Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

CDA-Europarlementariër Tom Berendsen op bezoek bij binnenvaartschip Challenger

DORDRECHT

Europarlementariër Tom Berendsen (CDA) stapte dinsdag 20 juli aan boord bij de poedertanker Challenger (82 x 9 meter) van Rienk Abrahamse. Berendsen heeft binnenvaart in zijn portefeuille en wilde graag van schipper en CDA-lid Abrahamse horen wat beter kan in de sector. Abrahamse is al langer betrokken bij overleg over de maritieme plannen van de christen-democraten.

1 / 1
Tom Berendsen, Rienk Abrahamse en zoon Wouter in de stuurhut. (Foto Robin van den Bovenkamp)

Tom Berendsen, Rienk Abrahamse en zoon Wouter in de stuurhut. (Foto Robin van den Bovenkamp)

Abrahamse vaart samen met zijn stuurman, zoon Wouter en diens gezin. Zij nemen binnenkort het schip over, maar vader Rienk, die al 45 jaar op het water zit, blijft ook dan nog varen.

De bemanning van de Challenger ontving Europarlementariër Berendsen op de laadlocatie van Dyckerhoff Basal Betonmortel in Dordrecht en de reis ging vervolgens naar de zusterfirma van Dyckerhoff Basal in Rotterdam-Zuid.

Bij Dyckerhoff Basal Betonmortel wordt poeder geladen. (Foto Robin van den Bovenkamp)
Bij Dyckerhoff Basal Betonmortel wordt poeder geladen. (Foto Robin van den Bovenkamp)

Onderweg werd, onder het genot van koffie en Zeeuwse bolussen, uitgebreid gesproken over de algemene situatie in de binnenvaart en de praktijkervaringen van vader en zoon Abrahamse. ‘Ik vind het belangrijk om niet alleen op kantoor in Brussel te zitten en daar besluiten te nemen, maar ook echt aan boord te gaan bij de mensen’, zegt Berendsen. ‘In Brussel zijn we bezig met onderwerpen die de sector raken, dus ik ga graag met schippers in gesprek om te kijken waar ze tegenaan lopen. Wat kan er anders?’

Roef

De Challenger vaart met poederladingen door heel Nederland. Berendsen krijgt Rotterdam vanaf het water te zien en vaart onder de Willemsbrug, Erasmusbrug en de Van Brienenoordbrug door.

Wouter laat hem ook de roef van het schip zien, waar een kinderbedje centraal in de woonkamer staat voor zijn vier maanden oude dochtertje. Hij is de enige van de kinderen Abrahamse die is gaan varen. ‘Mijn vader blijft ook met ons meevaren. Zijn hart en ziel liggen echt op het water.’

Vrije markt

Vader en zoon zien tal van problemen in de sector die verbetering behoeven. Zo vinden ze het teleurstellend dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om een loodsplicht in te voeren voor riviercruiseschepen op de Westerschelde, niet heeft overgenomen. Zij zien namelijk in de praktijk dat taalproblemen en onbekendheid met het vaarwater gevaarlijke situaties opleveren.

Rienk vaart al 45 jaar en deelt zijn praktijkervaring met de Europarlementariër. (Foto Robin van den Bovenkamp)
Rienk vaart al 45 jaar en deelt zijn praktijkervaring met de Europarlementariër. (Foto Robin van den Bovenkamp)

Ook hekelen de mannen de ongebreidelde vrije markt, of zoals zij zeggen: het almaar uitdijende neo-liberalisme. ‘Na 40 jaar moeten we even kijken naar de marktwerking en concluderen dat die niet werkt voor schippers. Ik ken heel veel schippers van mijn leeftijd die hun leven lang hebben gevaren en nu met niks aan de wal gaan’, stelt Abrahamse.

Binnenvaartplan

Abrahamse zegt wel 100 verbeterpunten te kunnen opnoemen. De jongste binnenvaartstrategie van Transportcommissie in het Europees Parlement noemt hij een ‘begin’. Dit plan voorziet onder meer in extra geld voor infrastructuur, meer focus op familiebedrijven en een binnenvaartfonds voor groene investeringen. Berendsen schreef het met zijn collega Caroline Nagtegaal-Van Doorn (VVD) en de verwachting is dat het Parlement het later dit jaar integraal overneemt. Berendsen: ‘Die zaken hebben wij aangegeven. Dat zijn de onderwerpen die belangrijk zijn voor de toekomst van de binnenvaart. Digitalisering, de modal shift en veiligheid, noem het maar op.’

Autosteigers

Op korte termijn noemen vader en zoon Abrahamse het probleem van het tekort aan autosteigers. ‘Dat wordt totaal onderschat. Er kan niet worden afgelost in Duitsland. Kinderen kunnen niet meer aan boord komen.’

Berendsen erkent het probleem volmondig. ‘Schippers met kinderen moeten veilig aan en van boord kunnen komen. Dat vindt het CDA uitermate belangrijk.

Het ms Challenger ligt afgemeerd in Dordrecht. (Foto Robin van den Bovenkamp)
Het ms Challenger ligt afgemeerd in Dordrecht. (Foto Robin van den Bovenkamp)

‘Het belangrijkste wat ik vandaag heb geleerd is hoe een dag er uitziet voor varende ondernemers. Waar zijn schippers mee bezig vanaf het moment van laden tot het moment van lossen, waar lopen ze tegenaan, waar letten zij op? Daarom zijn dit soort werkbezoeken ook uitermate belangrijk.’

Lees ook:

Brede steun voor verbetering binnenvaart in Europa

Amertak gestremd door herstelwerkzaamheden, schippers in de war door communicatiefout

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (4)
  • daisy

    De spijker op zijn kop msvagebond.

    Vandaar dat de overheid ALLES van u wil weten. Hoe is het in de binnenvaart gegaan. Eerst Atis, vaartijdenboeken, tachograven, verplicht melden en als klap op de vuurpijl AIS. De overheid schijnt mij en u ook niet erg te vertrouwen.
    De lijst word schier oneindig als je kijkt wat ze uit willen rollen aan (toegangs) App’s, testen en paspoorten, afschaffen contant geld, social-credit systeem, toegang tot telefoon data, censuur (afgedwongen door de overheid) van You-Tube kanalen enz enz. China 2.0 dus.

    In mijn optiek is letterlijk alle menselijke ellende terug te voeren op politiek/politieke onwil. Of het nu oorlog, honger, armoede, mensen/kinderhandel of slavernij is. Vul het rijtje maar aan met ellende.
    Wat die slavernij betreft, volgend jaar wel flink mee juichen, hossen en debiel doen bij het WK in Qatar.
    Af en toe komt er een natuurramp voor en dan beslist de politiek hoe en wat.
    Neem Haiti in 2010. Heel het land in puin, verschrikkelijk. De wereld burger geeft gul, er word meer dan een half miljard gestort. Hoeveel huizen zijn daar van gebouwd????? ZES hele huizen, en dat waren voorbeelden van hoe het zou kunnen worden. Wel zijn er enkele miljoenen verdwenen naar de Clinton foundation. Die heeft weer enkele miljoenen gebruikt voor de bruiloft van dochter lief.
    Duitsland heden en nu. Zware overstromingen, mensen zijn letterlijk alles kwijt. Komt er zo’n debiel als Merkel lopen zeiken over klimaat maatregelen. Ze werd ff op der nummer gezet door de burgermeester. Rampenfonds van Dld is de laatste jaren opgemaakt aan vluchtelingen, en er is nog 300 hele euri voor de mensen die alles kwijt zijn, bravo politiek. Ipv hulp word er een corona-prikbus gestuurd, hoe debiel ben je dan?? Ik kots op politiek.

    Blijven we in eigen land. Als je als politieker niet mee huilt met het kartel, dan word je geridiculiseerd, gedemoniseerd en als dat niet helpt en je word te populair, dan word je geliquideerd.
    “ Functie elders ” heb ik ook wel eens gehoord, bij welke club was dat ook al weer????

    Een land krijgt de regering die het verdient………………….. Wat word ik omringt door een zooitje debielen 😉

    G.M. Noldes

  • msvagebond2008

    Heer Noldes Er is een gezegde zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Dit zegt een persoon die positief in het leven staat. En anders denkende in hun waarde (waan) wil laten leven (geloven).

  • Michiel Miedema

    Ik ben blij dat die loodsplicht niet is overgenomen, wat moet ik met een loods op de Westerschelde? Veel te veel mensen hier die zich niet realiseren dat er ook Nederlanders op riviercruises helpen varen. In plaats van loodsplicht moet de post controleren of de schippers de taal genoeg spreken en bij twijfel moeten ze die schepen gewoon stilleggen. Zullen niet alleen cruiseschepen zijn die dan blijven liggen.

  • daisy

    Als er 1 club is die zijn achterban verloochend en naait dan is het het CDA ( corrupt demonisch appèl) wel.

    G.M. Noldes

    Ps heeft familie Abrahamse het tafel zilver geteld na het bezoek? hebben de gewoonte van de bevolking te stelen;-)

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook