Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Twee aanvaringen op een dag bij brug IJssel in Zutphen

Zutphen

Een binnenvaartschip is donderdag tegen de brug over de IJssel in Zutphen gevaren. Daarbij is de stuurhut volledig vernield, ook verloor het schip een auto. Eerder die dag raakt een groot plezierjacht ook al de brug.

1 / 1
Een binnenvaartschip is donderdag tegen de brug over de IJssel in Zutphen gevaren.  Foto AS Media

Een binnenvaartschip is donderdag tegen de brug over de IJssel in Zutphen gevaren. Foto AS Media

Door het ongeval met het binnenvaartschip is het treinverkeer en wegverkeer enige tijd op de brug stilgelegd tot nadere inspectie van de brug. De bemanning van de RWS 80 heeft het drijvende gedeelte van de stuurhut versleept naar het Twentekanaal. De brandweer heeft zich ontfermd over de auto. ProRail en gemeente hebben inspecties uitgevoerd aan de brug.

Bij de aanvaring raakte niemand gewond. Scheepvaart kan op aanwijzingen van Rijkswaterstaat langs het incident.

Donderdagmorgen is een afvarend jacht in aanvaring gekomen met het vaste gedeelte van de verkeersbrug in Zutphen. De schipper van het jacht heeft vermoedelijk de hoogte van zijn jacht verkeerd ingeschat en toen hij dat besefte heeft hij geprobeerd te keren en daarbij de snelheid van de stroming van de rivier onderschat.

Daardoor kwam hij dwars te liggen in de rivier en kwam zijn stuurhut in aanraking met de verkeersbrug. Het jacht schuurde door de sterke stroming onder de verkeersbrug en spoorbrug door en maakte daarbij flinke slagzij.

De politie heeft met een rhib het beschadigde jacht naar de Noorderhaven in Zutphen gebracht. Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen bij de aanvaring. (René Quist & Sander Wels)

Reacties (6)
  • Ruut Louwers

    is die man die bovenop stond omgedeerd? hij leek tussen schip en brug te zitten.

  • Henri.Derksen

    Wat de jachtschipper betreft heb je gelijk, maar van een beroepsschipper mag je toch iets meer verwachten.

  • G.C. de Bruijn

    Sorry but d’nt blame the dummies.
    Enige vergevingsgezindheid is wellicht op zijn plaats nietwaar. ( AtoN)

  • Henri.Derksen

    Reisvoorbereiding is inderdaad een zwak punt bij nogal wat schippers.
    Niet alleen wordt NOS TxT P 720, 721 en 722 ondergewaardeerd,
    er staat nota bene op enkele kilometers afstand zelfs al een voorhoogteschaal met zeer grote letters aangekondigd langs de oever om verrassingen te voorkomen.
    De eigen doorvaarthoogtes kennen is toch wel het minste.
    Daarnaast heben veel schepen hun ankerwerk niet direct presenteerbaar, als opdraaien of motoruitval je schip ongewenst meememt.
    Zag laatst een passagiersschip met hangsloten op de ankerkettingen, proest.
    Een noodankerproef oefenen zou een verplicht praktijkexamen-onderdeel moeten zijn.
    De doorvaarthoogte digitaal weergeven, zoals de hefbrug over de oostsluis van Weurt in het Maas-W aal-Kanaal dat doet, zou ook een prima aanvulling kunnen zijn.
    En als laatste is een AtoN (=Aids to Navigation) op de AIS+ECDIS aan te bevelen.
    Bij wegverkeerstunnels wordt de hoogte van (veracht-)auto’s gemeten, en als die teveel is, wordt er een flink waarschuwingssignaal getoont en gehoord. Dat
    zou men op het water ook moeten invoeren, toch?
    En uiteraard een flinke boete, wie dan toch nog doorvaart + schade vergoeding.

  • ray Komduur

    Als inwoner van Zutphen zie ik het maar al te vaak, binnenvaartschepen die tegen de Oude Ijsselbrug varen. Meestal blijken het scippers te zijn die niet bekend zijn met de Ijssel, de laatste stoethaspel die zijn stuurhut verloor kwam uit Roemenie. Ik weet niet wat de keuze van de Nederlands schipper uit Dordrecht gisteren geweest is om met deze waterstanden zulke risico’s te nemen maar tegen dit soort malloten helpt niets, geen digitale waarschuwingssystemen enz….

  • G.C. de Bruijn

    Kennelijk nog nooit gehoord van of gezien op NOS Teletekst pagina 720 en volg-pagina’s.
    Jammer dat deze “site” (excuses voor het gebruik van dit woord) zo onderbelicht blijft . Waterstanden, afvoeren van rivieren, brughoogten belangrijke informatie om over na te denken alvorens “hopsakee” daar gaan we.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook