Veel aanvaringen binnenvaart door matig vakmanschap en slechte taalbeheersing

Bijna alle aanvaringen in de binnenvaart zijn terug te voeren op gebrekkige communicatie en matig vakmanschap. Daarom moet er zo snel mogelijk een nautische taal worden ingevoerd en dient bemanning beter te worden opgeleid. Ook moet er veel meer aandacht zijn voor periodieke bijscholing. Dat zijn twee aanbevelingen uit een onderzoek van Intergo in opdracht van Europese binnenvaartbrancheorganisaties verenigd in het IWT-Platform.

Ook stress en afleiding door de televisie of social media in de stuurhut spelen vaak een rol bij ongelukken. Volgens 94% van de ondervraagden zijn beperkte vaardigheden aan boord een belangrijke oorzaak van ongevallen, waarbij vooral het gebrek aan ervaring en vakmanschap van nieuwe schippers wordt genoemd.

‘Er zijn uiteenlopende voorkeuren voor aanvaardbare doorvaarthoogten boven het schip of ruimte onder de kiel. In tegenstelling tot andere transportsectoren is er geen periodieke bijscholing van technische en niet-technische vaardigheden’, staat in het rapport.

IVR is ook betrokken bij het onderzoek. Na de publicatie van het rapport van fase 2a eerder in november 2021 zijn nu de resultaten en aanbevelingen van fase 2b gepubliceerd.

Stuurhuis er af na brugaanvaring Mettingen (Foto Polizei Duisburg)
Stuurhuis er af na brugaanvaring Mettingen (Foto Polizei Duisburg)

Het aantal ongevallen en schadeclaims in de binnenvaart zijn sinds 2014 elk jaar gestegen en ook de hoogte van de schadeclaims loopt op. Een extra motivatie voor het onderzoek werd uitgesproken door Paul Goris, voorzitter van het IWT Platform: ‘De binnenvaartsector staat aan de vooravond van een grote transitie op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Dit vereist verdere ontwikkeling van normen en bepaalde veiligheidseisen.’

Stuurman beter opleiden

Intergo concludeert verder dat de stuurman in veel gevallen niet geschikt is om een schip te sturen. Daarom doet Intergo de aanbeveling om de positie van stuurman tegen het licht te houden. ‘Wat zijn de minimale eisen van informatie en automatisering die voor een dergelijke positie nodig zijn, inclusief routeplanning.

Uit de enquête blijkt dat de overgrote meerderheid van de respondenten – 96% – van mening is dat gebrekkige of slechte schip-schip-communicatie met andere vaarweggebruikers een belangrijke oorzaak is van vaarwegongevallen. Met name het gebrek aan nautische taal met standaarduitdrukkingen speelt een grote rol bij ongevallen in de steeds internationaler wordende binnenvaart.

Stress en druk binnenvaart

Er ligt volgens het rapport veel op het bordje van de binnenvaartschippers: planning, situatie op terminals, administratieve processen en reisvoorbereiding kunnen een hoge operationele druk veroorzaken, waardoor de werkdruk, afleiding en mogelijk vermoeidheid toeneemt.

Schippers hebben weinig power in de keten en de druk bij vertragingen of gewijzigde plannen kan leiden tot onbedoelde concessies aan operationele risico’s, waaronder veiligheid zoals een goede reisplanning, varen onder lastige omstandigheden of suboptimale werk-rustregelingen.

Volgens de ondervraagden speelt beperkte bekendheid met vaargebied en infrastructuur ook in ruim 90% van de aanvaringen een rol. Ook wordt druk gevoeld om met slecht weer toch te moeten varen.

Vaarweginformatie gebrekkig

Daarnaast ondervinden schippers moeilijkheden om gemakkelijk toegang te krijgen tot betrouwbare informatie, zoals actuele waterstanden.

Lees ook:

Intergo: ‘Stuurhuizen binnenvaart zijn onveilig ingericht’

Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Weer een vreemd onderzoek van Integro, waar wordt werkelijk onderzocht? Jarenlang lees ik het tegenovergestelde bij mijn verzekering EOC, er worden minder ongelukken veroorzaakt. Omdat het veelal particulieren zijn die aangesloten zijn? Laat ze dan man en paard noemen waar het echt mis gaat, wij zien het gebeuren. Dezelfde rederijen, van tankers, van passagiersschepen maken er een bende van. Waarom geen sancties? Iedereen komt er mee weg. Door een stuw varen normaal? Maar het gebeurt, en de belastingbetaler draait op voor de kosten. Een aanvaring door onkunde op de Westerschelde, waar net zo goed een paar honderd mensen bij zouden kunnen verdrinken heeft geen consequenties, zelfs de minister heeft de aanbevelingen naast zich neer gelegd. Wat een land.

    Geplaatst door: rienkabrahamse op
  • Van de drie rapporten van Intergo is het laatste misschien nog het beste, maar heeft de binnenvaart met een ter zake niet deskundig bureau wel een externe organisatie nodig, om tot deze conclusies te komen? Naar mijn mening kan elke ervaren verzekeringsman, schipper en handhaver met een achtergrond in de binnenvaart (IL&T , RWS en KLPD) tot dezelfde conclusies komen. Ik roep al jaren dat het gebrek aan vakmanschap en een verkeerde mentaliteit aan de toename van het aantal incidenten ten grondslag liggen. Intergo benoemt de mentaliteitsfactor helemaal niet, zoals het bureau ook andere feiten niet benoemt. Is het vaak ook niet zo in alle transportsectoren dat het just-in-time-delivery principe uiteindelijk op het bordje van de transporteur wordt gelegd? Omdat bijvoorbeeld iemand in Australië op een container met onderdelen zit te wachten, omdat hij nog geen schroefje op de plank heeft liggen, moet een zeeboot op vol vermogen door een zware storm, want er wordt op hem gewacht. Vertraagd deze kapitein zijn snelheid, dan hangt binnen 15 minuten ‘de wal’ aan de lijn met de vraag, waar hij mee bezig is. Kapiteins op zee en binnenschippers hebben dikwijls niet meer de vrijheid te beslissen, wat goed is en wat niet. De wal doet dit voor hen…..! Intergo rept er niet over, zoals het bureau nog veel meer dingen niet beschrijft. Daarom zal ik t.z.t. na mijn eerste reactie “60 jarigen in de stuurhut een risico” een tweede artikel schrijven als atwoord op de 3 onderzoeksrapporten, voordat we als binnenvaart nog meer ‘deskundige’ bevindingen over ons uitgestort krijgen en iemand deze conclusies zonder na te denken in de praktijk wil gaan toepassen.

    Geplaatst door: ton quist op
  • Nog even het volgende: “Vaarweginformatie gebrekkig
    Daarnaast ondervinden schippers moeilijkheden om gemakkelijk toegang te krijgen tot betrouwbare informatie, zoals actuele waterstanden.”. Deze zin, is complete ONZIN.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Je kunt je afvragen of de opdrachtgevers van dit rapport, überhaupt nog weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb daar mijn twijfels over. Dat er van alles misgaat in de binnenvaart, weten we allemaal. Oplossingen zijn er echt wel, maar diegenen die daar denken over te moeten gaan, begrijpen er meestal zelf niets van. Verdere discussie heeft geen zin, zolang rapporten niet in onze eigen taal worden gepresenteerd is een inhoudelijke discussie zinloos.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Het lezen van dit soort rapporten is meestal geen pretje met heel veel onderzoekers jargon , Maar om het Nu in Engels aan te bieden ….. Ik kan redelijk Engels lezen . maar voor dit soort dingen moet ik alle zeilen bij zetten en dat lijkt mij toch niet de bedoeling .

    Geplaatst door: yska op
  • Intergo heeft onderzocht. Dan weet ik genoeg, lees de tekst, geen vakkennis aanwezig

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • De voertaal in de Binnenvaart is Duits, voorts laat de Schipper zich leven, als je niet op tijd vol bent, kan je er niet zijn, niet jou schuld.
    Ben je ergens niet bekend, kijk je eerst in de Vaarkaart of het een moeilijk traject is, zo ja blijf je liggen in het donker of de mist.
    Ook het varen bij teveel wind uit de verkeerde hoek neemt meer toe, wanneer ligt iemand nog verwaaid, bij windkracht 6 lag ik in Terneuzen verwaaid, ben er niet bekend en een dag later kom ik er ook wel.
    Voorts mag de overheid naar zichzelf kijken, een Matroos van School kan in de praktijk niets (Logisch, of het moet een Schipperszoon zijn) je mag hem niet als volwaardig lid van de bemanning mee laten tellen, mag je dit wel kan je het persoon zelf opleiden.

    Geplaatst door: j.hagens op
  • Ontwikkeling uit de plezier vaart kok is of ook matroos stuurman .
    Daardoor worden nu de particulieren aan banden gelegd .

    Geplaatst door: sietse op
  • Wat betreft de taal hebben we daar, vanuit de praktijk, een praktisch boekje en App voor gemaakt in ondertussen 7 talen.
    Het boekje en de App heet
    Riverspeak – het vertaalboekje voor de scheep- en pleziervaart.

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Dit is het gevolg dat matrozen nu voor kapitein spelen .
    Met dat weer als gevolg dat een matroos een matroos moet op leiden

    Geplaatst door: Rosa op

Reageer

Veel aanvaringen binnenvaart door matig vakmanschap en slechte taalbeheersing | Schuttevaer.nl

Veel aanvaringen binnenvaart door matig vakmanschap en slechte taalbeheersing

Bijna alle aanvaringen in de binnenvaart zijn terug te voeren op gebrekkige communicatie en matig vakmanschap. Daarom moet er zo snel mogelijk een nautische taal worden ingevoerd en dient bemanning beter te worden opgeleid. Ook moet er veel meer aandacht zijn voor periodieke bijscholing. Dat zijn twee aanbevelingen uit een onderzoek van Intergo in opdracht van Europese binnenvaartbrancheorganisaties verenigd in het IWT-Platform.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer