Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Bijmengverplichting biobrandstof binnenvaart jaar uitgesteld

Den Haag

Nederland voert de CO2-reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart pas in 2023 in. Dat hebben minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) besloten. Eerder zou deze verplichting al in 2022 ingaan. De binnenvaartbranche, bunkeraars en verzekeraars hebben zwaar gelobbyd om in invoering uit te stellen. Met name schippersvereniging ASV heeft meerdere malen de problematiek van ‘vieze’ fame en het gevaar op vastlopende motoren aangekaart.

1 / 1
Bunkerstation

Bunkerstation

Volgens de bewindsvrouw is er nog te weinig bekend over de risico’s die het bijmengen van met name afgewerkte frituurolie (FAME) voor scheepsmotoren betekenen. Ook hebben de bunkeraars aangegeven dat er bunkertoerisme zou ontstaan door de prijsverschillen.

De afgelopen weken heeft BLN-Schuttevaer, samen met het CBRB en het IVR en ASV, bij het ministerie aangegeven dat het onderzoek naar biobrandstoffen zoals uitgevoerd door de NEN, nog onvoldoende duidelijkheid gaf of biobrandstof verplicht kon worden zonder risico’s met betrekking tot de veiligheid op het water.

Verzekeraar EOC en ASV hebben via een brandbrief in april al aandacht gevraagd voor de risico’s van fame. ‘De Nederlandse binnenvaart wordt hierdoor verplicht met brandstof te varen die niet alleen vervuilender is dan de huidige brandstof, maar bovendien zal zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties”, waarschuwende ASV-voorzitter Gerberdien le Sage en EOC-ledendirecteur Ton van Dongen, die de brief ondertekenden.

Nog steeds komen er bij het meldpunt biobrandstoffen meldingen binnen over bijgemengde brandstof, zo stelt BLN Schuttevaer. ‘Het is dus zaak om zo snel mogelijk die kwaliteit van biobrandstof vast te stellen die voor de binnenvaart bruikbaar is’ schrijft BLN Schuttevaer.

‘Naast overleg met het ministerie, hebben we ook gesproken met de brandstofleveranciers, producenten van biobrandstof en laboratoria. Inmiddels hebben we een goed beeld waar de knelpunten zitten en wat oplossingen zouden kunnen zijn. We gaan die met de verschillende partijen en het ministerie bespreken’, zegt directeur Rob Leussink van BLN Schuttevaer.nl

Later meer. (Rene Quist)

Reacties (4)
  • Stunteltje

    Ik ben niet verrast, het varend erfgoed wordt weer eens niet genoemd. Ook wij hebben aan de bel getrokken, omdat wij er nog meer dan degenen die het hele jaar door varen last van hebben. De historische vloot ligt ’s winters nagenoeg stil en in dat half jaar ontwikkelt zich door bacteriegroei vlokvorming in leidingen en filters. Vroeger kon je dat oplossen door geen blanke gasolie maar blanke GTL te bunkeren, maar in de voorlichting ontbreekt of niet ook blanke GTL met die prut zal worden bijgemengd.

  • Industrie6d6

    Ik zie dat het bericht aangepast is dus u mag mijn reactie verwijderen.

    M. Smitsman

  • Industrie6d6

    Het eerste wat BLN en CBRB hebben gedaan in dezen, was het ondertekenen van de Green Deal waardoor we bijna met deze ellende zaten opgescheept… Ware het niet dat de ASV op een dergelijk luidruchtige wijze aan de bel heeft getrokken dat men er niet omheen kon
    om toch wat te gaan doen met de zorgen die leefden omtrent het hele bijmeng verhaal. Samenvattend: Het is niet helemaal eerlijk om dit op het conto van BLN en CBRB te schrijven, want die zijn wat later in de race gekomen omdat ze niet konden achterblijven toen er steeds meer geluiden kwamen dat we hiermee onze nek in een strop zouden steken.

    M. Smitsman

  • C.J.J. le Sage

    Even voor de volledigheid ,u schrijft :De afgelopen weken heeft BLN-Schuttevaer, samen met het CBRB en het IVR, bij het ministerie aangegeven dat het onderzoek naar biobrandstoffen zoals uitgevoerd door de NEN, nog onvoldoende duidelijkheid gaf of biobrandstof verplicht kon worden zonder risico’s met betrekking tot de veiligheid op het water. Ook de Algemeene Schipper Vereeniging en de verzekeringsmaatschappij EOC heeft zich in gezet. Als de BLN en de CBRB dit niet hadden voorgesteld in de Green Deal hadden we heel wat minder problemen gehad. Hier laat ik het bij.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook