Rederij Flinter moet Flinterstar bergen

Rederij Flinter moet de gezonken Flinterstar voor de kust van Zeebrugge bergen. Dat besliste de rechtbank van koophandel in Brugge dinsdag. Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein is verheugd dat niet de overheid, maar de eigenaren van de Flinterstar moeten instaan voor de berging.

De Flinterstar kwam in de vroege ochtend van dinsdag 6 oktober bij Zeebrugge in aanvaring met de LNG-tanker Al Oraiq. De schepen voeren op tegengestelde koersen. De Flinterstar, die onder loodsbegeleiding voer, was uit Antwerpen vertrokken en onderweg naar Spanje, de Al Oraiq had Zeebrugge als bestemming. De Flinterstar was geladen met staalplaten en voer vanwege die zware lading met een relatief leeg ruim.

Na de aanvaring deed Flinter volgens de wrakkenwet afstand van de Flinterstar. Zowel de Japanse eigenaar van de Al Oraiq als Flinter stortte miljoenen in een wrakkenfonds voor de berging van het wrak. Het kort geding van de Vlaamse overheid zag CEO Bart Otto van Flinter dan ook met vertrouwen tegemoet. ‘Ik ben natuurlijk geen jurist, maar ik heb dat nieuws met verbazing ontvangen. Wij begrijpen dit als rederij niet. Maar ik ben niet boos. Het is een bijzondere case en waarschijnlijk heeft België niet zoveel voorbeelden van vergelijkbare zaken.’

Otto kon nog niet reageren op de uitspraak van de rechter. (EvH)

Rederij Flinter moet Flinterstar bergen | Schuttevaer.nl

Rederij Flinter moet Flinterstar bergen

Rederij Flinter moet de gezonken Flinterstar voor de kust van Zeebrugge bergen. Dat besliste de rechtbank van koophandel in Brugge dinsdag. Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein is verheugd dat niet de overheid, maar de eigenaren van de Flinterstar moeten instaan voor de berging.

De Flinterstar kwam in de vroege ochtend van dinsdag 6 oktober bij Zeebrugge in aanvaring met de LNG-tanker Al Oraiq. De schepen voeren op tegengestelde koersen. De Flinterstar, die onder loodsbegeleiding voer, was uit Antwerpen vertrokken en onderweg naar Spanje, de Al Oraiq had Zeebrugge als bestemming. De Flinterstar was geladen met staalplaten en voer vanwege die zware lading met een relatief leeg ruim.

Na de aanvaring deed Flinter volgens de wrakkenwet afstand van de Flinterstar. Zowel de Japanse eigenaar van de Al Oraiq als Flinter stortte miljoenen in een wrakkenfonds voor de berging van het wrak. Het kort geding van de Vlaamse overheid zag CEO Bart Otto van Flinter dan ook met vertrouwen tegemoet. ‘Ik ben natuurlijk geen jurist, maar ik heb dat nieuws met verbazing ontvangen. Wij begrijpen dit als rederij niet. Maar ik ben niet boos. Het is een bijzondere case en waarschijnlijk heeft België niet zoveel voorbeelden van vergelijkbare zaken.’

Otto kon nog niet reageren op de uitspraak van de rechter. (EvH)