North Trans redt Bona Spes

Het ms Bona Spes is vrijdagochtend 31 augustus in harde wind in problemen gekomen op het Markermeer en bijna gezonken. Het open, met grind geladen schip was met drie opvarenden onderweg van Amsterdam naar Lelystad.

North Trans redt Bona Spes

Volgens de schipper van de Bona Spes werd hij verrast door de storm. Die was voorspeld, maar zou omstreeks 11 uur over het Markermeer komen. Dat werd drie uur eerder.  De reddingboten van de KNRM-stations Marken en Enkhuizen voeren uit, maar volgens de KNRM werd vooral dankzij de hulpvaardigheid van de bemanning van het duwstel North Trans voorkomen dat het schip zonk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (47)

  • Heren ,
    Varen in slecht weer is een kunst.
    Ben zelf wel eens op pad geweest met een multicat (28*12*2.5 vrijboord 60 cm)
    van china naar de emiraten 46 dagen over gedaan veel slecht weer ( golven 4 tot 6 meter), maar het gaat,je moet aleen de mazzel hebben gehad dat je bij een goede leermeester hebt gevaren.en het trukje hebt geleerd.

    Geplaatst door: frans op
  • Zouden alle betweters zo vriendelijk willen zijn te stoppen met het compenseren van hun kleine piemel en de draaiuren van hun toetsenbord niet te verhogen door onzinnige, niet op waarheid gebazeerde, speculatie’s te posten? Bij voorbaat dank! Dhr. Brutus

    Geplaatst door: Brutus op
  • Ik mis in alle commentaren eigenlijk nog een blijk van waardering voor de bijdrage van de Watersport.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Beste Harm dit is ook wel het stomste wat ik eigenlijk tot nu toe gehoord heb, maar die man of jongen kan ook nog vrouw en kinderen aan boord hebben dus ik zou een ander maar niet gunnen wat jij em want t gebeurt zo bij jezelf. En trouwens ik denk dat de knrm het wel een leuke klus vond en dan kan je wel roepen meneer moet zelf opdraaien voor alle onkosten weet ik er ook nog wel een paar. Goed gedaan alle redders!

    Geplaatst door: Doeterookniettoe op
  • Hoi Harm,

    Kan je ook even de naam van je schip vermelden, zodat iedereen weet dat ze bij jouw volgende fout gewoon mogen doorvaren?

    Geplaatst door: doeterniettoe op
  • Johan.D,ik ben het helemaal met jou eens zoals die OUWE ZAK kletst ging het niet bij de heer Spaan. Voordat jij bij de heer Spaan, naar buiten ging met je Rijnpatent op zak dan had je heel wat vragen
    achter de rug en ze moesten allemaal goed beantwoord zijn anders kon je het Rijnpatent wel op je buik schrijven.

    Geplaatst door: Freek Beukers op
  • @ ouwe zak. Dan ben je met recht een ouwe zak en was jou familie zeker goede maatjes met Dhr, Spaan.Bij mij ging het niet zo soepel. Hij vroeg gewoon of aan bepaalde oevers nog geladen of gelost werd en of ik de kleur van de kraan wist en welk bedrijf dat daar gevesticht was. En als jij niet ziet, dat ze tegenwoordig in een spitsengangboord, op een 110 of 135 mtr., aan het werk zijn of erger nog onder de vaart op een stellingplank boven het schroefwater. Dan moet jij eens vertellen hoe die lui “strekken kennis”opdoen. Het is tegenwoordig alleen papier en dan ligt de wereld aan je voeten en de rest is bijzaak.

    Geplaatst door: johan d op
  • Beste mensen.
    Zonder dat er iemand afgezeken….enz wordt of dit zo voelt er zijn wel een aantal reacties tussen waar toch misschien iets meegedaan zou kunnen worden.Tuurlijk we zijn allemaal mensen en gaan s’morgens niet naar buiten met het voornemen de boel naar beneden te jagen.Waar we wel tegenwoordig misschien echt te laks in zijn is te denken dat we allemaal op zeewaardige schepen zitten!Natuurlijk het zal wel mooi weer zijn geweest(dat was echter niet voorspeld)maar men zou zich echt beter moeten realiseren dat men gemiddeld 2 a 3 uur op open water zit waarin een hoop kan gebeuren.Er werd vroeger wel eens bij ons aan boord gezeurd dat de schuit helemaal dicht moest terwijl de zon hoog aan de hemel stond.Maar wanneer je dit onderweg moet doen ben je te laat en is het onverantwoordelijk.Je kunt dan altijd het heel lang met de kop op de wind volhouden of een collega helpen.Zeewaardigheid van een schip zit niet tussen je oren maar ligt buiten onder je voeten waar misschien beter naar gekeken zou moeten worden.En vooral wat zijn luiken!Je hebt er als je blaast dan zijn ze weg maar je hebt er ook die kunnen tegen een stootje.Er varen al jaren schepen vast op het noorden of hebben gevaren wat zouden die voor maatregelen hebben genomen of doen bij slechte voorspellingen?Mensen geen betweterig verhaal alleen we zullen toch eerder misschien moeten nadenken en grote wateren niet onderschatten alsof we op een kanaal varen.Ik ben oprecht blij voor de Bona spes het zullen ongetwijfeld angstige uren zijn geweest en natuurlijk geldt voor iedereen help wanneer dit nodig is.Maar sluit je ogen niet voor ook opbouwende kritiek hier kun je misschien iets van leren.Voor een ieder een behouden vaart.

    Geplaatst door: mvg op
  • @johan d: dom gelul dat vroeger alles beter was. Ik heb mijn patent in 1974 nog bij Spaan gehaald. Twee vragen waren belangrijk”: “hoe heet je vader” en “uit welke familie komt je moeder”. Als dat goed zat volgens hem, kreeg je zonder verdere problemen of moeilijke vragen je patent. Voor de rest van de vaarwaters waren helemaal geen papieren nodig en wisten we amper welke reglementen er golden. Voor de rest: respect voor de bemanningen van de North Trans, de Mercury en de Frank Verkade. En voor de Bona Spes ben ik blij dat het met een sisser afgelopen is. De schipper heeft een harde les gehad.

    Geplaatst door: ouwe zak op
  • Geachte R.van Zanten.
    Precies wat ik bedoelde met “ik dacht”een zeewaardig schip te hebben maar die aluminium kap bleek niks waard te zijn.Wellicht andere luiken wel!Ik wou enkel aangeven dat dicht zijn ook schijn veiligheid kan zijn.Hiermee probeerde ik een discussie uit te lokken.Even zonder namen te noemen over een schip dat een aantal jaren gelden met grind geladen op het IJselmeer zonk.Deze collega had zijn luiken op stapel staan.Toen was op deze site ook de wereld te klein dat zijn ruim niet dicht lag.Een alu.kap notabene.Misschien dat er hierop inderdaad betere regelgeving moet komen in de vorm van certificering zoals de heer Roel aan geeft.
    Mvg
    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Beste Bassie.

    Je zegt zelf dat het Marker ijselmeer onvoorspelbaar is en nieman het echt goed kent. En toch ga je elke keer open over.

    Je had dat rondje betr voor je zelf kunnen bewaren.

    In ieder geval een behouden vaart en veel geluk

    Geplaatst door: Henk op
  • Lieve kissebissertjes. Weten jullie nog om welk schip het begon, of zit jullie hoofd allen maar vol met je eigen betweterigheid? Ik heb de luiken eraf gehaald en netjes gestald, zodat ik niet 2 keer per week alles heen en weer hoef te rijden tijdens het lossen… En als ze nodig zouden zijn zouden ze inklappen vrees ik. Zojuist prinsheerlijk overgevaren, wel een den van 1,60m. Af en toe een kuifje erover, ik zat niet heel lekker moet ik zeggen, maar als er iemand is die het Marker-Ijsselmeer écht kent, zou ik graag willen weten wie dat is. Het zal er maar hoogstens 1 zijn, want echt voorspelbaar is het daar nooit. Enne, de KNRM jongens doen het graag hoor. Ik sponsor ze al jaren, dus de kosten voor deze rit waren voor mij, nu tevreden? Groetjes Bas

    Geplaatst door: Bassie op
  • Wel voorspeld, niet voorspeld, jong of ervaren, luiken of geen luiken, feit blijft dat wij schippers het heerlijk vinden om een collega die zich vergist even lekker af te zeiken. Waarom is dat? Dan hoeven we even niet aan onze eigen stommiteiten te denken, die we allemaal gemaakt hebben!

    Geplaatst door: betweter op
  • Schoenmakers, hoe kunt u nu spreken over een zeewaardig schip. Als er een beetje water over komt donderen de aluminiumluiken in elkaar. Daar kun je toch op wachten met die wegwaailuiken.
    (wat een zeewaardig schip)

    Geplaatst door: Fritz v Zanten ms Henderika op
  • mensen marker ijselmeer is zee.een dijkje doet er niks aan af.
    een schip zonder luiken heeft er niks te zoeken.dit vind ik zou middels certificering afgeschermd moeten worden.
    een meetdienst zou niet zo makkelijk dit vaargebied.middels
    meetbrief moeten goedkeuren.
    dit wil niet zeggen dat nieuw beter dan oud is het zijn maar simpele dingen een nieuwbouw strijkplank ijselmeer ijken aanbrengen bv open schepen in dit vaargebied niet toestaan.tenzij ruimvulling zoveel % minder dan waterverplaatsing is kortom schep duidelijkheid met regels.
    net als op zee wand dat is waar we het overhebben

    Geplaatst door: roel op
  • Je kan wel te lamlendig zijn om dicht te leggen,
    maar ik vraag me af “heeft de Bona Spes wel luiken”? En JV of het ver van te voren was voorspeld, kan best zijn, maar is geen gegeven dat het ook zo is. Als ik naar het IJsselmeer moet, houd ik het al dagen het weerbericht in de gaten. Zogauw ik Centralepost IJsselmeer kan ontvangen luister ik uit. Het is mij overkomen dat ik Amsterdam uitging en de post melde west-zuidwest 4 Bft.Een half uur voorbij de IJtoren werd de lucht boven Amsterdam Inktzwart. We werden door de “inktlucht”ingehaald en in een mum van tijd liepen er zeeën van 1 tot 1,5 mtr.Gelukkig waren we niet afgeladen,anders weet ik niet hoe dit afgelopen zou zijn.En ik draai toch al heel wat jaartjes mee.Maar zou het niet aan de scholing liggen? Ze worden tegenwoordig met de inhout van een papierkraam volgepropt, of je het ooit gebruikt maakt niet uit en als je geen goed cijfer haal kan je je eindpapiertje wel vergeten. Dan gaan we stage lopen en wat doen we schuren en soppen en als we geluk hebben mogen we ook de kwast hanteren. Als dan de maanden stage erop zit wordt het papiertje uitgerijkt en we zijn “SCHIPPER”. Alleen het IJsselmeer hadden ze gezien met mooi weer.Stel je eens voor we halen de theorie voor ons rijbewijs, daarna moeten we een X aantal km. naast iemand meerijden en na afloop krijg je het rijbewijs.Wat zou erdan gebeuren?

    Geplaatst door: johan d op
  • Voor alle betweters.
    Ik ben zelf in mijn jongere jaren door jeugdige overmoed ook al eens verrast geworen op het IJselmeer.Ik dacht toen met onze 85m een goede zeewaardig schip te hebben en dat klopte ook.Alleen onze aluminiumkap kon helaas de waterdruk niet tegen met als gevolg dat we water maakte vanwege ingedrukte luiken.Na deze ervaring is gesloten varen op IJselmeer nooit geen garantie.Het houd enkel buiswater buiten je ruim.Gelukkig is de collega van de North Trans niet zo,n betweterige persoon die met een calvinistische inslag graag naar een fout van een ander wijst en heeft omdat hij op dat moment de mogelijkheid had de ongelukkige collega geholpen.
    Chapeau.
    Aan onze collega van de Bona Spes succes gewenst met de afwikkeling en een behouden vaart.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Mijns inziens is het een domme fout, het stond donderdag avond al op TT pagina 710 noord=noord west kracht 8, en ja ga je dan met open schip over dan is het vragen om moeilijkheden.

    Geplaatst door: open water op
  • Als eerste wil ik met klem toch even zeggen dat het gelukkig goed is afgelopen.
    Maar misschien zou het Ijselmeer niet zo onderschat moeten worden en veel beter naar het weer geluisterd moeten worden.Er stonden voor de vrijdag stormpeilen bij het weerbericht op tv en er is wel gewaarschuwd voor een stormachtige wind.Het blijft er altijd veradelijk en als je daar de plas overgaat moet je dichtzitten anders is het misschien niet geschikt om daar te varen.Dat is vroeger ons met de paplepel al ingegeven,maar men denkt dat alles maar overal kan varen en dat wordt soms wel eens afgestrafd.Dit heeft niets met betweterigheid te maken.

    Geplaatst door: mvg op
  • goed zeemanschap is tegenwoordig ver te zoeken
    tegenwoordig veel te veel papieren schippers

    benny z

    Geplaatst door: bernard zijda op
  • JAN, dan moet je turfroute gaan varen als er geen luiken aan boord zijn dan kan je niets gebeuren.

    Geplaatst door: Frits de Bie op
  • jammer dat we altijd elkaar zo afbranden
    wie jong is kan gewoon niet alles goed doen en hij kan niet alles weten punt uit voor een ieder die nog wat te zeggen heeft ga eerst je eigen eens na
    hier heeft de kapitein van de duwboot goed gehandeld en heb laten zien dat het zo moet gebeuren dit is een les die deze jongen nooit meer vergeet

    maar moet wel zeggen je weet het altijd wel een beetje een beetje schipper ruikt dit gewoon

    succes

    Geplaatst door: foutje bedankt . op
  • ,,Gewoon goed dichtmaken”
    Dat valt niet mee als er geen luiken aan boord zijn.

    Geplaatst door: Jan op
  • aan alle kansloze betweters.
    het is misschien beter je oeverloos gelul op te schrijven in je dagboekje kan je het nog eens na lezen als je ouder bent.
    denk je nu echt dat deze jongen dacht , ik ga vandaag eens kijken of de reddingsdiensten nog goed werk verrichten en hopen dat ik afborrel. ik denk het niet.
    tis nie te hopen dat jullie ooit wat overkomt“al zal dat niet want jullie liggen stil als het harder waait dan 4 bft want er zou eens wat kunnen gebeuren“.
    alle helpers hulde
    en bona spes suc6 met de afwikkeling er van

    groet

    Geplaatst door: jaap op
  • Hallo Kees van Straten, niet te dramatisch doen, die redders hebben echt hun leven niet geriskeerd en voor een rib is bft 7-8 een eitje kan ik je uit ervaring zeggen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Wat een oeverloos gemelk allemaal.
    Als hij hem gewoon goed dicht had gemaakt was er niets gebeurd. En dan hadden de redders hun leven niet in de waagschaal hoeven te stellen. Met alle gevolgen van dien.

    Geplaatst door: Kees van Straten ms Animo op
  • Hans gelukkig is alles goed gegaan. Fouten maken we allemaal maar toch respect voor de rust die je in de comunicatie naar de overige partijen had. En wij hadden vtv ook geinformeerd en werden in de buurt van houtrib toch ook wel wat verast door de intensiteit van de golfslag. NORTH TRANS super actie . KNRM ook top.

    Geplaatst door: Mercury op
  • Wist u dat de meeste ongevallen, hoe zwaar of licht, vaak het gevolg zijn van een inschattingsfout. Vandaag gij, morgen wij.

    Geplaatst door: jan op
  • Markermeer… klein Ijselmeer…moeten we daar dan ook de ijselmeerpost markermeerpost noemen?

    Geplaatst door: Henk op
  • Grappig om te zien dat die “onfeilbare schippers” het steeds over het IJsselmeer hebben, terwijl al in de eerste zin van het artikel staat dat e.e.a. op het Markermeer gebeurde.

    Wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in het eigen oog…..

    Geplaatst door: Meelezer op
  • Niet goed dichtmaken is een fout..

    Niet dichtmaken op het. Ijselmeer is een stomiteit

    Geplaatst door: Henk op
  • Meneer Kornet,
    Vroeger was het beter en wisten alle ouderen het beter.
    Maar mijn oude moeder zei altijd,
    Wie niet in staat is om fouten te maken,is tot niets in staat.
    Het is een goede leer voor een volgende keer,
    en alle mensen die hulp boden,
    Wat fijn dat zoiets in deze egoistische tijd nog bestaat,Hulde

    Geplaatst door: Jantina op
  • Dit was geen foutje dit was gewoon lamlendigheid om dicht te maken.
    Als kinderen van 10 jaar wisten wij al als je het ijsselmeer overstak dan ging je onder de kleden mooi weer of geen mooi weer .En dan lullen ze ook nog over een jonge jongen die nog veel moet leren als je dit soort dingen nog niet weet blijf dan nog maar een tijdje al knecht varen want dan ben je nog niet kapabel om als schipper te varen.r

    Geplaatst door: Gerard Kornet op
  • @iemand die wat leren wil

    Dat had geen nut gehad. De golven liepen zo hoog langs de den dat het water gewoon het ruim in gulpte.

    Groet

    Geplaatst door: iemand die wat dichter bij de bron op
  • Slimme actie, goed zeemanschap North Trans. Respek!

    Geplaatst door: PieterW op
  • aangezien (bijna)iedereen dit kan overkomen op het ijselmeer, dus ook mij, heb ik een vraagje. kan je onder deze omstandigheden er niet een of twee ankers onder gooien om de kop op de golven te houden?

    vr gr

    Geplaatst door: iemand die wat leren wil op
  • North Trans en Mercury
    Complimenten voor jullie hulpvaardigheid.
    Je hebt een medeschipper niet in de kou gezet ofwel laten staan!
    Geen grote woorden maar vriendelijke daden,een mooi voorbeeld voor ons allen.

    Geplaatst door: J.S. op
  • Fouten,iedereen maakt fouten en daar leren we weer van ,
    als je geen fouten meer maakt ben je Dood.
    Dus oordeel ook je zelf, deze man had geluk dat wij er waren maar de tanker Mercury had eerder ook zijn diensten aan geboden,
    dus mensen als het ooit u gebeurt hoop ik ook dat er iemand u komt helpen.Samen kunnen we veel.
    GR North Trans

    Geplaatst door: North Trans op
  • Ik ben nu een paar jaar schipper een heb er mee geleert dat als het fout gaat je altijd een lul bent maar als het goet gaat hoor ik niks dus in de verklaring staat ik lul heb het verkeert in geschat dus deze lul was even fout gegroet een ervaren schipper nu

    Geplaatst door: Hans op
  • Beste mensen,

    Ik weet wie deze jongen is.
    Een jongen jongen die nog veel moet leren.
    Hij leert erg hard, zeker als dit gebeurt.
    Het is gelukkig voor hem goed afgelopen.
    Fouten worden gemaakt en de schrik was groot. Volgende keer zal hij wel uitkijken.
    Hij is al behoorlijk gestraft en al die praat die er van komt is niet nodig.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: kennis op
  • @Iemand die wat dichter bij de bron zit dan de meeste betweters hier

    Jij kan dat wel zeggen, maar “wij” zeiken liever een collega af, dan ons te bedenken waarom iemand op dat moment zich in die situatie bevond.
    Ik heb trouwens die vrijdag morgen geen berichten binnen gekregen over een voorspelling van windkracht 7 tot acht. Alleen dat er aan de kust tot 6 kon komen. De wind kwam ook zeer snel opzetten. Bij Kampen kwam korte tijd het water de Ijssel opzetten ipv af.

    Geplaatst door: Vetboer op
  • Tja, de beste stuurlui staan weer aan wal (stonden ze maar daar, dan verpestten ze de markt niet).

    Deze schipper raadpleegde windverwachting via internet bij uitvaart Oranjesluizen. Er werd 5a6 Bft opgegeven. Dat had geen probleem geweest. Alleen stond er op een gegeven moment meer dan 8 Bft. Hij was niet te trots om op tijd het KWC te alarmeren. KNRM Marken&Enkhuizen, North Trans, bedankt voor de inzet!

    Geplaatst door: Iemand die wat dichter bij de bron zit dan de meeste betweters hier op
  • Nog steeds hulde aan de vrijwilleggeres van de KNRM die bij een alarm oproep bij nacht en ontij er op uiot gaan mensen te redden.

    Jongens Hulde ook voor de bemanning van de north trans

    Geplaatst door: nescafe op
  • Bona Spes… Goede Hoop…

    Wat een enorme zak hooi..met deze omstandigheden open over het ijsselmeer..

    Ik verwacht toch dat deze man zelf voor de kosten mag opdraaien..

    Geplaatst door: Henk op
  • Hulde voor de NorthTrans die toevallig in de buurt was, en het vakmanschap paraat had om te kunnen helpen.

    Over de rest doe ik er het zwijgen toe. …

    Geplaatst door: zwijgt liever op
  • “Het open, met grind geladen schip was….”

    Weersverwachting, weerbericht, marifoon, radio, internet enz.
    Schipper, kapitein, goed zeemansschap, verantwoordelijkheid enz.

    Ik ga dit niet begrijpen, met deze windrichting en kracht en open schip toch die oversteek wagen/gokken.
    Gelukkig goed afgelopen !

    Geplaatst door: Zeebonk op
  • Het enige wat ik hierover kwijt wil, is dat het ver van te voren was voorspeld…..

    Geplaatst door: JV op

Reageer

North Trans redt Bona Spes | Schuttevaer.nl

North Trans redt Bona Spes

Het ms Bona Spes is vrijdagochtend 31 augustus in harde wind in problemen gekomen op het Markermeer en bijna gezonken. Het open, met grind geladen schip was met drie opvarenden onderweg van Amsterdam naar Lelystad.

North Trans redt Bona Spes

Volgens de schipper van de Bona Spes werd hij verrast door de storm. Die was voorspeld, maar zou omstreeks 11 uur over het Markermeer komen. Dat werd drie uur eerder.  De reddingboten van de KNRM-stations Marken en Enkhuizen voeren uit, maar volgens de KNRM werd vooral dankzij de hulpvaardigheid van de bemanning van het duwstel North Trans voorkomen dat het schip zonk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (47)

  • Heren ,
    Varen in slecht weer is een kunst.
    Ben zelf wel eens op pad geweest met een multicat (28*12*2.5 vrijboord 60 cm)
    van china naar de emiraten 46 dagen over gedaan veel slecht weer ( golven 4 tot 6 meter), maar het gaat,je moet aleen de mazzel hebben gehad dat je bij een goede leermeester hebt gevaren.en het trukje hebt geleerd.

    Geplaatst door: frans op
  • Zouden alle betweters zo vriendelijk willen zijn te stoppen met het compenseren van hun kleine piemel en de draaiuren van hun toetsenbord niet te verhogen door onzinnige, niet op waarheid gebazeerde, speculatie’s te posten? Bij voorbaat dank! Dhr. Brutus

    Geplaatst door: Brutus op
  • Ik mis in alle commentaren eigenlijk nog een blijk van waardering voor de bijdrage van de Watersport.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Beste Harm dit is ook wel het stomste wat ik eigenlijk tot nu toe gehoord heb, maar die man of jongen kan ook nog vrouw en kinderen aan boord hebben dus ik zou een ander maar niet gunnen wat jij em want t gebeurt zo bij jezelf. En trouwens ik denk dat de knrm het wel een leuke klus vond en dan kan je wel roepen meneer moet zelf opdraaien voor alle onkosten weet ik er ook nog wel een paar. Goed gedaan alle redders!

    Geplaatst door: Doeterookniettoe op
  • Hoi Harm,

    Kan je ook even de naam van je schip vermelden, zodat iedereen weet dat ze bij jouw volgende fout gewoon mogen doorvaren?

    Geplaatst door: doeterniettoe op
  • Johan.D,ik ben het helemaal met jou eens zoals die OUWE ZAK kletst ging het niet bij de heer Spaan. Voordat jij bij de heer Spaan, naar buiten ging met je Rijnpatent op zak dan had je heel wat vragen
    achter de rug en ze moesten allemaal goed beantwoord zijn anders kon je het Rijnpatent wel op je buik schrijven.

    Geplaatst door: Freek Beukers op
  • @ ouwe zak. Dan ben je met recht een ouwe zak en was jou familie zeker goede maatjes met Dhr, Spaan.Bij mij ging het niet zo soepel. Hij vroeg gewoon of aan bepaalde oevers nog geladen of gelost werd en of ik de kleur van de kraan wist en welk bedrijf dat daar gevesticht was. En als jij niet ziet, dat ze tegenwoordig in een spitsengangboord, op een 110 of 135 mtr., aan het werk zijn of erger nog onder de vaart op een stellingplank boven het schroefwater. Dan moet jij eens vertellen hoe die lui “strekken kennis”opdoen. Het is tegenwoordig alleen papier en dan ligt de wereld aan je voeten en de rest is bijzaak.

    Geplaatst door: johan d op
  • Beste mensen.
    Zonder dat er iemand afgezeken….enz wordt of dit zo voelt er zijn wel een aantal reacties tussen waar toch misschien iets meegedaan zou kunnen worden.Tuurlijk we zijn allemaal mensen en gaan s’morgens niet naar buiten met het voornemen de boel naar beneden te jagen.Waar we wel tegenwoordig misschien echt te laks in zijn is te denken dat we allemaal op zeewaardige schepen zitten!Natuurlijk het zal wel mooi weer zijn geweest(dat was echter niet voorspeld)maar men zou zich echt beter moeten realiseren dat men gemiddeld 2 a 3 uur op open water zit waarin een hoop kan gebeuren.Er werd vroeger wel eens bij ons aan boord gezeurd dat de schuit helemaal dicht moest terwijl de zon hoog aan de hemel stond.Maar wanneer je dit onderweg moet doen ben je te laat en is het onverantwoordelijk.Je kunt dan altijd het heel lang met de kop op de wind volhouden of een collega helpen.Zeewaardigheid van een schip zit niet tussen je oren maar ligt buiten onder je voeten waar misschien beter naar gekeken zou moeten worden.En vooral wat zijn luiken!Je hebt er als je blaast dan zijn ze weg maar je hebt er ook die kunnen tegen een stootje.Er varen al jaren schepen vast op het noorden of hebben gevaren wat zouden die voor maatregelen hebben genomen of doen bij slechte voorspellingen?Mensen geen betweterig verhaal alleen we zullen toch eerder misschien moeten nadenken en grote wateren niet onderschatten alsof we op een kanaal varen.Ik ben oprecht blij voor de Bona spes het zullen ongetwijfeld angstige uren zijn geweest en natuurlijk geldt voor iedereen help wanneer dit nodig is.Maar sluit je ogen niet voor ook opbouwende kritiek hier kun je misschien iets van leren.Voor een ieder een behouden vaart.

    Geplaatst door: mvg op
  • @johan d: dom gelul dat vroeger alles beter was. Ik heb mijn patent in 1974 nog bij Spaan gehaald. Twee vragen waren belangrijk”: “hoe heet je vader” en “uit welke familie komt je moeder”. Als dat goed zat volgens hem, kreeg je zonder verdere problemen of moeilijke vragen je patent. Voor de rest van de vaarwaters waren helemaal geen papieren nodig en wisten we amper welke reglementen er golden. Voor de rest: respect voor de bemanningen van de North Trans, de Mercury en de Frank Verkade. En voor de Bona Spes ben ik blij dat het met een sisser afgelopen is. De schipper heeft een harde les gehad.

    Geplaatst door: ouwe zak op
  • Geachte R.van Zanten.
    Precies wat ik bedoelde met “ik dacht”een zeewaardig schip te hebben maar die aluminium kap bleek niks waard te zijn.Wellicht andere luiken wel!Ik wou enkel aangeven dat dicht zijn ook schijn veiligheid kan zijn.Hiermee probeerde ik een discussie uit te lokken.Even zonder namen te noemen over een schip dat een aantal jaren gelden met grind geladen op het IJselmeer zonk.Deze collega had zijn luiken op stapel staan.Toen was op deze site ook de wereld te klein dat zijn ruim niet dicht lag.Een alu.kap notabene.Misschien dat er hierop inderdaad betere regelgeving moet komen in de vorm van certificering zoals de heer Roel aan geeft.
    Mvg
    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Beste Bassie.

    Je zegt zelf dat het Marker ijselmeer onvoorspelbaar is en nieman het echt goed kent. En toch ga je elke keer open over.

    Je had dat rondje betr voor je zelf kunnen bewaren.

    In ieder geval een behouden vaart en veel geluk

    Geplaatst door: Henk op
  • Lieve kissebissertjes. Weten jullie nog om welk schip het begon, of zit jullie hoofd allen maar vol met je eigen betweterigheid? Ik heb de luiken eraf gehaald en netjes gestald, zodat ik niet 2 keer per week alles heen en weer hoef te rijden tijdens het lossen… En als ze nodig zouden zijn zouden ze inklappen vrees ik. Zojuist prinsheerlijk overgevaren, wel een den van 1,60m. Af en toe een kuifje erover, ik zat niet heel lekker moet ik zeggen, maar als er iemand is die het Marker-Ijsselmeer écht kent, zou ik graag willen weten wie dat is. Het zal er maar hoogstens 1 zijn, want echt voorspelbaar is het daar nooit. Enne, de KNRM jongens doen het graag hoor. Ik sponsor ze al jaren, dus de kosten voor deze rit waren voor mij, nu tevreden? Groetjes Bas

    Geplaatst door: Bassie op
  • Wel voorspeld, niet voorspeld, jong of ervaren, luiken of geen luiken, feit blijft dat wij schippers het heerlijk vinden om een collega die zich vergist even lekker af te zeiken. Waarom is dat? Dan hoeven we even niet aan onze eigen stommiteiten te denken, die we allemaal gemaakt hebben!

    Geplaatst door: betweter op
  • Schoenmakers, hoe kunt u nu spreken over een zeewaardig schip. Als er een beetje water over komt donderen de aluminiumluiken in elkaar. Daar kun je toch op wachten met die wegwaailuiken.
    (wat een zeewaardig schip)

    Geplaatst door: Fritz v Zanten ms Henderika op
  • mensen marker ijselmeer is zee.een dijkje doet er niks aan af.
    een schip zonder luiken heeft er niks te zoeken.dit vind ik zou middels certificering afgeschermd moeten worden.
    een meetdienst zou niet zo makkelijk dit vaargebied.middels
    meetbrief moeten goedkeuren.
    dit wil niet zeggen dat nieuw beter dan oud is het zijn maar simpele dingen een nieuwbouw strijkplank ijselmeer ijken aanbrengen bv open schepen in dit vaargebied niet toestaan.tenzij ruimvulling zoveel % minder dan waterverplaatsing is kortom schep duidelijkheid met regels.
    net als op zee wand dat is waar we het overhebben

    Geplaatst door: roel op
  • Je kan wel te lamlendig zijn om dicht te leggen,
    maar ik vraag me af “heeft de Bona Spes wel luiken”? En JV of het ver van te voren was voorspeld, kan best zijn, maar is geen gegeven dat het ook zo is. Als ik naar het IJsselmeer moet, houd ik het al dagen het weerbericht in de gaten. Zogauw ik Centralepost IJsselmeer kan ontvangen luister ik uit. Het is mij overkomen dat ik Amsterdam uitging en de post melde west-zuidwest 4 Bft.Een half uur voorbij de IJtoren werd de lucht boven Amsterdam Inktzwart. We werden door de “inktlucht”ingehaald en in een mum van tijd liepen er zeeën van 1 tot 1,5 mtr.Gelukkig waren we niet afgeladen,anders weet ik niet hoe dit afgelopen zou zijn.En ik draai toch al heel wat jaartjes mee.Maar zou het niet aan de scholing liggen? Ze worden tegenwoordig met de inhout van een papierkraam volgepropt, of je het ooit gebruikt maakt niet uit en als je geen goed cijfer haal kan je je eindpapiertje wel vergeten. Dan gaan we stage lopen en wat doen we schuren en soppen en als we geluk hebben mogen we ook de kwast hanteren. Als dan de maanden stage erop zit wordt het papiertje uitgerijkt en we zijn “SCHIPPER”. Alleen het IJsselmeer hadden ze gezien met mooi weer.Stel je eens voor we halen de theorie voor ons rijbewijs, daarna moeten we een X aantal km. naast iemand meerijden en na afloop krijg je het rijbewijs.Wat zou erdan gebeuren?

    Geplaatst door: johan d op
  • Voor alle betweters.
    Ik ben zelf in mijn jongere jaren door jeugdige overmoed ook al eens verrast geworen op het IJselmeer.Ik dacht toen met onze 85m een goede zeewaardig schip te hebben en dat klopte ook.Alleen onze aluminiumkap kon helaas de waterdruk niet tegen met als gevolg dat we water maakte vanwege ingedrukte luiken.Na deze ervaring is gesloten varen op IJselmeer nooit geen garantie.Het houd enkel buiswater buiten je ruim.Gelukkig is de collega van de North Trans niet zo,n betweterige persoon die met een calvinistische inslag graag naar een fout van een ander wijst en heeft omdat hij op dat moment de mogelijkheid had de ongelukkige collega geholpen.
    Chapeau.
    Aan onze collega van de Bona Spes succes gewenst met de afwikkeling en een behouden vaart.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • Mijns inziens is het een domme fout, het stond donderdag avond al op TT pagina 710 noord=noord west kracht 8, en ja ga je dan met open schip over dan is het vragen om moeilijkheden.

    Geplaatst door: open water op
  • Als eerste wil ik met klem toch even zeggen dat het gelukkig goed is afgelopen.
    Maar misschien zou het Ijselmeer niet zo onderschat moeten worden en veel beter naar het weer geluisterd moeten worden.Er stonden voor de vrijdag stormpeilen bij het weerbericht op tv en er is wel gewaarschuwd voor een stormachtige wind.Het blijft er altijd veradelijk en als je daar de plas overgaat moet je dichtzitten anders is het misschien niet geschikt om daar te varen.Dat is vroeger ons met de paplepel al ingegeven,maar men denkt dat alles maar overal kan varen en dat wordt soms wel eens afgestrafd.Dit heeft niets met betweterigheid te maken.

    Geplaatst door: mvg op
  • goed zeemanschap is tegenwoordig ver te zoeken
    tegenwoordig veel te veel papieren schippers

    benny z

    Geplaatst door: bernard zijda op
  • JAN, dan moet je turfroute gaan varen als er geen luiken aan boord zijn dan kan je niets gebeuren.

    Geplaatst door: Frits de Bie op
  • jammer dat we altijd elkaar zo afbranden
    wie jong is kan gewoon niet alles goed doen en hij kan niet alles weten punt uit voor een ieder die nog wat te zeggen heeft ga eerst je eigen eens na
    hier heeft de kapitein van de duwboot goed gehandeld en heb laten zien dat het zo moet gebeuren dit is een les die deze jongen nooit meer vergeet

    maar moet wel zeggen je weet het altijd wel een beetje een beetje schipper ruikt dit gewoon

    succes

    Geplaatst door: foutje bedankt . op
  • ,,Gewoon goed dichtmaken”
    Dat valt niet mee als er geen luiken aan boord zijn.

    Geplaatst door: Jan op
  • aan alle kansloze betweters.
    het is misschien beter je oeverloos gelul op te schrijven in je dagboekje kan je het nog eens na lezen als je ouder bent.
    denk je nu echt dat deze jongen dacht , ik ga vandaag eens kijken of de reddingsdiensten nog goed werk verrichten en hopen dat ik afborrel. ik denk het niet.
    tis nie te hopen dat jullie ooit wat overkomt“al zal dat niet want jullie liggen stil als het harder waait dan 4 bft want er zou eens wat kunnen gebeuren“.
    alle helpers hulde
    en bona spes suc6 met de afwikkeling er van

    groet

    Geplaatst door: jaap op
  • Hallo Kees van Straten, niet te dramatisch doen, die redders hebben echt hun leven niet geriskeerd en voor een rib is bft 7-8 een eitje kan ik je uit ervaring zeggen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Wat een oeverloos gemelk allemaal.
    Als hij hem gewoon goed dicht had gemaakt was er niets gebeurd. En dan hadden de redders hun leven niet in de waagschaal hoeven te stellen. Met alle gevolgen van dien.

    Geplaatst door: Kees van Straten ms Animo op
  • Hans gelukkig is alles goed gegaan. Fouten maken we allemaal maar toch respect voor de rust die je in de comunicatie naar de overige partijen had. En wij hadden vtv ook geinformeerd en werden in de buurt van houtrib toch ook wel wat verast door de intensiteit van de golfslag. NORTH TRANS super actie . KNRM ook top.

    Geplaatst door: Mercury op
  • Wist u dat de meeste ongevallen, hoe zwaar of licht, vaak het gevolg zijn van een inschattingsfout. Vandaag gij, morgen wij.

    Geplaatst door: jan op
  • Markermeer… klein Ijselmeer…moeten we daar dan ook de ijselmeerpost markermeerpost noemen?

    Geplaatst door: Henk op
  • Grappig om te zien dat die “onfeilbare schippers” het steeds over het IJsselmeer hebben, terwijl al in de eerste zin van het artikel staat dat e.e.a. op het Markermeer gebeurde.

    Wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in het eigen oog…..

    Geplaatst door: Meelezer op
  • Niet goed dichtmaken is een fout..

    Niet dichtmaken op het. Ijselmeer is een stomiteit

    Geplaatst door: Henk op
  • Meneer Kornet,
    Vroeger was het beter en wisten alle ouderen het beter.
    Maar mijn oude moeder zei altijd,
    Wie niet in staat is om fouten te maken,is tot niets in staat.
    Het is een goede leer voor een volgende keer,
    en alle mensen die hulp boden,
    Wat fijn dat zoiets in deze egoistische tijd nog bestaat,Hulde

    Geplaatst door: Jantina op
  • Dit was geen foutje dit was gewoon lamlendigheid om dicht te maken.
    Als kinderen van 10 jaar wisten wij al als je het ijsselmeer overstak dan ging je onder de kleden mooi weer of geen mooi weer .En dan lullen ze ook nog over een jonge jongen die nog veel moet leren als je dit soort dingen nog niet weet blijf dan nog maar een tijdje al knecht varen want dan ben je nog niet kapabel om als schipper te varen.r

    Geplaatst door: Gerard Kornet op
  • @iemand die wat leren wil

    Dat had geen nut gehad. De golven liepen zo hoog langs de den dat het water gewoon het ruim in gulpte.

    Groet

    Geplaatst door: iemand die wat dichter bij de bron op
  • Slimme actie, goed zeemanschap North Trans. Respek!

    Geplaatst door: PieterW op
  • aangezien (bijna)iedereen dit kan overkomen op het ijselmeer, dus ook mij, heb ik een vraagje. kan je onder deze omstandigheden er niet een of twee ankers onder gooien om de kop op de golven te houden?

    vr gr

    Geplaatst door: iemand die wat leren wil op
  • North Trans en Mercury
    Complimenten voor jullie hulpvaardigheid.
    Je hebt een medeschipper niet in de kou gezet ofwel laten staan!
    Geen grote woorden maar vriendelijke daden,een mooi voorbeeld voor ons allen.

    Geplaatst door: J.S. op
  • Fouten,iedereen maakt fouten en daar leren we weer van ,
    als je geen fouten meer maakt ben je Dood.
    Dus oordeel ook je zelf, deze man had geluk dat wij er waren maar de tanker Mercury had eerder ook zijn diensten aan geboden,
    dus mensen als het ooit u gebeurt hoop ik ook dat er iemand u komt helpen.Samen kunnen we veel.
    GR North Trans

    Geplaatst door: North Trans op
  • Ik ben nu een paar jaar schipper een heb er mee geleert dat als het fout gaat je altijd een lul bent maar als het goet gaat hoor ik niks dus in de verklaring staat ik lul heb het verkeert in geschat dus deze lul was even fout gegroet een ervaren schipper nu

    Geplaatst door: Hans op
  • Beste mensen,

    Ik weet wie deze jongen is.
    Een jongen jongen die nog veel moet leren.
    Hij leert erg hard, zeker als dit gebeurt.
    Het is gelukkig voor hem goed afgelopen.
    Fouten worden gemaakt en de schrik was groot. Volgende keer zal hij wel uitkijken.
    Hij is al behoorlijk gestraft en al die praat die er van komt is niet nodig.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: kennis op
  • @Iemand die wat dichter bij de bron zit dan de meeste betweters hier

    Jij kan dat wel zeggen, maar “wij” zeiken liever een collega af, dan ons te bedenken waarom iemand op dat moment zich in die situatie bevond.
    Ik heb trouwens die vrijdag morgen geen berichten binnen gekregen over een voorspelling van windkracht 7 tot acht. Alleen dat er aan de kust tot 6 kon komen. De wind kwam ook zeer snel opzetten. Bij Kampen kwam korte tijd het water de Ijssel opzetten ipv af.

    Geplaatst door: Vetboer op
  • Tja, de beste stuurlui staan weer aan wal (stonden ze maar daar, dan verpestten ze de markt niet).

    Deze schipper raadpleegde windverwachting via internet bij uitvaart Oranjesluizen. Er werd 5a6 Bft opgegeven. Dat had geen probleem geweest. Alleen stond er op een gegeven moment meer dan 8 Bft. Hij was niet te trots om op tijd het KWC te alarmeren. KNRM Marken&Enkhuizen, North Trans, bedankt voor de inzet!

    Geplaatst door: Iemand die wat dichter bij de bron zit dan de meeste betweters hier op
  • Nog steeds hulde aan de vrijwilleggeres van de KNRM die bij een alarm oproep bij nacht en ontij er op uiot gaan mensen te redden.

    Jongens Hulde ook voor de bemanning van de north trans

    Geplaatst door: nescafe op
  • Bona Spes… Goede Hoop…

    Wat een enorme zak hooi..met deze omstandigheden open over het ijsselmeer..

    Ik verwacht toch dat deze man zelf voor de kosten mag opdraaien..

    Geplaatst door: Henk op
  • Hulde voor de NorthTrans die toevallig in de buurt was, en het vakmanschap paraat had om te kunnen helpen.

    Over de rest doe ik er het zwijgen toe. …

    Geplaatst door: zwijgt liever op
  • “Het open, met grind geladen schip was….”

    Weersverwachting, weerbericht, marifoon, radio, internet enz.
    Schipper, kapitein, goed zeemansschap, verantwoordelijkheid enz.

    Ik ga dit niet begrijpen, met deze windrichting en kracht en open schip toch die oversteek wagen/gokken.
    Gelukkig goed afgelopen !

    Geplaatst door: Zeebonk op
  • Het enige wat ik hierover kwijt wil, is dat het ver van te voren was voorspeld…..

    Geplaatst door: JV op

Reageer