Bridgescout werkt aan integratie navigatiesystemen

‘We streven naar zoveel mogelijk nuttige data op het juiste moment op één display zonder dat het de schipper tot last is’, zegt Marinus van der Putte van Sensor Maritime in Vught. Het bedrijf timmert aan de weg met Bridgescout, een lasermeetsysteem dat waarschuwt voor te lage bruggen. ‘In de basis willen wij de mensen in de stuurhut beschermen, maar het systeem wordt zo doorontwikkeld dat de schipper er veel meer mee kan.’

De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)
De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)

Van der Putte is officieel ‘sales representative’ van Sensor Maritime, maar noemt zichzelf eerder manusje-van-alles. ‘We zijn een klein bedrijf, maar daardoor ook heel flexibel. Ik schakel met name tussen de schipper in de stuurhut en onze techneuten op de werkvloer.’

Installateurs

Sensor Maritime heeft als core business het ontwikkelen van innovatieve sensor oplossingen om de veiligheid in de binnenvaart te vergroten. Brughoogtedetectiesysteem Bridgescout wordt verkocht via dealers en geïnstalleerd door een extern netwerk van installateurs. Tot dit netwerk behoren onder meer Werkina Werkendam, Van Tiem Elektro, EMS B.V. en C-systems. ‘Zodra een nieuwbouwschip zich bij een van hen laat bedraden, leggen zij meteen een kabel voor een Bridgescout-systeem. Mocht de kapitein-eigenaar of reder het systeem op enig moment willen laten installeren, ligt de bedrading ter voorbereiding op de installatie al klaar’, legt Van der Putte uit.

Lasersensor 

Na installatie komt er altijd een engineer van Sensor Maritime aan boord om het systeem in bedrijf te  stellen en te kalibreren. Bridgescout-systemen worden voornamelijk geleverd aan rederij-schepen en nieuwbouwschepen. Bridgescout bestaat uit een laser sensor in een RVS-behuizing en GPS-antenne welke op of naast de stuurhut gemonteerd wordt en een display in de stuurhut. Door middel van een interne gyro maakt de laser altijd een scan rond de waterpaslijn, waardoor het systeem ongevoelig is voor de ligging van het schip. Ook wanneer een schip leeg is, met ballast in het achterschip. Bridgescout werkt op basis van een kaartsysteem met daarin alle bruggen op de Europese waterwegen.

Melding

Zodra het schip binnen 500 meter van een brug komt, licht het display op. Het display gaat van standby naar een blauwgroen scherm. ‘Dit zorgt voor alertheid en is totaal niet hinderlijk, zegt Van der Putte. ‘Het display wordt namelijk ook automatisch gedimd op basis van de hoeveelheid licht in de stuurhut en is ook handmatig in te stellen naar de wensen van de schipper.’

Geen overlast van allerlei piepjes en buzzers dus. ‘Je krijgt gewoon een melding: over een halve kilometer kom je bij deze brug.’ Komt het schip binnen 300 meter van de brug, begint de laser met scannen. Gaat alles goed, houdt het scherm zijn neutraal blauwgroene kleur. Dreigt het fout te gaan, kleurt het display rood en klinkt er naast een buzzer ook een gesproken alarm. Het alarm is er in verschillende talen, waaronder Nederlands, Engels en Duits.

De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)
De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)

Zo kan de schipper op tijd maatregelen nemen om een brugaanvaring te voorkomen. Maar wat is op tijd? ‘We gaan er niet van uit dat een schipper op hoge snelheid moet stoppen voor een brug. Maar die 300 meter is in de praktijk altijd ruim voldoende gebleken om de stuurhut te verstellen.’

Doorontwikkeld

Zo’n 75 schepen zijn momenteel uitgerust met het Bridgescout®-systeem. Sinds de introductie in 2017 is de techniek doorontwikkeld. ‘Bridgescout is ontstaan vanuit een vraag van een bevriende binnenvaartschipper. Feedback die wij krijgen, wordt doorgevoerd in onze oplossing.’

Zo is het display, oftewel de Sensor Maritime hub, intussen sterk verbeterd en heeft nu een iPad-formaat. Ook wordt goed gekeken naar de veiligheidsmarge die variabel in te stellen is. ‘In de basis stellen we deze in op 50 centimeter tussen de stuurhut en de onderzijde van de brug. Maar tankers in Noord-Duitsland varen bijvoorbeeld met een veel kleinere marge onder de lage bruggen door. Voor deze schepen stellen we de marge bijvoorbeeld in op 30 centimeter.’

Ook de complexe software wordt continu verbeterd. ‘Zo’n laser moet weten waar hij op meet. Vaart het? Is het een stilstaand object? Gaat het om een sluis of om een brug?’ De real time scan die door de laser wordt gemaakt is dan ook het “unique selling point” van het systeem.’

Die hoogwaardige techniek verklaart ook het prijskaartje van 14.750 euro. ‘Ondertussen is het systeem modulair opgebouwd en bieden we ook een basisversie voor ongeveer eenderde van de prijs, Bridgescout Basic. Op het display krijgt je dan een melding wanneer een brug nadert met de afstand en de tijd tot de brug.’

Synergie

Sensor Maritime werkt nu aan een versie waarin ook andere systemen worden geïntegreerd. Maurits van der Linde van Platform Zero Incidents zei onlangs in Studio Schuttevaer dat er langzamerhand zoveel techniek in de stuurhut is, dat het voor de roerganger moeilijk is overzicht te houden. Er zijn domweg te veel piepjes en lichtjes die zwaar kunnen afleiden. En dat kan leiden tot aanvaringen. Van der Putte: ‘Om daar iets aan te doen zijn wij juist op zoek naar samenwerkingen. Het integreren van systemen en informatie voor de schipper weergeven op één display. Dit leidde bijvoorbeeld al tot een samenwerking met Berg Maritieme Meetsystemen waarin hun diepgangssensoren gekoppeld worden aan onze Sensor Maritime hub. Ook is het mogelijk om ons systeem te koppelen aan de Black Box van Shipping Technology.’ Zo worden de Bridgescout-meldingen ook meegenomen in hun dashboard.

In de stuurhut bevindt zich de sensor maritime hub, die minimaal last geeft aan de schipper.
In de stuurhut bevindt zich de sensor maritime hub, die minimaal last geeft aan de schipper.

Nieuw product

Binnenkort komt Sensor Maritime met een nieuw product. Ook een idee van een bevriende schipper die al met Bridgescout vaart. ‘Het is een extra optie in ons Bridgescout-pakket. Hiermee wordt ook de hoogte van de stuurhut inclusief antennemast ten opzichte van de waterlijn weergegeven.

Investering

Over de prijs zegt Van der Putte: ‘Het hoeft maar één keer fout te gaan en je hebt een ton schade. En vergeet niet de indirecte schade. Los daarvan: het systeem houdt de mensen in de stuurhut veilig.’

Bekijk de aflevering van Studio Schuttevaer over de stijging in aanvaringen:

Lees ook:

Twee aanvaringen op een dag bij brug IJssel in Zutphen

Meer mensen verdronken in 2020, vooral meer ouderen

Bridgescout werkt aan integratie navigatiesystemen | Schuttevaer.nl

Bridgescout werkt aan integratie navigatiesystemen

‘We streven naar zoveel mogelijk nuttige data op het juiste moment op één display zonder dat het de schipper tot last is’, zegt Marinus van der Putte van Sensor Maritime in Vught. Het bedrijf timmert aan de weg met Bridgescout, een lasermeetsysteem dat waarschuwt voor te lage bruggen. ‘In de basis willen wij de mensen in de stuurhut beschermen, maar het systeem wordt zo doorontwikkeld dat de schipper er veel meer mee kan.’

De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)
De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)

Van der Putte is officieel ‘sales representative’ van Sensor Maritime, maar noemt zichzelf eerder manusje-van-alles. ‘We zijn een klein bedrijf, maar daardoor ook heel flexibel. Ik schakel met name tussen de schipper in de stuurhut en onze techneuten op de werkvloer.’

Installateurs

Sensor Maritime heeft als core business het ontwikkelen van innovatieve sensor oplossingen om de veiligheid in de binnenvaart te vergroten. Brughoogtedetectiesysteem Bridgescout wordt verkocht via dealers en geïnstalleerd door een extern netwerk van installateurs. Tot dit netwerk behoren onder meer Werkina Werkendam, Van Tiem Elektro, EMS B.V. en C-systems. ‘Zodra een nieuwbouwschip zich bij een van hen laat bedraden, leggen zij meteen een kabel voor een Bridgescout-systeem. Mocht de kapitein-eigenaar of reder het systeem op enig moment willen laten installeren, ligt de bedrading ter voorbereiding op de installatie al klaar’, legt Van der Putte uit.

Lasersensor 

Na installatie komt er altijd een engineer van Sensor Maritime aan boord om het systeem in bedrijf te  stellen en te kalibreren. Bridgescout-systemen worden voornamelijk geleverd aan rederij-schepen en nieuwbouwschepen. Bridgescout bestaat uit een laser sensor in een RVS-behuizing en GPS-antenne welke op of naast de stuurhut gemonteerd wordt en een display in de stuurhut. Door middel van een interne gyro maakt de laser altijd een scan rond de waterpaslijn, waardoor het systeem ongevoelig is voor de ligging van het schip. Ook wanneer een schip leeg is, met ballast in het achterschip. Bridgescout werkt op basis van een kaartsysteem met daarin alle bruggen op de Europese waterwegen.

Melding

Zodra het schip binnen 500 meter van een brug komt, licht het display op. Het display gaat van standby naar een blauwgroen scherm. ‘Dit zorgt voor alertheid en is totaal niet hinderlijk, zegt Van der Putte. ‘Het display wordt namelijk ook automatisch gedimd op basis van de hoeveelheid licht in de stuurhut en is ook handmatig in te stellen naar de wensen van de schipper.’

Geen overlast van allerlei piepjes en buzzers dus. ‘Je krijgt gewoon een melding: over een halve kilometer kom je bij deze brug.’ Komt het schip binnen 300 meter van de brug, begint de laser met scannen. Gaat alles goed, houdt het scherm zijn neutraal blauwgroene kleur. Dreigt het fout te gaan, kleurt het display rood en klinkt er naast een buzzer ook een gesproken alarm. Het alarm is er in verschillende talen, waaronder Nederlands, Engels en Duits.

De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)
De hub van Bridgescout heeft drie standen: neutraal als er geen brug aankomt, groenblauw als de stuurhut onder de brug door kan gaan en rood als een aanvaring dreigt. (Beeld Sensor Maritime)

Zo kan de schipper op tijd maatregelen nemen om een brugaanvaring te voorkomen. Maar wat is op tijd? ‘We gaan er niet van uit dat een schipper op hoge snelheid moet stoppen voor een brug. Maar die 300 meter is in de praktijk altijd ruim voldoende gebleken om de stuurhut te verstellen.’

Doorontwikkeld

Zo’n 75 schepen zijn momenteel uitgerust met het Bridgescout®-systeem. Sinds de introductie in 2017 is de techniek doorontwikkeld. ‘Bridgescout is ontstaan vanuit een vraag van een bevriende binnenvaartschipper. Feedback die wij krijgen, wordt doorgevoerd in onze oplossing.’

Zo is het display, oftewel de Sensor Maritime hub, intussen sterk verbeterd en heeft nu een iPad-formaat. Ook wordt goed gekeken naar de veiligheidsmarge die variabel in te stellen is. ‘In de basis stellen we deze in op 50 centimeter tussen de stuurhut en de onderzijde van de brug. Maar tankers in Noord-Duitsland varen bijvoorbeeld met een veel kleinere marge onder de lage bruggen door. Voor deze schepen stellen we de marge bijvoorbeeld in op 30 centimeter.’

Ook de complexe software wordt continu verbeterd. ‘Zo’n laser moet weten waar hij op meet. Vaart het? Is het een stilstaand object? Gaat het om een sluis of om een brug?’ De real time scan die door de laser wordt gemaakt is dan ook het “unique selling point” van het systeem.’

Die hoogwaardige techniek verklaart ook het prijskaartje van 14.750 euro. ‘Ondertussen is het systeem modulair opgebouwd en bieden we ook een basisversie voor ongeveer eenderde van de prijs, Bridgescout Basic. Op het display krijgt je dan een melding wanneer een brug nadert met de afstand en de tijd tot de brug.’

Synergie

Sensor Maritime werkt nu aan een versie waarin ook andere systemen worden geïntegreerd. Maurits van der Linde van Platform Zero Incidents zei onlangs in Studio Schuttevaer dat er langzamerhand zoveel techniek in de stuurhut is, dat het voor de roerganger moeilijk is overzicht te houden. Er zijn domweg te veel piepjes en lichtjes die zwaar kunnen afleiden. En dat kan leiden tot aanvaringen. Van der Putte: ‘Om daar iets aan te doen zijn wij juist op zoek naar samenwerkingen. Het integreren van systemen en informatie voor de schipper weergeven op één display. Dit leidde bijvoorbeeld al tot een samenwerking met Berg Maritieme Meetsystemen waarin hun diepgangssensoren gekoppeld worden aan onze Sensor Maritime hub. Ook is het mogelijk om ons systeem te koppelen aan de Black Box van Shipping Technology.’ Zo worden de Bridgescout-meldingen ook meegenomen in hun dashboard.

In de stuurhut bevindt zich de sensor maritime hub, die minimaal last geeft aan de schipper.
In de stuurhut bevindt zich de sensor maritime hub, die minimaal last geeft aan de schipper.

Nieuw product

Binnenkort komt Sensor Maritime met een nieuw product. Ook een idee van een bevriende schipper die al met Bridgescout vaart. ‘Het is een extra optie in ons Bridgescout-pakket. Hiermee wordt ook de hoogte van de stuurhut inclusief antennemast ten opzichte van de waterlijn weergegeven.

Investering

Over de prijs zegt Van der Putte: ‘Het hoeft maar één keer fout te gaan en je hebt een ton schade. En vergeet niet de indirecte schade. Los daarvan: het systeem houdt de mensen in de stuurhut veilig.’

Bekijk de aflevering van Studio Schuttevaer over de stijging in aanvaringen:

Lees ook:

Twee aanvaringen op een dag bij brug IJssel in Zutphen

Meer mensen verdronken in 2020, vooral meer ouderen