Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Intergo: ‘Stuurhuizen binnenvaart zijn onveilig ingericht’

ROTTERDAM

Ongelukken in de binnenvaart zijn deels te wijten aan gebrek aan uniformiteit in de stuurhuizen, onjuiste plaatsing van bedieningsinstrumenten en een vals gevoel van veiligheid door geautomatiseerde hulpmiddelen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het tweede veiligheidsonderzoek van onderzoeksbureau Intergo in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

1 / 1
Er is te weinig bereikbaarheid, leesbaarheid en duidelijkheid in de stuurhut, aldus Intergo. (Archieffoto Schuttevaer)

Er is te weinig bereikbaarheid, leesbaarheid en duidelijkheid in de stuurhut, aldus Intergo. (Archieffoto Schuttevaer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (11)
  • Th. Steenbergen

    Wat mij betreft liggen de gevaren (ook, of misschien vooral) elders:
    1. Een bovenbouw van de stuurhut die permanent aan staalkabels als een last boven je hoofd hangt, vaak zonder borging. Overal vind je de tekst: verboden zich onder de last te bevinden. En dit vergeten we zomaar even, terwijl het toch echt een vergelijkbare situatie is.
    2. Bij gezakte bovenbouw sturen via het dakluik bij lage bruggen. Keurig ingebouwd in de stuurstoel (past precies), maar zonder mogelijkheid om fatsoenlijk te bukken of op het laatste moment (bij gevaar) alsnog weg te duiken. Daar maak ik me meer zorgen om als ik zo’n schip tref.

  • Nico Kralt

    Nogal gemakkelijk om de boodschapper de schuld te geven. Als je kijkt hoeveel geld Apple en Microsoft uitgeven aan de ontwikkeling van de gebruikersinterface van computers en smartphones etc. dan maak je mij niet wijs dat er niets te verbeteren valt aan de inrichting van apparatuur in de stuurhut.

  • estero

    Een rapport is net zo betrouwbaar als de mensen die hem schrijven.

  • Hens van Buren

    Het grootste probleem is, mijn inziens, dat bemanningsleden niet goed ingewerkt worden.
    Het vergt maanden om een schip goed te leren kennen. Wat ik ook hoor, is dat bemanningsleden na hun vrije tijd, vaak weer de helft vergeten zijn als ze terug komen aan boord. Het vergt dus tijd om mensen goed op te leiden. Vergeet niet dat de meeste bemanningsleden maar 22/24 weken aan boord zijn per jaar en bij rederijen soms ook nog van schip moeten wisselen. Van aflosschippers wordt verwacht dat ze in een paar uur tijd alles weten aan boord. Dit kan natuurlijk ook niet. Daar komt dan nog bij, dat we de laatste jaren zoveel apparatuur in de stuurhut hebben gesjouwd dat je, je af kan vragen of deze allemaal wel nodig zijn. Om je ogen niet teveel te verpesten, moet je op gepaste afstand van de radars af zitten. Om dan scheepsnamen te kunnen lezen in het kaartsysteem zit je weer te ver af. Als je schepen roept zonder naam, maar met hun positie, krijg je vaak geen antwoord meer, omdat 50% waarschijnlijk niet meer weet waar ze varen. Ook hebben we verschillende leveranciers van apparatuur, dus lang niet alles is hetzelfde. Ook de uitgebreide alarmeringssystemen kunnen voor grote afleiding zorgen. Dan komt daar in de tankvaart nog bij, dat alles tegenwoordig digitaal moet. Ook dat leid af onder het varen. Ik ga niet tegenspreken dat een betere indeling een veilige vaart kan betekenen, maar de grootste problematiek is toch echt dat we van alles eisen van bemanningsleden terwijl ze een veel te korte inwerkperiode hebben gehad. Altijd 24/7 en soms net een paar dagen aan boord in een soms onbekend vaarwater, leid meer tot ellende dan hoe een stuurhut is ingericht. Ik begrijp best dat de deskundige van Intergo weten hoe het wel moet. Zo ben ik, als 64 jarige, volgens de deskundige van Intergo een gevaar op de rivier. Ga ervan uit dat de deskundige van Intergo met 58 jaar met pensioen gaan. Je kan je als Intergo toch niet permitteren, dat je deskundige na hun 60 ste onzin gaan lopen uitkramen, omdat ze dan ook minder capabel zijn geworden.
    Wens iedereen een veilige vaart toe en als U mij tegenkomt, graag op gepaste afstand. Volgens de rapporten, ben ik tenslotte een gevaar op het water.

  • lieuweenjo

    Er komt steeds meer techniek aan boord en er is een verschil tussen een loods die aan boord komt zoals in de boven-rijn en alleen het traject zal varen, of dat je als afloskapitein alle werkzaamheden uit moet voeren.

  • S. de Leeuw van Weenen

    nou ik zou het is vragen aan de bovenrijnloodsen die varen met ieder schip dus dit nieuws slaat kant nog wal

  • J.Teunisse

    Problemen ontstaan als leken , onbekend met de materie zich met voor hun onbekende zaken , een rapport gaan schrijven voor een overheids instantie. Daar zit meer gevaar in. Helaas is dat tegenwoordig bij alle overheden gang van zaken. De rekening beland bij de belastingbetaler/ ondernemer.

  • azolla

    Nepnieuws, kwakzalverij begint buitengewone proporties aan te nemen.

  • J.J. Geluk

    Wat ook de veiligheid kan verbeteren is de tv in de stuurhut uitzetten.

  • scheepvaart1

    Dit gaat geld kosten. Dadelijk is het een cockpit i.p.v. een stuurhut…

  • Hans Theunisse

    Er zullen vast nuttige aanbevelingen bij zitten, maar de meeste zullen niets bijdragen aan de veiligheid!
    Gevolg:veel kosten weinig baten!
    Wat wel helpt is als iedereen de ware toedracht vermeld bij een ongeval/incident!
    Gr Hans

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook