Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Koppelverband Rhenus vaart tegen Willemsbrug, containers in water

ROTTERDAM

Een koppelverband van Rhenus is woensdag 1 juli rond kwart voor een tegen de Willemsbrug gevaren. Vermoedelijk was het schip te hoog beladen. Containers drijven naast het schip. Dat melden ooggetuigen aan Schuttevaer.

1 / 7
WhatsApp Video 2020-07-01 at 15.03.48

WhatsApp Video 2020-07-01 at 15.03.48

Het centrum van Rotterdam werd opgeschrikt door een donderend geraas. Het koppelverband Rhenus Duisburg (2015, 186,30 x 11,20 meter)  kwam opvarend en voor de volle vloed, vanaf de Europahaven voor de stad met bestemming Wallersheim. De Erasmusbrug werd zonder problemen gepasseerd, maar de lading lege MSC containers bleek voor de Willemsbrug, met op dat moment 10 meter doorvaarthoogte, te hoog.

Er was geen houwen meer aan en drie veertig voeters schoven overboord.

Even zag het er naar uit dat deze, meedrijvend met de vloed, de historische stoomraderboot Majesteit zouden raken, maar na een kwartier strandden ze op de noordoever ter hoogte van de radarpost aan de Maasboulevard.

Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Het onderzoek naar de schade aan de brug  is direct  opgepakt door de gemeente Rotterdam

Er zijn meerdere hulpdiensten aanwezig. Onderzocht wordt wat er fout is gegaan.

Op een filmpje op Twitter is te zien dat de containers met geraas van het schip vallen als de brug is geraakt. Het schip vaart vervolgens langzaam achteruit en de containers drijven weg.

Schipper Bert van der Vlist, die aangemeerd ligt nabij de Willemsbrug, hoorde opeens veel herrie, zo vertelt hij tegen het AD. ‘Ik ging kijken water aan de hand was en zag dat het schip te hoog beladen was. Ik hoorde gevloek in het Duits. Scheiße, Scheiße!’’ Van der Vlist zag daarna dat de schipper met alle macht achteruit probeerde te varen, maar omdat dat tegen de stroom én wind inging, lukte het hem niet om het schip onder controle te krijgen.’

<

(René Quist/Frits Loomeijer)

Reacties (9)
  • Ed Hartmann

    Los gezien van het maken van fouten of al dan niet het leren van doorvaarthoogtes berekenen, hebben we ook te maken met een markt en een overheid die de grenzen blijven opzoeken. Er moet groter, breder, dieper en hoger gebouwd/gestapeld worden. Bestaande kunstwerken blijven bestaande kunstwerken dus de veiligheidsmarges worden kleiner. Niet goed voor de veiligheid en het imago van deze branche.
    Nou ja..we slikken de casco premie verhoging gewoon en we gaan weer door .

  • Machiel Smitsman

    Soms ben ik een beetje bang dat ze dit op school niet eens goed meer leren… uitgaande van wat de leerlingen aan boord weten nadat ze van school zijn gekomen… Wij moesten altijd een schematische tekening maken waarin N.A.P. de constante factor was… dan kreeg je de brughoogte, waterstand en eventueel drempel/bodemdiepte t.o.v. N.A.P. Daarna inzinking/uitwatering en kruishoogte t.o.v. de waterlijn en rekenen maar… Maar dat was in de tijd van van Estrik en van Eijmeren en meer van dat slag docenten.

    Ik haast me echter om te zeggen dat er waar gewerkt wordt, fouten worden gemaakt… Dus de volgende die z’n stuurhuis kraakt onder een brug zou ik ook kunnen zijn.

    M. Smitsman.

  • Alex Veldman

    Meneer Hagens ik ben het totaal niet eens met U
    Dit was gewoon een domme actie je behoort gewoon te weten hoe hoog je exact ben als je vier hoog containers vaart en bruggen passeert.
    Wat betreft de peilschaal gaat ook nergens over.
    Doorvaarthoogte is makkelijk van te voren te berekenen.
    Hoogte brug tov NAP plus of min de waterhoogte.
    De waterhoogte zijn allemaal na te zien op internet zelfs van de komende uren.
    Ik reageer niet snel maar er gebeuren wel heel veel dingen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

  • elzinga

    Schuttevaer schrijft dat de Erasmusbrug zonder problemen werd gepasseerd. Dit is absoluut niet waar. Het kvb liep fout aan op de Erasmusbrug, moest afstoppen om tijd te winnen om mbv van de kopschroef het schip naar de midden van de brug te krijgen waar op dat moment 11.0 mtr stond aangegeven. Passage Erasmusbrug gign maar net goed. Maw de Erasmusbrug was een nearmiss.

  • J. Hagens

    Wie niet werkt maakt geen fouten, dit kan iedereen overkomen, gelukkig geen gewonde of erger.
    Vindt wel dat de Overheid hier lering uit moet trekken, en moet kijken of de Hoogtepeilschaal niet voor het eiland moet staan, nu ben je bij stroom in de kont redelijk laat om te anticiperen.
    Men wil de nieuwe Brug bij Gorichem, lager maken dan de bestaande, beter van niet, bij deze brug kan je nog achter het Noordereiland langs, daar ben je gelijk opgesloten en kan je ettelijke uren wachten, en is een kans op aanvaring met de Brug gelijk als in dit geval groter.

  • A. de Waardt

    Ik wilde zeggen dat het toch niet zo moeilijk is om dat uit te rekenen

  • S. de Leeuw van Weenen

    Als die schipper net zo’n rekenwonder is als degene die meent een reactie te moeten plaatsen, is het geen wonder. Containers zijn 2,6 of 2,9

  • A. de Waardt

    Het is zo moeilijk 4x 2,50 meter te berekenen en op de peilschaal te kijken

  • A. de Waardt

    Het is zo moeilijk om te rekenen

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook