‘Binnenvaart wordt kapot gemaakt door congestie haven Rotterdam’

Binnenvaartschepen moeten tot wel 7 dagen wachten bij containerterminals in de haven van Rotterdam. Barge Terminal operators zijn deze ‘buitenproportionele wachttijden’ volledig zat en houden vrijdag een protestactie op de Rotterdamse Maasvlakte. ‘De binnenvaart wordt kapot gemaakt’.

Binnenvaartschepen moeten tot wel 7 dagen wachten bij containerterminals in de haven van Rotterdam
Binnenvaartschepen moeten tot wel 7 dagen wachten bij containerterminals in de haven van Rotterdam

Terminaloperator RWG erkent dat het momenteel druk is, maar zegt er alles aan te doen om de binnenvaart zo goed mogelijk af te handelen. Zo zet RWG het barge service centrum in, waar exportcontainers afgeleverd kunnen worden. Ook bij ECT is er momenteel sprake van stevige wachttijden.

Volgens ingewijden is slechte planning bij de terminals de grote boosdoener van de huidige congestie. Er komen toch meer containers dan verwacht naar Rotterdam, terwijl de terminals juist hebben afgeschaald. Ook zijn er door corona veel zieke werknemers. ‘Allemaal zaken die je aan ziet komen’.

Ook lopen grote containerschepen regelmatig uit hun schema en ontstaat er congestie bij de afhandeling als er twee van die schepen kort na elkaar binnenkomen, zo schetsen barge operators. Bij RWG is de wachttijd volgens barge operators inmiddels opgelopen tot wel 14 dagen, terwijl bij de terminals van APM er nauwelijks vertraging is.

‘Binnenvaart wordt kapot gemaakt’

Petric Dubbelman van het gelijknamige transportbedrijf Dubbelman Container Transporten vindt dat de binnenvaart kapot wordt gemaakt. ‘Mijn eigen organisatie heeft op dit moment 6 eenheden in de wacht en zelfs geblokkeerd liggen op diverse congestie-terminals, en dat terwijl mijn portemonnee vanwege de congestie de laatste tijd al genoeg geraakt is. Een rondje langs enkele collega barge operators bevestigt de algemene problematiek en non-performances, we stoeien er schijnbaar allemaal mee.’

Zo kan het niet langer

‘De laatste weken hebben de wachttijden mijn operationele en financiële huishouding dan ook weer aardig geïnfecteerd, zo kan het niet langer!’ En ook dat laatste wordt door andere BO’ (barge operators) onderstreept).

Vrijdag 11.59 uur

De zes schepen van Dubbelman verzamelen zich vrijdagmorgen op bij de Maasvlakte en om 11.59 uur. ‘Genoemd tijdstip is daarin symbolisch bedoeld; het is immers 1 minuut voor 12 voor de binnenvaart.’

Dubbelman verwacht dat andere bargeoperatoren aansluiten. Michel van Dijk van Berkel Logistics geeft al aan dat hun acht schepen ook aansluiten. ‘Wat ons betreft door heel Nederland want de ellende is niet alleen op de Maasvlakte maar treft heel het land.’

‘Binnenvaart wordt kapot gemaakt door congestie haven Rotterdam’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart wordt kapot gemaakt door congestie haven Rotterdam’

Binnenvaartschepen moeten tot wel 7 dagen wachten bij containerterminals in de haven van Rotterdam. Barge Terminal operators zijn deze ‘buitenproportionele wachttijden’ volledig zat en houden vrijdag een protestactie op de Rotterdamse Maasvlakte. ‘De binnenvaart wordt kapot gemaakt’.

Binnenvaartschepen moeten tot wel 7 dagen wachten bij containerterminals in de haven van Rotterdam
Binnenvaartschepen moeten tot wel 7 dagen wachten bij containerterminals in de haven van Rotterdam

Terminaloperator RWG erkent dat het momenteel druk is, maar zegt er alles aan te doen om de binnenvaart zo goed mogelijk af te handelen. Zo zet RWG het barge service centrum in, waar exportcontainers afgeleverd kunnen worden. Ook bij ECT is er momenteel sprake van stevige wachttijden.

Volgens ingewijden is slechte planning bij de terminals de grote boosdoener van de huidige congestie. Er komen toch meer containers dan verwacht naar Rotterdam, terwijl de terminals juist hebben afgeschaald. Ook zijn er door corona veel zieke werknemers. ‘Allemaal zaken die je aan ziet komen’.

Ook lopen grote containerschepen regelmatig uit hun schema en ontstaat er congestie bij de afhandeling als er twee van die schepen kort na elkaar binnenkomen, zo schetsen barge operators. Bij RWG is de wachttijd volgens barge operators inmiddels opgelopen tot wel 14 dagen, terwijl bij de terminals van APM er nauwelijks vertraging is.

‘Binnenvaart wordt kapot gemaakt’

Petric Dubbelman van het gelijknamige transportbedrijf Dubbelman Container Transporten vindt dat de binnenvaart kapot wordt gemaakt. ‘Mijn eigen organisatie heeft op dit moment 6 eenheden in de wacht en zelfs geblokkeerd liggen op diverse congestie-terminals, en dat terwijl mijn portemonnee vanwege de congestie de laatste tijd al genoeg geraakt is. Een rondje langs enkele collega barge operators bevestigt de algemene problematiek en non-performances, we stoeien er schijnbaar allemaal mee.’

Zo kan het niet langer

‘De laatste weken hebben de wachttijden mijn operationele en financiële huishouding dan ook weer aardig geïnfecteerd, zo kan het niet langer!’ En ook dat laatste wordt door andere BO’ (barge operators) onderstreept).

Vrijdag 11.59 uur

De zes schepen van Dubbelman verzamelen zich vrijdagmorgen op bij de Maasvlakte en om 11.59 uur. ‘Genoemd tijdstip is daarin symbolisch bedoeld; het is immers 1 minuut voor 12 voor de binnenvaart.’

Dubbelman verwacht dat andere bargeoperatoren aansluiten. Michel van Dijk van Berkel Logistics geeft al aan dat hun acht schepen ook aansluiten. ‘Wat ons betreft door heel Nederland want de ellende is niet alleen op de Maasvlakte maar treft heel het land.’