Jaczon-kotters schakelen over op Belgische matten

De bemanning van de boomkorkotter OD-1 Maarten Jacob van rederij Jaczon uit Scheveningen is druk in de weer met de Belgische matten. Aan het Adriaan Maasplein in Scheveningen zijn de sumwings met de V-netten van boord gegaan en daarvoor zijn Belgische matten met rolsloffen in de plaats gekomen.

De zware tuigen met veel ijzerwerk van de OD-1 en H-225 hangen in de gieken. (Foto Bram Pronk)
De zware tuigen met veel ijzerwerk van de OD-1 en H-225 hangen in de gieken. (Foto Bram Pronk)

Deze matten zijn geproduceerd door Coöperatie Westvoorn uit Stellendam en in de vroege ochtend per as naar Scheveningen gekomen. Op 3 januari is de OD-1 onder bevel van de Urker schipper Jan de Boer en zijn Urker bemanningsleden Meindert Visser, Jan Markus en Jauwk Post, aangevuld met de Katwijkers Bas Varkevisser en Dirk Schaap voor het eerst met de matten naar zee gegaan.  Vissen op tong in de ‘rotzooi’, zegt schipper De Boer, want op de vlakke grond vang je ze niet met de matten.

Succesvol

De Engelse vlagkotter H-225 Northern Joy van Jaczon, die onder bevel staat van schipper Simon Ras uit Urk, lag kort voor de jaarwisseling langszij bij de OD-1 en heeft de Belgische matten inmiddels ook aan boord. De grote kotters van Jaczon, de SCH-63, TX-68, OD-1 en H-225, zijn nu allemaal uitgerust met matten. De TX-68 als eerste en die heeft er al enkele succesvolle reizen mee gemaakt, net als de SCH-63.

Lees ook:

Vriestrawler H-2200 worstelt zich naar buiten

Familie Baaij verkoopt Eurokotter TH-7 naar Engeland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Jaczon-kotters schakelen over op Belgische matten | Schuttevaer.nl

Jaczon-kotters schakelen over op Belgische matten

De bemanning van de boomkorkotter OD-1 Maarten Jacob van rederij Jaczon uit Scheveningen is druk in de weer met de Belgische matten. Aan het Adriaan Maasplein in Scheveningen zijn de sumwings met de V-netten van boord gegaan en daarvoor zijn Belgische matten met rolsloffen in de plaats gekomen.

De zware tuigen met veel ijzerwerk van de OD-1 en H-225 hangen in de gieken. (Foto Bram Pronk)
De zware tuigen met veel ijzerwerk van de OD-1 en H-225 hangen in de gieken. (Foto Bram Pronk)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer