Zo wordt op de Engelse krabbenvissers BM-176 Ebonnie en BM-177 La Creole II een brandblussysteem aangelegd, de koeling nagekeken en leidingen vernieuwd, naast allerhande werkzaamheden die gepaard gaan met groot onderhoud. Ook is nog voorzien in een dokbeurt. Een grote klus die nog wel enkele weken zal vergen. Beide krabbenvissers zijn eigendom van Brown & Bright Shellfish Ltd. uit het Engelse Devon. De 14,95 meter lange schepen zijn volledig ingericht voor de krabbenvisserij. De BM-176 werd in 2006 gebouwd door Parkol Marine Engeneering in Whitby. De nagenoeg identieke BM-177 liep daar in september 2015 van stapel. Beide opereren vanuit de Eemshaven. De (levende) krabben worden aan boord opgeslagen in leeftanks met een capaciteit van 15 ton.
Verder kwam de Duitse garnalenkotter NOR-210 Hannes Kröger van Jonny Alts uit Norddeich naar Den Oever voor een nieuw dek en vervanging van een aantal versleten huidplaten. Deze 19 meter lange garnalenkotter uit 1975 moest daarvoor droog. En ook de Eurokotter UK-68 Jelle Kornelis van de familie Koffeman op Urk ligt bij Luyt. Ze krijgt een nieuwe vislier. In eerste instantie zou de bestaande lier worden gereviseerd, maar die bleek zo slecht dat vervanging onvermijdelijk was. Luyt kon die uit voorraad leveren.
Nog net zichtbaar op de foto het nieuwe scheepsdok van Luyt. Begin april wordt deze in gebruik genomen, vertelde bedrijfsleider Patrick Koopman. Het oude dok zal nog een half jaar operationeel blijven zo is de verwachting, maar zal daarna worden afgevoerd.
Lees ook:
Kleinste garnalenkotter van Lauwersoog nog in ‘winterstalling’
Belgische visserij lijdt onder pandemie
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?