Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Bridgescout werkt aan integratie navigatiesystemen

VUGHT

‘We streven naar zoveel mogelijk nuttige data op het juiste moment op één display zonder dat het de schipper tot last is’, zegt Marinus van der Putte van Sensor Maritime in Vught. Het bedrijf timmert aan de weg met Bridgescout, een lasermeetsysteem dat waarschuwt voor te lage bruggen. ‘In de basis willen wij de mensen in de stuurhut beschermen, maar het systeem wordt zo doorontwikkeld dat de schipper er veel meer mee kan.’

1 / 3
De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)

De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • mscharisma

    Kijk ik naar de brug aanvaringen, zijn het meestal gevallen. Waarbij de schepen op zich laag genoeg waren. Maar waarschijnlijk door afleiding, hun stuurhut niet onderin hebben gezet.

  • alexia

    goede morgen wel goed apratuur maar er staat wel een stevige prijs tegen 15000 euro das even schrikken

  • Hens van Buren

    Niets tegen apparatuur maar één van de basis regels is toch gewoon dat je de kruiplijn van je schip weet. Tel daar 30 cm veiligheidsmarge bij en je weet toch waar je aan toe bent. Wat de laatste ongevallen betreft op de IJssel, als je het niet vertrouwd, is omvaren via Adam toch een veilige optie. Als je niet weet wat voor bruggen je krijgt en hoe hoog ze zijn, is thuis blijven de beste optie.

  • Seuter

    Ik denk aan de rubriek: “ALS het werkt, dan werkt het zo”.
    Ik bedoel maar te zeggen, gaan schippers zich hier weer helemaal op verlaten, zonder zelf nog na te denken?
    Overigens grappig dat schepen vroeger, en waarschijnlijk nog wel, onder een brug door gingen wat simpelweg niet paste. Eerst er voor laten drijven (je had dan al ballast in het ruim), had je 20cm te kort dan wist je dat het paste. Stukje achteruit terug varen, volaan vooruit en je hield 20 cm over. Doordat het water in het ruim naar achteren vliegt (massatraagheid), waardoor het schip extra zakt, en zuiging en squat
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Squat_(scheepvaart)
    Op deze manier vaak meegemaakt.
    Wordt wat lastiger met een 110-er met containers, omdat dan niet alleen het achterschip het probleem is, maar de hele lengte.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook