Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Instabiele Comienzo verliest 40 containers in Rotterdam

ROTTERDAM [UPDATE]

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft via Twitter bekendgemaakt dat het binnenvaartschip Comienzo haar containers afgelopen weekend heeft verloren als gevolg van een menselijke fout. Er zouden verkeerde waarden zijn ingevoerd in het stuwprogramma. Volgens schipper-eigenaar heeft de bemanning van de Comienzo geen fout gemaakt.

1 / 1
mtv Comienzo

mtv Comienzo

ILT: softwarefout in containerstuwprogramma

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • M. den Hertog

    Met de hand na rekenen van de stabiliteit is goed, maar wie doet dat nou? Zeker in de binnenvaart, en dan in het vletwerk in de Rotterdamse haven! waar haalt men de tijd vandaan om dat te doen? Weet die expert wel waar hij het over heeft. Bij de Ella Mearsk rekent men zeker ook nog alles na met de hand? Wat een nul-uitspraak. Zijn er nog professionals die wel weten waar ze het over hebben? Weet men überhaupt hoe men een stabiliteits berekening moet maken in de binnenvaart? Carene tabellen en stabiliteits diagram, etc, etc. De laatste jaren besteden de opleidingen pas iets aan dwarsscheepse stabiliteit, maar daarvoor?
    Tevens zijn er gecertificeerde stabiliteitsprogramma’s daar mag men dus vanuit gaan dat deze te vertrouwen zijn. Anders hoeft men die ook niet te certificeren.
    Sterkte aan de schipper met het afhandelen van de papieren rompslomp.

  • Sjaak van Wijk

    Ik denk, dat voorgaande schrijver meer over zijn gevoel schrijft, maar geen deskundige is.

  • Gunther ginckels

    Op een 5 breed schip 6 hoog gaan is onverantwoord en het feit dat er nog niet eerder een incident is geweest is puur dank zij een goede engel bewaarder. Om nog niet te spreken of 6 hoog in overeenstemming is met Nederlandse Binnenvaartpolitiereglement – art Art 1.07? En dan reefers in 6e laag??

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook