Bijmengverplichting biobrandstof binnenvaart jaar uitgesteld

Nederland voert de CO2-reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart pas in 2023 in. Dat hebben minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) besloten. Eerder zou deze verplichting al in 2022 ingaan. De binnenvaartbranche, bunkeraars en verzekeraars hebben zwaar gelobbyd om in invoering uit te stellen. Met name schippersvereniging ASV heeft meerdere malen de problematiek van ‘vieze’ fame en het gevaar op vastlopende motoren aangekaart.

Volgens de bewindsvrouw is er nog te weinig bekend over de risico’s die het bijmengen van met name afgewerkte frituurolie (FAME) voor scheepsmotoren betekenen. Ook hebben de bunkeraars aangegeven dat er bunkertoerisme zou ontstaan door de prijsverschillen.

De afgelopen weken heeft BLN-Schuttevaer, samen met het CBRB en het IVR en ASV, bij het ministerie aangegeven dat het onderzoek naar biobrandstoffen zoals uitgevoerd door de NEN, nog onvoldoende duidelijkheid gaf of biobrandstof verplicht kon worden zonder risico’s met betrekking tot de veiligheid op het water.

Verzekeraar EOC en ASV hebben via een brandbrief in april al aandacht gevraagd voor de risico’s van fame. ‘De Nederlandse binnenvaart wordt hierdoor verplicht met brandstof te varen die niet alleen vervuilender is dan de huidige brandstof, maar bovendien zal zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties”, waarschuwende ASV-voorzitter Gerberdien le Sage en EOC-ledendirecteur Ton van Dongen, die de brief ondertekenden.

Nog steeds komen er bij het meldpunt biobrandstoffen meldingen binnen over bijgemengde brandstof, zo stelt BLN Schuttevaer. ‘Het is dus zaak om zo snel mogelijk die kwaliteit van biobrandstof vast te stellen die voor de binnenvaart bruikbaar is’ schrijft BLN Schuttevaer.

‘Naast overleg met het ministerie, hebben we ook gesproken met de brandstofleveranciers, producenten van biobrandstof en laboratoria. Inmiddels hebben we een goed beeld waar de knelpunten zitten en wat oplossingen zouden kunnen zijn. We gaan die met de verschillende partijen en het ministerie bespreken’, zegt directeur Rob Leussink van BLN Schuttevaer.nl

Later meer.

Bijmengverplichting biobrandstof binnenvaart jaar uitgesteld | Schuttevaer.nl

Bijmengverplichting biobrandstof binnenvaart jaar uitgesteld

Nederland voert de CO2-reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart pas in 2023 in. Dat hebben minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) besloten. Eerder zou deze verplichting al in 2022 ingaan. De binnenvaartbranche, bunkeraars en verzekeraars hebben zwaar gelobbyd om in invoering uit te stellen. Met name schippersvereniging ASV heeft meerdere malen de problematiek van ‘vieze’ fame en het gevaar op vastlopende motoren aangekaart.

Volgens de bewindsvrouw is er nog te weinig bekend over de risico’s die het bijmengen van met name afgewerkte frituurolie (FAME) voor scheepsmotoren betekenen. Ook hebben de bunkeraars aangegeven dat er bunkertoerisme zou ontstaan door de prijsverschillen.

De afgelopen weken heeft BLN-Schuttevaer, samen met het CBRB en het IVR en ASV, bij het ministerie aangegeven dat het onderzoek naar biobrandstoffen zoals uitgevoerd door de NEN, nog onvoldoende duidelijkheid gaf of biobrandstof verplicht kon worden zonder risico’s met betrekking tot de veiligheid op het water.

Verzekeraar EOC en ASV hebben via een brandbrief in april al aandacht gevraagd voor de risico’s van fame. ‘De Nederlandse binnenvaart wordt hierdoor verplicht met brandstof te varen die niet alleen vervuilender is dan de huidige brandstof, maar bovendien zal zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties”, waarschuwende ASV-voorzitter Gerberdien le Sage en EOC-ledendirecteur Ton van Dongen, die de brief ondertekenden.

Nog steeds komen er bij het meldpunt biobrandstoffen meldingen binnen over bijgemengde brandstof, zo stelt BLN Schuttevaer. ‘Het is dus zaak om zo snel mogelijk die kwaliteit van biobrandstof vast te stellen die voor de binnenvaart bruikbaar is’ schrijft BLN Schuttevaer.

‘Naast overleg met het ministerie, hebben we ook gesproken met de brandstofleveranciers, producenten van biobrandstof en laboratoria. Inmiddels hebben we een goed beeld waar de knelpunten zitten en wat oplossingen zouden kunnen zijn. We gaan die met de verschillende partijen en het ministerie bespreken’, zegt directeur Rob Leussink van BLN Schuttevaer.nl

Later meer.