Clip #116 ’Loflied op de langzaamloper (50) – Industrie 1 IB 6 op de Stella Maris’

Sinds 1969 is Simon J. de Waard eigenaar van de luxe motor Stella Maris. In de machinekamer staat een Industrie 1 IB 6, een 1-cilinder gloeikopmotor van 35 pk uit 1929.

(Beeld uit video)
(Beeld uit video)

‘Het is een gloeikopmotor met waterinjectie,’ vertelt De Waard. ‘Als hij goed warm is, kan ik de waterinjectie opendraaien en dan levert hij volgens de handleiding ongeveer 10 procent meer vermogen. Maar je moet er wel tegen kunnen, want het schip gaat meer schudden.’ In 2018 brak brand aan boord uit. De Waard is nog bezig met de restauratie, maar de motor is ongeschonden gebleven. Hij demonstreert het voorgloeien en het omkeren van de draairichting van het vliegwiel, waarna hij ons uit varen neemt op het Merwedekanaal.

Heeft u een onderwerp voor de video’s van Heere Heeresma jr.? Neem dan contact op via: heeresma@hotmail.com
Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Clip #116 ’Loflied op de langzaamloper (50) – Industrie 1 IB 6 op de Stella Maris’ | Schuttevaer.nl

Clip #116 ’Loflied op de langzaamloper (50) – Industrie 1 IB 6 op de Stella Maris’

Sinds 1969 is Simon J. de Waard eigenaar van de luxe motor Stella Maris. In de machinekamer staat een Industrie 1 IB 6, een 1-cilinder gloeikopmotor van 35 pk uit 1929.

(Beeld uit video)
(Beeld uit video)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer