zwerfafval uit zee

Extreem lage aanvoer Noordzeevis

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duitse garnalenvissers beklagen zich over dure brandstof | Schuttevaer.nl

Duitse garnalenvissers beklagen zich over dure brandstof

Ook Duitse garnalenvissers hebben zich laten horen vanwege de hoge gasolieprijs. Zo liet onlangs in de haven van Büsum een vloot van 40 kotters de scheepshoorn minutenlang schallen.

De SD-7 Delphin probeerde het in 2020 al eens enkele weken vanuit Scheveningen. (Foto W.M. den Heijer)
De SD-7 Delphin probeerde het in 2020 al eens enkele weken vanuit Scheveningen. (Foto W.M. den Heijer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer